Na początku sezonu letniego MEVO będzie dysponować 70% floty, ale do sierpnia operator systemu, hiszpańska firma CityBike Global, uzupełni brakujące rowery. Dodatkowo gminy metropolii zamówiły 1200 nowych rowerów i kilkadziesiąt nowych stacji, z czego Gdańsk zyska ponad 800 rowerów i 50 stacji. Dzięki temu flota najnowocześniejszego systemu roweru publicznego w Polsce wzrośnie do blisko 5,3 tys. pojazdów – zarówno ze wspomaganiem elektrycznym, jak i klasycznych.
Na początku lutego w Gdańsku spłonęło prawie 1500 rowerów MEVO (1300 elektrycznych i 162 klasyczne) oraz 1000 baterii. Wszystkie należały do hiszpańskiej firmy CityBike Global, która zarządza systemem MEVO. Zgodnie z umową operator musi zapewnić 4099 sprawnych rowerów latem, a zimą – połowę tej liczby. Pożar został uznany za „siłę wyższą”, co oznacza, że firma nie ponosi za niego odpowiedzialności.
– System MEVO działa, choć nie w pełnym wymiarze. Część floty uległa zniszczeniu w pożarze na gdańskiej Przeróbce. Przez kilka ostatnich tygodni, członkowie metropolii, z partnerami projektu i operatorem szukali takiego rozwiązania, by system MEVO mógł jak najszybciej wrócić do pełni funkcjonowania – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Władze metropolii podpisały z operatorem aneks, w którym zgadzają się na funkcjonowanie systemu przez 5 miesięcy w zmniejszonym wymiarze. Poziom 70% floty odnosi się proporcjonalnie do rowerów z napędem elektrycznym (¾ floty – 2169 zamiast 3099) oraz rowerów klasycznych (¼ floty: 700 zamiast 1000 sztuk).
Operator MEVO potwierdził uzupełnienie floty rowerów, która spłonęła w wyniku pożaru oraz dostarczenie ich w ciągu najbliższych pięciu miesięcy.
Nowe stacje i dodatkowe rowery w gminach
Dodatkowo w ramach zapisów przewidzianych w umowie z CBG (tzw. prawo opcji), gminy uczestniczące w projekcie zdecydowały się powiększyć flotę o 1200 nowych rowerów (900 ze wspomaganiem i 300 klasycznych) i 78 stacji. Najwięcej z nich przypadnie w udziale Gdańskowi.
– Wypracowaliśmy z wykonawcą rozwiązania, które pozwolą zwiększyć sumę rowerów będących w dyspozycji użytkowników. Jeśli chodzi o Gdańsk będzie 800 nowych rowerów, w tym 600 ze wspomaganiem elektrycznym oraz 200 rowerów klasycznych. Powstanie także 50 nowych stacji postojowych – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Od momentu uruchomienia MEVO (16 listopada 2023) w systemie zarejestrowanych jest ponad 314 tys. użytkowników, którzy odbyli 3,3 mln podróży. Łącznie we wszystkich 16 gminach przejechano prawie 11 mln km.
– W samej Gdyni mamy ponad 500 tys. podróży i 1,6 mln przejechanych kilometrów. My jako Gdynia również postanowiliśmy zwiększyć flotę rowerów o 250. Będzie to 190 rowerów z napędem elektrycznym i 60 klasycznych. W zależności od potrzeb myślimy o tym, by rozwijać sieć stacji MEVO. Mamy takie sygnały od mieszkańców. Będziemy chcieli to zrobić w najbliższym czasie – Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Poza Gdańskiem i Gdynią nowe rowery pojawią się także w Redzie, Rumi, Władysławowie, Kosakowie oraz w mieście Pruszcz Gdański. Kilkadziesiąt nowych stacji powstanie w Gdańsku, mieście Pruszcz Gdański i w Rumi. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami w drugiej połowie roku do projektu MEVO dołączy Gmina Pruszcz Gdański, w której pojawi się 70 rowerów i 15 stacji.
Koszt tzw. prawa opcji, czyli rozszerzenia floty rowerów zostanie pokryty z planowanej nadwyżki budżetowej MEVO, która została obliczona w oparciu o dane finansowe za rok 2024. System w ubiegłym roku wygenerował 5 mln zł nadwyżki.
– O zamówieniu rowerów w większej liczbie myśleliśmy w ostatnich miesiącach, ponieważ otrzymywaliśmy wiele zgłoszeń: chcemy więcej rowerów na naszym osiedlu, więcej stacji. Więc już wcześniej zastanawialiśmy się, czy nie powinniśmy zwiększyć floty rowerów. Taką możliwość, bez dodatkowego przetargu daje nam umowa. Możemy zwiększyć flotę o 30% dodatkowych rowerów, bez przetargu. Była to pierwsza myśl po pożarze. Skoro i tak o tym rozmawialiśmy, skoro mieszkańcy tego potrzebują, to warto to rozważyć. Rowerów będzie więcej, będą bardziej dostępne, a wykonawcy dadzą możliwość negocjowania lepszych cen zakupu dużo większej liczby rowerów – mówi Michał Glaser, prezes zarządu Obszar Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Po dostarczeniu wszystkich rowerów flota najnowocześniejszego systemu roweru publicznego w Polsce będzie liczyć blisko 5,3 tys. rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i klasycznych. Na terenie metropolii będzie dostępnych 829 stacji postoju.
Aktualnie system funkcjonuje w 16 gminach metropolii. MEVO jest dostępne w Gdańsku, Gdyni, Kartuzach, Kolbudach, Kosakowie, Pruszczu Gdańskim, Pucku, Redzie, Rumi, Sierakowicach, Somoninie, Sopocie, Stężycy, Tczewie, Władysławowie i Żukowie. Od sierpnia z rowerów będą mogli korzystać również mieszkańcy Gminy Pruszcz Gdański.
Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
fot. www.gdansk.pl