Warsztaty, spotkania z festiwalowymi twórcami, dyskusje, próby otwarte, podcasty „Szekspir: Spoiler”, retransmisje spektakli, silent disco i koncert to wszystko w ramach programu „Myślenie ma sens”, który towarzyszy spektaklom 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. W tym roku będzie można m.in. spotkać się z Renato Rizzi, architektem, który zaprojektował Gdański Teatr Szekspirowski, wziąć udział w warsztatach dotyczących zmysłów w teatrze czy inkluzji oraz posłuchać sonetów Szekspira w wykonaniu Mai Kleszcz, a nawet całkiem poważnie zgłębić pracę klauna!
28. Festiwal Szekspirowski – program towarzyszący: „Myślenie ma sens”
26 LIPCA, PIĄTEK
- 10.00-12.00, Gdańsk Miasto Literatury [EN]
The Clown and the Beauty of the Flop
prowadzący: Giorgio Vierda (English Theatre Company & La Ribalta Teatro)
“Flop” oznacza porażkę. Porażka jest esencją życia klauna. Jest jak magiczna kraina, która uwypukla śmieszność skrywającą się tuż pod powierzchnią codziennego życia. Kiedy klaun ponosi „porażkę” na scenie, pojawia się śmiech. Ten warsztat tworzy przestrzeń, w której możemy na nowo odkryć nasze naiwne szaleństwo i dzielić się nim z przyjemnością i radością z publicznością.
Liczba miejsc ograniczona / bilety: 40 zł (bilety.teatrszekspirowski.pl)
Zajęcia w j. angielskim, bez tłumaczenia
- 17.00-18.30, Gdański Teatr Szekspirowski, Sala Podwieszana, [IT/PL]
Zapytaj architekta – spotkanie z prof. Renato Rizzi z Uniwersyteckiego Instytutu Architektury z Wenecji
Spotkanie z architektem, który w roku 2014 zaprojektował budynek Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i który po 10 latach powraca do Gdańska. Będzie to niepowtarzalna możliwość zapytania profesora o jego inspiracje, pracę koncepcyjną. Będzie to również przestrzeń na podzielenie się swoimi własnymi wrażeniami na temat budynku.
Renato Rizzi – urodzony w Rovereto w 1951 roku, jest profesorem architektury i kompozycji miejskiej na Uniwersytecie IUAV w Wenecji, gdzie ukończył studia w 1977 roku. Przez ponad dekadę, między latami 80. i 90., współpracował z Peterem Eisenmanem w Nowym Jorku. W 1984 roku wygrał konkurs na obszar sportowy Ghiaie w Trydencie, a jego praca została nagrodzona krajową nagrodą In/Arch w 1992 roku. Projekt Casa Museo Depero, zrealizowany w 2008 roku, zdobył Złoty Medal dla Włoskiej Architektury na Triennale w Mediolanie w 2009 roku. W 2014 roku zaprojektował Teatr Szekspirowski w Gdańsku, dzieło nominowane do nagrody Mies van der Rohe Award 2015 i nagrodzone Złotym Medalem Włoskiej Architektury w tym samym roku. Wiele z jego prac było wystawianych na Biennale Architektury w Wenecji w 1984, 1985, 1996, 2002 i 2010 roku. W 2019 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Republiki Włoskiej w dziedzinie architektury, z Narodowej Akademii San Luca. Oprócz działalności projektowej i dydaktycznej rozwija intensywną pracę badawczą i wydawniczą. Dla Renato Rizzi dydaktyka, badania i zawód są ściśle zintegrowane, a jego teoretyczne zaangażowanie ma na celu ponowne otwarcie wiedzy techniczno-naukowej na wiedzę ontologiczno-metafizyczną jako niezbędny i nieosiągalny horyzont dla naszej współczesnej architektury.
wstęp wolny / spotkanie w j. włoskim, tłumaczone na j. polski
- 22.00-2.00, Gdański Teatr Szekspirowski, Dziedziniec*
Radio Nowy Świat zaprasza na Silent Disco
Prawdziwa taneczna uczta przy różnorodnych gatunkach muzycznych, w rytmach soulu, funku, jazzu, rocka, hip-hopu, techno, którą przygotują dla Państwa dziennikarze Radia Nowy Świat.
