Z Gdyni na budowę najdłuższego tunelu na świecie

Długi jak boisko piłkarskie, wysoki jak 13-piętrowy budynek, waży tyle, co wieża Eiffla i będzie służył do budowy najdłuższego na świecie zatapialnego, podmorskiego tunelu, który powstanie pomiędzy Niemcami a Danią. W gdyńskiej stoczni Crist uroczyście przekazano duńskiemu odbiorcy ponton wielozadaniowy NB 100 FLC. Jest to jedno z większych tego typu przedsięwzięć na świecie.

Specjalistyczny wielofunkcyjny ponton będzie pracował przy budowie największego zatapialnego tunelu świata. Będą korzystać z niej Duńczycy z Femern Link Contractors (FLC), specjalnie z myślą o wspomnianym tunelu pod cieśniną Bełt Fehmarn. Pojadą nim nie tylko samochody, ale także kursujące regularnie pociągi. Ma walnie przyczynić się do wybudowania połączenia kolejowo samochodowego, dzięki któremu w trzy godziny będzie można przejechać z Hamburga do Kopenhagi.

Ta jednostka, którą przekazujemy, to najtrudniejsza technicznie konstrukcja, jaką kiedykolwiek zrealizowaliśmy w stoczni Crist – powiedział podczas ceremonii przekazania jednostki Irenusz Ćwirko, prezes stoczni Crist. – Realizacja wymagała maksymalnie wytężonej pracy naszych inżynierów, stałej współpracy z osobami osobiście zaangażowanymi ze strony FLC – dodał.

Budowa rozpoczęła się 22 sierpnia 2022 roku. Przekazanie jednostki odbyło się 12 września 2024. Wzięli w nim udział przedstawiciele stoczni i konsorcjum Femern Link Contractors FLC (które zajmuje się budową tunelu), lokalnych władz i przedsiębiorców, a także osoby zatrudnione przy budowie.

Łącznie przy projekcie pracowało 1 500, a czasami nawet 2 000 osób z naszej stoczni i firm współpracujących – mówi Krzysztof Kulczycki, przewodniczący Rady Nadzorczej Crist – To może także pokazać, jakie to jest ogromne przedsięwzięcie – dodaje.

Co to jest ponton wielozadaniowy NB100 FLC?

To jest jednostka, której zadaniem jest układanie elementów tunelu podwodnego. Mają się one znaleźć na dnie na głębokości 45 metrów – wyjaśnia Krzysztof Kulczycki.

Ireneusz Ćwirko dodaje, że te elementy to specjalne konstrukcje żelbetonowe. Każdy z nich ma długość 219 metrów i wagę 80 tysięcy ton. Ułożone mają być na długości 18 kilometrów.

To druga jednostka wybudowana przez Crist dla FLC. Pierwsza przygotuje dno, a druga je zagospodaruje.

Dlatego możemy powiedzieć, że jesteśmy współudziałowcami tej wielkiej inwestycji, inwestycji ogólnoeuropejskiej – wyjaśnia Krzysztof Kulczycki.

Budowa dla FLC to także duży splendor dla miasta. Jak zaznacza przewodniczący rady nadzorczej, dzięki nim Gdynia pojawiła się w wielu informacjach światowych mediów jako miejsce, gdzie powstały innowacyjne jednostki służące do budowy tunelu pomiędzy Niemcami a Danią.

Stocznia w planach ma dalsze śmiałe przedsięwzięcia. – w najbliższych dniach ogłosimy podpisanie kontraktu z dalekim klientem – z dumą zapowiada Krzysztof Kulczycki.

BN100 FLC to ponton wielozadaniowy, specjalistyczna jednostka do budowy najdłuższego, zatapialnego tunelu na świecie. W sumie składa się z dwóch pontonów oraz łączącego je mostu. Jej długość to 105 metrówWysokość od dna do czubka najwyższego masztu wynosi 40 metrów. Masa to 10 870 ton. Budowa trwała dwa lata (od 22 sierpnia 2022 roku). Ma służyć do przewożenia segmentów tunelu. Każdy z nich ma ważyć 80 tysięcy ton.

Tunel pomiędzy Niemcami a Danią

Po wykonaniu tunelu czas przejazdu z Hamburga do Kopenhagi ma wynieść około trzech godzin. Sam tunel Fehmarn ma prowadzić pod cieśniną Bełt z niemieckiej wyspy Fehmarn (Puttgarden) do Rodbyhavn na duńskiej wyspie Lolland. Zgodnie z planami pociąg przez 18-kilometrowy tunel ma przejechać w siedem minut, samochód natomiast w 10 minut. Budowa została zatwierdzona przez duński parlament w 2011 roku, rozpoczęła w 2020 roku i potrwa jeszcze pięć lat. Koszt wyniesie ponad 8 mld euro.

Poprzedni artykułOlimpia chce pójść za ciosem i wywalczyć kolejne trzy punkty
Następny artykułSuperprodukcja na gdyńskiej scenie. „Quo vadis” w Teatrze Muzycznym
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze