27 listopada odbyła się pierwsza część XI sesji Rady Miasta Gdyni. Podczas obrad pod głosowanie poddano projekty uchwał dotyczących m.in. przystąpienia do sporządzenia „Strategii Rozwoju Miasta Gdyni na lata 2026-2035”, opłaty miejscowej na terenie Gdyni oraz nadania części drogi S6 leżącej w granicach miasta nazwy aleja Kazimierza Jagiellończyka. Sesja zostanie wznowiona 2 grudnia.
W środę, 27 listopada radni Gdyni ponownie zasiedli w ławach. Posiedzenie tradycyjnie było transmitowane na stronie Gdynia.pl oraz portalu eSesja.tv.
Po przyjęciu porządku obrad przed zgromadzonymi wystąpił Krzysztof Moskot, który przedstawił sprawozdanie z pracy Rady Dzielnicy Leszczynki. W jej skład wchodzi 15 radnych. W sumie odbyli oni 5 sesji i podjęli 9 uchwał. Jak podkreślił Krzysztof Moskot, istotnymi problemami dzielnicy Leszczynki są brak zrównoważonego rozwoju i zanieczyszczenie powietrza. Z kolei o działaniach Młodzieżowej Rady Miasta Gdyni opowiedział jej wiceprzewodniczący – Wiktor Grydyk.
Projekty uchwał
Pierwszą uchwałą z porządku obrad zaprezentowała Katarzyna Gruszka, naczelnik Wydziału Strategii. Projekt dotyczył przystąpienia do sporządzenia „Strategii Rozwoju Miasta Gdyni na lata 2026-2035” oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu, w tym trybu konsultacji.
Strategia rozwoju gminy ma być spójna z ustaleniami i rekomendacjami określonymi w planie rozwoju województwa w celu zapewnienia systemowej integralności dokumentów. Powinna zawierać wnioski z przeprowadzonej diagnozy społecznej, gospodarczej i przestrzennej gminy, strategiczne cele rozwoju oraz kierunki działań podejmowanych dla ich osiągnięcia, rezultaty planowanych działań w ujęciu wskaźnikowym oraz model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy.
Ponadto ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw wprowadziła rozwiązania skutkujące powiązaniem planowania przestrzennego ze strategicznym. Strategia rozwoju gminy będzie określała politykę przestrzenną gminy ustaloną w jej modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej i przesądzała o wielu elementach polityki przestrzennej określanych dotychczas w studium.
Obowiązująca obecnie „Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030” nie zawiera wymienionych w ustawach aspektów przestrzennych, stąd też podjęcie decyzji o przystąpieniu do sporządzenia „Strategii Rozwoju Miasta Gdyni na lata 2026-2035”
Podczas obrad gdyńscy radni przyjęli również projekty uchwał dotyczące m.in.:
- opłaty miejscowej na terenie Gdyni
Opłata miejscowa pobierana jest od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych na terenie Gdyni. Stawki opłaty miejscowej ulegają corocznej waloryzacji o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Rada gminy określa zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłaty miejscowej oraz wprowadza obowiązek prowadzenia przez inkasentów ewidencji osób zobowiązanych do uiszczenia opłaty miejscowej.
Proponuje się przyjąć stawkę opłaty miejscowej w wysokości 3,31 zł. Szacuje się, że w 2025 roku dochody z tytułu opłaty miejscowej, przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek, wyniosą 515 000 zł.
- nadania części drogi ekspresowej S6, leżącej w granicach administracyjnych Gdyni, nazwy aleja Kazimierza Jagiellończyka
Do Urzędu Miasta Gdyni spływały zapytania w trybie informacji publicznej, dotyczące braku nazwy i identyfikatora TERYT dla Obwodnicy Trójmiasta na terenie naszego miasta. W Gdańsku, Pruszczu Gdańskim oraz Kolbudach Obwodnica Trójmiasta posiada nazwę Aleja Kazimierza Jagiellończyka. Stąd też nadanie tej samej nazwy na odcinku S6, który leży w granicach Gdyni.
Podczas sesji pojawiły się też interpelacje. Natomiast na wniosek formalny przerwano obrady i zapowiedziano ich wznowienie w poniedziałek, 2 grudnia o godz. 13:00.
Pełny porządek obrad można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej.
Magdalena Śliżewska
UM Gdynia