Za dekami didżejskimi zobaczymy:
Marcelinę Słomian, Marię Zamachowską, Mateusza Andruszkiewicza, Adama Stasiaka, Patryka Rabiegę
Cena: 30 zł, dla osób z identyfikatorami 20 zł (artystów i wolontariuszy)
27 LIPCA, SOBOTA
- 11.00-13.30, Sala „Niebo Polskie”, ul. Augustyńskiego 1
Wielozmysłowy Szekspir (Polisensory Shakespeare)
Prowadzenie: dr Adam Jagiełło-Rusiłowski
W dobie, w której wszyscy najchętniej wyrażamy swoje zdanie, sprzeczamy się, dyskutujemy, a przede wszystkim: mówimy, mówimy i mówimy – zapominamy czasem, jak ważne jest doświadczenie samo w sobie. I świadomość tego, w jaki sposób doświadczamy sztuki. Na warsztatach skupimy się na trzech sposobach doświadczania: wzrokowym, słuchowym i kinetycznym (fizycznym). Prosimy uczestników, aby przed przyjściem przypomnieli sobie trzy zetknięcia z teatrem, które w życiu zrobiły na nich największe wrażenie i zastanowili się, na który ze zmysłów najbardziej one oddziaływały. Odpowiemy na pytania takie jak: dlaczego na różnych ludziach różne rzeczy robią mniejsze lub większe wrażenie? I spróbujemy zatrzymać się na chwilę. Skupić na swoim ciele, swoim doświadczaniu i własnym sposobie odczuwania, by na koniec te przemyślenia przekuć w praktykę i w prostych ćwiczeniach poeksperymentować z tymi wrażeniami i emocjami.
Liczba miejsc ograniczona / bilety: 40zł (bilety.teatrszekspirowski.pl)
Warsztaty w j. angielskim (ze wsparciem językowym dla osób z Polski, które nie czują się w pełni komfortowo ze znajomością języka)
Adam Jagiełło-Rusiłowski przedsiębiorca społeczny, wykładowca dydaktyki innowacyjności, autor wyzwań i mentor innocampów, hackathonów, sesji doceniających i design thinking. Badacz dramy, teatru i treningu kreatywności jako form wspierania prężności psychicznej (rezyliencji).
28 LIPCA, NIEDZIELA
- 10.00-12.00, Sala „Niebo Polskie”, ul. Augustyńskiego 1, [EN]
Warsztaty aktorskie “HAMLET: ACTION/WORD”, prowadzenie: Adrian Hughes
Zanurzamy się w historię Hamleta, znajdując słowo pasujące do akcji, akcję pasującą do słowa. Warsztat rozpoczyna się od wprowadzenia do streszczenia i postaci, a następnie przechodzi do niektórych kluczowych scen, które zostaną rozwinięte i zainscenizowane pod koniec zajęć. Jest to dynamiczne, pozbawione strachu podejście do tekstu, w którym to, co robią wykonawcy, jest równie ważne, jak to, co mówią. Nie jest wymagana wcześniejsza znajomość Szekspira.
Dla osób 16+ / Liczba miejsc ograniczona / bilety: 40 zł (bilety.teatrszekspirowski.pl)
Zajęcia w j. angielskim, bez tłumaczenia
Adrian Hughes jest aktorem, reżyserem i tancerzem. Członek-założyciel The English Theatre Company. Ukończył Performer’s Diploma in Speech and Drama na University of Cape Town Drama School (RPA) oraz uzyskał tytuł magistra Contemporary Performance Making & Theatre Directing na Brunel University (Wielka Brytania). Oprócz pracy performerskiej prowadzi kursy teatralne i warsztaty dla aktorów i nieaktorów, zarówno dorosłych, jak i nastolatków.
- 12.00-14.00, Gdański Teatr Szekspirowski, [EN]
Próba otwarta do spektaklu „Hamlet” w reż. Declana Donnellana
Próba otwarta do spektaklu to wyjątkowa okazja, by zajrzeć do teatru „od kuchni”, poznać warsztat aktorów, pracę reżysera, przypatrzeć się, jak powstaje spektakl. Uczestnicy obejrzą artystów przy pracy. Będzie również czas na krótkie Q&A.
Liczba miejsc ograniczona
Bilety: 30 zł (bilety.teatrszekspirowski.pl)
Spotkanie w j. angielskim, bez tłumaczenia
- 16.30-17.30, Scena Magazyn
Pre-show talk z artystami z Cheek by Jowl
Nick Ormerod oraz Laurentiu Tudor z “Cheek by Jowl” wprowadzą widzów w tematykę spektaklu „Hamlet” w reż. Declana Donnellan.
Spotkanie w j. angielskim, tłumaczone na j. polski
wstęp wolny
Cheek by Jowl to międzynarodowy zespół teatralny Declana Donnellana i Nicka Ormeroda. Od momentu założenia w 1981 roku, firma została zaproszona do występów w ponad 400 miastach i 50 krajach na całym świecie, a obecnie produkuje prace w języku angielskim, włoskim, francuskim i rosyjskim.
Nick Ormerod jest współzałożycielem i dyrektorem artystycznym Cheek by Jowl wraz z reżyserem Declanem Donnellanem. Projektował scenografię i kostiumy do produkcji zespołu od momentu jego powstania.
30 LIPCA, WTOREK
- 10.00, Gdański Teatr Szekspirowski, Dziedziniec* [EN/PL]
Śniadanie festiwalowe po „Hamlecie” w reż. Declana Donnellana
Zapraszamy na rozmowę nie tylko po spektaklu, ale także po nocy. Po porannej pobudce. Po chwili czasu, w której mogliśmy już na spokojnie pomyśleć co zobaczyliśmy dnia poprzedniego. Emocje już opadły, ale niektóre znaczenia nadal krążą nam w głowach. Rodzą się nowe pytania: „jak rozumieć to co zobaczyliśmy?”, „jakie uczucia ze mną zostały?”. Czasem chce się z kimś porozmawiać. Przeżyć to jeszcze raz. Na świeżo, ale nie na gorąco. Z kawą.
Zapraszamy na poranne spotkanie na dziedzińcu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, podczas których prof. Jacek Fabiszak i dr Anna Kowalcze-Pawlik usiądą ze sobą i z nami i – zwyczajnie – zaczną rozmawiać. A każdy chętny na taką refleksję, może się w dowolnym momencie dosiąść i dołączyć do rozmowy. Pierwsze spotkanie dotyczyć będzie spektaklu w reż. Declana Donnellana, pt. „Hamlet”.
Udział w rozmowie jest bezpłatny. Kawa, herbata i przekąski do zakupienia na miejscu w festiwalowym barze.
Spotkanie w j. polskim i angielskim (w zależności od liczby osób – szeptane tłumaczenie dostępne będzie dla mniej licznej grupy)
2 SIERPNIA, PIĄTEK
- 17:00-18:50, Biblioteka Prof. Limona
Ekologie teatru/zrównoważony rozwój/dziedzictwo kulturowe: dyskusja [EN&PL]
Prowadzenie / Moderators: dr Anna Kowalcze-Pawlik (Uniwersytet Łódzki, Polska) & Nicoleta Cinpoes (University of Worcester, UK)
Spotkanie o charakterze otwartym, dla wszystkich osób zainteresowanych tematyką zrównoważonego rozwoju festiwali teatralnych i teatrów oraz równym dostępem do kultury.
sesja hybrydowa: zoom/spotkanie na żywo
język: polski i angielski
wstęp wolny
Anna Kowalcze-Pawlik – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, tłumaczka. Pracę doktorską poświęconą kobiecej zemście w angielskim dramacie wczesnonowożytnym obroniła na Wydziale Filologicznym Uniwersytety Jagiellońskiego. Pracuje w Katedrze Studiów Brytyjskich i Krajów Wspólnoty Uniwersytetu Łódzkiego. Od wielu lat związana z Centrum Studiów Centrum Badań Przekładoznawczych Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie prowadzi gościnnie zajęcia i seminaria.
Jako wieloletnia członkini Zarządu Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego od 2018 r. pełni funkcję Wiceprezes Towarzystwa. Działa również w Brytyjskim, Amerykańskim, Europejskim i Międzynarodowym Towarzystwie Szekspirowskim (BSA, SAA, ESRA, ISA), jak również Amerykańskim Towarzystwie Renesansowym (RSA); należy do Międzynarodowego Towarzystwa Przekładu i Badań Międzykulturowych (IATIS) i grup naukowych „Shakespeare in Education” (NTNU, Trondheim) oraz „Szekspir w kulturze” (Uniwersytet Warszawski). W 2022 r. została członkinią brytyjskiego Królewskiego Towarzystwa Historycznego jako Associate Fellow. Od 2022 r. współpracuje z Università degli Studi Roma Tre w ramach Shakespeare’s Rome Summer International School.
Nicoleta Cinpoes jest profesorem studiów nad Szekspirem na Uniwersytecie w Worcester w Wielkiej Brytanii, gdzie wykłada literaturę renesansową i jest łącznikiem ds. wymiany międzynarodowej w Szkole Nauk Humanistycznych oraz współdyrektorem Worcester’s Early Modern Research Group. Autorka wielu znaczących publikacji z zakresu studiów nad renesansem, w tym „Shakespeare’s Hamlet in Romania 1778-2008: A Study in Translation, Performance and Cultural Appropriation” (Mellen, 2010) oraz artykułów w “Theatrical Blends”, “Shakespeare Bulletin”, “Studia Dramatica” i “Shakespeare in Europe: History and Memory”. Zredagowała “Doing Kyd: A Collection of Critical Essays on The Spanish Tragedy” (Manchester University Press, 2016) oraz niektóre z nowych przekładów dzieł Szekspira na język rumuński: „Hamlet” (2010), „Tytus Andronikus”, „Miarka za miarkę”, „Kupiec wenecki” i Komedia omyłek”. Stworzyła ogólnodostępną stronę internetową: “The Jacobethans”. Profesor Cinpoes współpracowała z teatrem jako dramaturg, asystent reżysera i tłumacz.
- 21.30-22.30, Gdański Teatr Szekspirowski, Dziedziniec*
Koncert „Maja Kleszcz śpiewa Szekspira”
Maja Kleszcz – głos
Wojciech Krzak – gitara
Marta Stanisławska – cymbały
Michał Jaros – kontrabas
Wiele znanych gwiazd i popularnych zespołów śpiewało piosenki inspirowane dramatami Szekspira – od Boba Dylana przez Radiohead po Taylor Swift. Równie dużą popularnością wśród światowych artystów cieszą się ambitne interpretacje „Sonetów”. W Polsce jedną z największych orędowniczek twórczości Szekspira jest ceniona wokalistka i aktorka Maja Kleszcz. Dawniej członkini folkowej Kapeli ze Wsi Warszawa, później liderka retro-popowego zespołu incarNations, a obecnie głównie artystka solowa, wielokrotnie angażowała się w realizacje teatralne, m.in. „Hamleta” i „Burzy”. Wspólnie z Wojciechem Krzakiem skomponowała muzykę do spektaklu „Każdy musi kiedyś umrzeć Porcelanko”, nagrodzonego Złotym Yorickiem w 2018 r., a ich płyta z piosenkami ze sztuki „Makbet” została nominowana do nagrody Fryderyk. Najważniejsze utwory stworzone przez ten duet na przestrzeni ostatnich sześciu lat będzie można po raz pierwszy usłyszeć w specjalnych aranżacjach podczas kameralnego występu na dziedzińcu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
wstęp: 50 zł (bilety.teatrszekspirowski.pl)
3 SIERPNIA / SOBOTA
- 10.00–12.00, Sala „Niebo Polskie”, ul. Augustyńskiego 1, [ES/PL]
Warsztaty „Zajęcia mistrzowskie teatru muzycznego dla osób neuroróżnorodnych”
Prowadzenie: Jonathan Oliveros (Liberarte Talleres Especiales, Peru)
Podczas zajęć pogłębimy pracę aktorską każdego uczestnika, bez względu na to, czy ma on wcześniejsze doświadczenie, czy dopiero zaczyna swoją przygodę z teatrem. Będziemy pracować nad prezentacją, która w połączeniu z piosenkami, dialogami i tańcem wzmocni ich narzędzia jako wykonawców.
Uwaga: zajęcia przeznaczone są wyłącznie dla osób z zespołem Downa, autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną. Mogą im towarzyszyć opiekunowie oraz osoby towarzyszące – nie będą jednak brać czynnie udziału w zajęciach.
Uczestników prosimy o strój wygodny, nie krępujący ruchów.
Liczba miejsc ograniczona
Wstęp wolny – na zapisy
Zapisy: anna.ratkiewicz@teatrszekspirowski.pl
Zajęcia w j. hiszpańskim, tłumaczone na j. polski
Jonathan Oliveros – aktor, reżyser, pedagog teatralny Escuela Nacional Superior de Arte Dramático (ENSAD)/Państwowa Wyższa Szkoła Sztuki Teatralnej, od dawna obecny na scenie teatralnej Peru. Brał również udział w różnych produkcjach teatralnych, telewizyjnych, reklamowych i filmowych. Współpracował z ważnymi reżyserami i grupami teatralnymi w Limie. W 2007 r. założył Liberarte Talleres Especiales, pierwszą szkołę teatru muzycznego dla osób neurodywergentnych, która działa już od 16 lat i z którą realizuje projekty teatru muzycznego na profesjonalnym poziomie i szkoli aktorów neurodywergentnych. Oliveros jest również nauczycielem teatru uniwersyteckiego na Universidad San Ignacio de Loyola, jest dyrektorem i głównym założycielem zespołu komediowego “Liberteatro”. Jako aktor brał udział w dwóch ważnych peruwiańskich musicalach: “La loca del Frente” (główna rola) w reżyserii Sebastiána Abada i Daniela Fernándeza, a także w musicalu “La Mariscala el musical” w reżyserii Mateo Chiarelli i Lucho Tuesty pod kierownictwem muzycznym Alessandry Rodríguez i Gonzalo Polara. Obecnie jest asystentem reżysera spektaklu “Hamlet” w reż. Cheli De Ferrari – Teatro La Plaza z obsadą składającą się z 8 osób neurodywergentnych. Zespół bierze udział w najważniejszych festiwalach teatralnych na całym świecie, wystąpił m.in. w Hiszpanii, Chile, Brazylii, Portugalii oraz Francji.
- 12.30–14.30, Sala „Niebo Polskie”, ul. Augustyńskiego 1, [EN/PL]
Warsztaty: „Kto jest przedmiotem teatralnej inkluzji?”
Prowadzenie: dr Adam Jagiełło-Rusiłowski
Na warsztatach znosimy podziały na „normatywny, inny, swój, obcy”. Spróbujemy coś stworzyć sami dla siebie, razem. Włączyć się nawzajem w ten sam proces i doświadczyć czegoś wspólnie.
Na zajęcia zapraszamy wszystkich, niezależnie od wieku, sprawności (intelektualnej i fizycznej), doświadczenia, potencjalnych trudności i obaw.
Zajęcia w j. polskim i angielskim, Liczba miejsc ograniczona, Bilety: 20 zł (bilety.teatrszekspirowski.pl)
Adam Jagiełło-Rusiłowski przedsiębiorca społeczny, wykładowca dydaktyki innowacyjności, autor wyzwań i mentor innocampów, hackathonów, sesji doceniających i design thinking. Badacz dramy, teatru i treningu kreatywności jako form wspierania prężności psychicznej (rezyliencji).
