Svanen – gigantyczny dźwig przybył do Gdyni

W porcie w Gdyni zacumowała jedna z najbardziej imponujących jednostek budowlanych na świecie – dźwigowiec Svanen. Jego przybycie oznacza początek nowego etapu dla polskiej energetyki odnawialnej. Svanen odegra kluczową rolę w budowie pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, która powstaje z inicjatywy spółki Orlen przy współpracy z kanadyjskim Northland Power. Projekt ma zacząć działać w 2026 roku. Dostarczy do krajowego systemu energetycznego 1,2 GW mocy, co odpowiada ok. 3% zapotrzebowania Polski na energię.

Zbudowany w 1991 roku Svanen należy do holenderskiej firmy Van Oord i w swoim długim dorobku pracy zrealizował setki instalacji fundamentów morskich turbin oraz mostów. Przeprowadzona w tym roku modernizacja umożliwiła mu podniesienie ciężarów sięgających 5 705 ton na wysokość 72 metrów, co czyni go jednym z najpotężniejszych tego typu dźwigów na świecie. Dzięki tym parametrom Svanen jest gotowy do instalacji fundamentów monopalowych dla 76 turbin wiatrowych i dwóch morskich stacji elektroenergetycznych, które zasilą farmę Baltic Power. Jednostka zacumowała przy nabrzeżu w Gdyni, a jej wysokość sięga 125 metrów.  

Svanen przypłynął z Niderlandów, a najbliższe tygodnie spędzi w gdyńskim porcie. Pierwsze prace na morzu zaplanowane są na wiosnę 2025 roku, a od ich sprawnego przebiegu zależy sukces całego projektu Baltic Power.
Projekt ten, jest jednym z najważniejszych projektów energetycznych w Polsce na przestrzeni ostatnich dekad. Będzie to też, jedna z pierwszych farm na świecie, wyposażona w turbiny wiatrowe o mocy aż 15 MW każda, co jeszcze bardziej podkreśla innowacyjność projektu.

Inwestycja przybliży Polskę do realizacji założeń związanych z transformacją energetyczną, z naciskiem na odnawialne źródła energii. Jak zapowiedziały Orlen i Northland Power, jest to tylko pierwszy krok – kolejne projekty, w tym farmy wiatrowe na polskich wodach Bałtyku, są już planowane. Van Oord, właściciel jednostki, planuje zaangażować Svanena w budowę także innych projektów offshore, takich jak farma wiatrowa Baltica 2.

Michał Sałata
UM Gdynia
fot. gospodarkamorska.pl

Poprzedni artykułWsparcie dla osób bezdomnych w okresie zimowym
Następny artykułCzas na męski przegląd
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze