W roku szkolnym 2024/2025 w Gdyni naukę rozpocznie 27 529 uczniów. W życie wejdzie szereg przepisów, które placówki będą musiały wdrożyć i stosować. Co się zmieni w gdyńskiej edukacji? Które tematy są najważniejsze? I w końcu, jak osiągnąć w szkole dobry klimat? Między innymi o tym rozmawiamy z wiceprezydentką Gdyni Oktawią Gorzeńską.
Fragmenty wywiadu
Co się zmieni w gdyńskiej edukacji?
Czeka na nas kilka zmian. Oczywiście jedną z większych jest na pewno przyjście nowej pani naczelnik Iwony Tanewskiej, która w tych dniach rozpoczyna pracę w Urzędzie Miasta Gdyni i będzie osobą pierwszego kontaktu dla dyrektorów szkół. Bardzo ważnym działaniem będzie również praca nad Gdyńską Polityką Edukacyjną. To oznacza, że będziemy spotykali się ze środowiskiem, czyli z nauczycielami, dyrektorami szkół, uczniami, rodzicami, a także z całym ekosystemem, który jest wokół szkół i będziemy pracowali nad tym, jak chcemy wdrażać zmiany – zmiany, które są w systemie po prostu bardzo konieczne. Oznaczają one przede wszystkim jeszcze lepszą jakość procesów edukacyjnych, czyli skuteczność w uczeniu się, troskę o dobrostan, równość (rozumianą m.in. jako równość w dostępie do zasobów, do wsparcia) – mówi wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska.
Ile czasu potrwają prace nad polityką edukacyjną Gdyni?
Pracę nad polityką edukacyjną Gdyni zaplanowaliśmy na dwa lata. To oznacza, że w pierwszym roku będziemy organizowali wydarzenia typu open space, warsztaty, po to, by diagnozować potrzeby i wytyczać kierunki zmiany. W kolejnym roku zaprosimy chętnych liderów i liderki, a także placówki, do tego, żeby te zaplanowane wspólnie zmiany zacząć wdrażać w codziennej pracy.
Co się znalazło na liście gdyńskich priorytetów?
Z pewnością wysoka jakość procesów edukacyjnych, dobrostan, równość, wsparcie dla środowiska, samorządność uczniowska, liderstwo. Mam nadzieję, że będziemy się spotykali, rozmawiali ze sobą i wspólnie właśnie nad tymi priorytetami pochylali.
W nowy rok szkolny wchodzimy z optymizmem?
Optymizmu mam w sobie bardzo wiele. Mam nadzieję, że będę nim też mogła zarażać innych, ale trzeba pamiętać, że ta nasza wspólna podróż to jest proces. Nie rozwiążemy wszystkich problemów od razu. Bardzo ważne jest to, żebyśmy ze sobą rozmawiali i żebyśmy szukali wspólnie rozwiązań. To będzie dobry rok, choć wyzwań będzie niósł na pewno bardzo wiele.
Co jeszcze w gdyńskiej edukacji?
Dodatkowo obszary działania to:
- wypracowanie modelu edukacji specjalnej i włączającej odpowiadającej potrzebom dzieci i młodzieży,
- stworzenie Centrum Mediacji Rówieśniczej, wzmocnienie roli Rzecznika Praw Ucznia,
- wypracowanie kryteriów przyznawania funduszy na remonty i inwestycje dla placówek oświatowych.
Cała rozmowa dostępna jest na kanale YouTube.
Magdalena Śliżewska
UM Gdynia