4 SIERPNIA, NIEDZIELA
- 10.00, Gdański Teatr Szekspirowski, Dziedziniec*, [EN/PL]
Śniadanie festiwalowe na pożegnanie
Zapraszamy na rozmowę nie tylko po spektaklu, ale także po nocy. Po porannej pobudce. Po chwili czasu, w której mogliśmy już na spokojnie pomyśleć, co zobaczyliśmy dnia poprzedniego.
Udział w rozmowie jest bezpłatny. Kawa, herbata i przekąski do zakupienia na miejscu w festiwalowym barze.
Spotkanie w j. polskim i angielskim
- 16.30–17.50, Biblioteka Profesora Limona
Promocja książki dr hab. Katarzyny Burzyńskiej „Pregnant Bodies from Shakespeare to Ford. A phenomenology of Pregnancy in English Early Modern Drama”
Spotkanie z autorką publikacji, dr hab. Katarzyną Burzyńską z UAM w Poznaniu, prowadzenie: prof. UAM, dr hab. Jacek Fabiszak
Niniejsza książka bada, w jaki sposób ciężarne ciało jest przedstawiane, postrzegane i odgrywane w dramacie Szekspira i jego współczesnych, za pomocą analizy fenomenologicznej i odwołania się do wczesnonowożytnego popularnego dyskursu medycznego na temat reprodukcji.
Spotkanie w j. polskim
wstęp wolny
Dr hab. Katarzyna Burzyńska jest adiunktem na Wydziale Anglistyki, Uniwersytetu Adama Mickiewicza. W swoich badaniach zajmuje się historią portretowania kobiet ciężarnych w angielskim dramacie wczesnonowożytnym, historią macierzyństwa oraz konstrukcją płci w dramacie epoki Szekspira. Nakładem wydawnictwa Routledge w 2022 r. ukazała się jej monografia “Pregnant Bodies from Shakespeare to Ford” będąca wynikiem projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki poświęconego fenomenologii ciąży w angielskim dramacie wczesnonowożytnym.
* w przypadku niepogody: Scena Magazyn
SZEKSPIR: SPOILER
Dla osób wahających się, na jakie spektakle warto się wybrać powstały krótkie podcasty przygotowane przez specjalistów, m.in. prof. Jacka Fabiszaka, dr Michała Mizerę czy krytyka teatralnego Łukasza Drewniaka. Można je znaleźć na stronie z programem Festiwalu Szekspirowskiego, przy konkretnych spektaklach.
Dostępne na: https://festiwalszekspirowski.pl/program-2024/
Bilety na próby otwarte i warsztaty dostępne są pod linkiem:
bilety.teatrszekspirowski.pl/rezerwacja/termin.html
KINO Kameralne Cafe z Szekspirem
miejsce: Kino Kameralne Cafe
Partner 28. Festiwalu Szekspirowskiego, Kino Kameralne Cafe zaprasza na pokazy adaptacji dzieł Szekspira prosto ze sceny National Theatre oraz film „Makbet”.
27 LIPCA, 12.00
National Theatre Live: Król Lear
reżyseria: Jonathan Munby, czas trwania: 225 min
Obsada: Ian McKellen (Król Lear), Anita-Joy Uwajeh (Kordelia), Lloyd Hutchinson (Błazen), Sinéad Cusack (Hrabia Kent)
Uważany przez wielu znawców za najlepszą tragedię jaką kiedykolwiek napisano „Król Lear” Williama Szekspira ukazuje dramat starzejących się ojców odrzuconych przez własne dzieci, ale i w zaślepieniu odtrącających tych, którzy naprawdę ich kochają.
Autor zaczerpnął osnowę sztuki z dawnych kronik historycznych i sztuki teatralnej obecnej na scenach w jego czasach, zmienił jednak rozłożenie akcentów dramaturgicznych i zdecydował się na tragiczne zakończenie. Lear, mityczny król Brytanii, postanawia obdzielić swymi dobrami trzy córki: Gonerylę, Reganę i Kordelię. Lear rozdziela przywileje według deklarowanej miłości do niego, więc gdy prostolinijna Kordelia nie ściga się z siostrami w pochlebstwach, zostaje wydziedziczona. Wkrótce okrutny los, jak to bywa u Szekspira, pokaże, kto kochał najbardziej… Dramat w równym stopniu pokazuje upadek wielkości króla, który musi stać się zwykłym człowiekiem, jak i upadek człowieka, który przybity nawałem nieszczęść osuwa się w szaleństwo. Zakończenie przynosi tylko śmierć i gorycz.
Po rolę Króla Leara sięgali najwybitniejsi aktorzy, dla których była szansą na stworzenie w dojrzałym wieku kreacji złożonej, wykorzystującej cały arsenał dramatycznych środków wyrazu. Ian McKellen po mistrzowsku sprostał temu arcytrudnemu zadaniu, tworząc „niesamowicie wzruszający portret” (według magazynu „Independent”), a cały spektakl w reżyserii Jonathana Munby’ego, wystawiony przez Chichester Festival Theatre, otrzymał najwyższe noty i pochwały od wszystkich czołowych dzienników i tygodników.
cena: 40 zł, zniżka z kartą mieszkańca dostępna tylko w kasie kina -15%
bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/439457
28 LIPCA, 12.00
Makbet
film fabularny
czas trwania: 113 min, reżyseria: Justin Kurzel
Obsada: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Elizabeth Debicki, Paddy Considine, Sean Harris
„Makbet” to szekspirowska opowieść o ambicjach, żądzy władzy, pasji i przekraczaniu granic. Krwawy dramat rozgrywający się XI-wiecznej Szkocji, w którym jedno morderstwo pociąga za sobą kolejne, napędzając błędne koło zbrodni. Tragedia jest nieunikniona – zemsta, zdrada, strach i obłęd zamykają bohaterów w pułapce ich własnych emocji.
Wiedźmy przepowiadają wracającemu z wojennej wyprawy lordowi Makbetowi świetlaną przyszłość. Budzące się w nim ambicje i żądzę władzy podsyca Lady Makbet. Prorocze słowa czarownic spełnią się, ale jego droga na tron spłynie krwią, a korona na jego skroniach okupiona zostanie szaleństwem.
cena: 25 zł, zniżka z kartą mieszkańca dostępna tylko w kasie kina -15%
bilety: https://biletyna.pl/film/Makbet-3/Gdansk
3 SIERPNIA, 12.00
National Theatre Live: Hamlet
reż. Lyndsey Turner, czas trwania: 220 minut
Nominowany do Oscara Benedict Cumberbatch wciela się w tytułową rolę w wielkiej tragedii Szekspira. Inscenizacja przenosi historię Hamleta w czasy nam współczesne, aby podkreślić ciągłą aktualność arcydzieła Shakespeare’a.
cena: 40 zł, zniżka z kartą mieszkańca dostępna tylko w kasie kina -15%
bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/439458
4 SIERPNIA, 12.00
National Theatre Live: Kim jesteś Hamlecie, reż. Sam Mendes
czas trwania: 165 minut
Rok 1964. Richard Burton, świeżo po ślubie z Elizabeth Taylor, ma zagrać główną rolę w eksperymentalnej nowej inscenizacji „Hamleta” na Broadwayu w reżyserii Johna Gielguda. W trakcie prób do spektaklu dochodzi do zderzenia dwóch wizji teatru, a dalsza współpraca między aktorem i reżyserem staje pod znakiem zapytania.
cena: 40 zł, zniżka z kartą mieszkańca dostępna tylko w kasie kina -15%
bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/439459
SPOTKANIA Z ARTYSTAMI
26 LIPCA, PIĄTEK
- 22:20-23:20, Klub Żak
Spotkanie z artystami po spektaklu “To bitch or not to bitch” w reż. Hertz Haus
Wstęp wolny
22:30-23:30, Scena Malarnia Teatru Wybrzeże
- Spotkanie z artystami po spektaklu „Ofelia. Studium przedmiotu” w reż. Kaczmarek & Pi Pa Piwosz & Romanova
27 LIPCA, SOBOTA
- 21.05-22.05, Teatr Wybrzeże
Spotkanie z artystami po spektaklu „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” w reż. Szymona Kaczmarka
- 22.45-23.45, Gdański Teatr Szekspirowski, Dziedziniec*, [EN/PL]
Spotkanie z artystami po spektaklu “Hamlet Double Bill” w reż. zbiorowej Spotkanie w j. angielskim, tłumaczone na j. polski
28 LIPCA, NIEDZIELA
- 20.15-21.15, Scena Malarnia Teatru Wybrzeże
Spotkanie z artystami po spektaklu „Romeo i Julia w krainie fakapu” w reż. Ewy Galicy & Michała Lazara
29 LIPCA, PONIEDZIAŁEK
- 21.40-22.40, foyer Teatru Wybrzeże, [EN/PL]
Spotkanie z artystami po spektaklu „12. noc albo co chcecie” w reż. Grzegorza Jarzyny
Spotkanie w j. angielskim, tłumaczone na j. polski
- 22:50-23:50, Klub Żak
Spotkanie z artystami po spektaklu “Hardcore” w reż. Karola Bijaty & Zofii Pinkiewicz
30 LIPCA, WTOREK
- 17.15–18.15, Teatr Wybrzeże, foyer
Spotkanie z artystami po spektaklu „Sen nocy letniej” w reż. Miłki Dziasek
- 23.30–00.30, Teatr Wybrzeże
Spotkanie z artystami po spektaklu „Makbet. Głosy z ciemności” w reż. Anety Adamskiej-Szukały
31 LIPCA, ŚRODA
- 21.50–22.50, Gdański Teatr Szekspirowski, Scena Magazyn
Spotkanie z artystami po spektaklu „Makbet” w reż. Pawła Palcata
- 23.30–00.30, Klub Żak
Spotkanie z artystami po spektaklu „Siedem snów głównych” w reż. Zbigniewa Szumskiego
1 SIERPNIA, CZWARTEK
- 21.30–22.30, Instytut Kultury Miejskiej
Spotkanie z artystami po spektaklu „Przemiana Hamleta” w reż. Piotra Mateusza Wacha
- 21.50–22.50, Teatr Wybrzeże, foyer
Spotkanie z artystami po spektaklu „Burza. Regulamin Wyspy” w reż. Katarzyny Minkowskiej
- 22.45–23.45, Teatr Wybrzeże, Scena Malarnia
Spotkanie z artystami po spektaklu „Burza” w reż. Alexandra Dulaka 2 SIERPNIA, PIĄTEK
- 21.45–22.45, Scena Magazyn
Spotkanie z artystami po spektaklu „Sen nocy letniej” w reż. Jana Klaty
3 SIERPNIA, SOBOTA
- 17.30–18.30, Kawiarnia Klubu Żak
Spotkanie z artystkami po spektaklu „Very Cheap” w reż. Grubej i Głupiej
4 SIERPNIA, NIEDZIELA
- 20.00–20.40, Gdański Teatr Szekspirowski, Scena Magazyn [ES/PL]
Spotkanie z artystami po spektaklu „Hamlet” w reż. Chelli De Ferrari
wstęp wolny na spotkania z artystami
26-29 LIPCA / PIĄTEK-PONIEDZIAŁEK
„Burza AI”
miejsce: Centrum handlowe FORUM Gdańsk
„Burza” jako podróż VR. Scenograficzny eksperyment 3D w wirtualnej przestrzeni, w którym szekspirowski wszechświat jest w całości generowany przez technologie następnego stulecia.
Przeżyj „Burzę” Szekspira podczas wyjątkowego doświadczenia immersyjnego, wyrusz we wciągającą podróż VR do spektakularnego świata, który ożywia Prospero. Ta wyprawa zaprasza do odkrywania królestwa, w którym zacierają się granice między magią, naturą i technologią, oferując wyjątkowy wgląd w ostatnie arcydzieło Szekspira.
Dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii produkcji wideo i projekcji doświadczenie VR łączy spektakl teatralny i sztuczną inteligencję w twórczym eksperymencie. To przekroczenie fizycznych granic tego, co można dostrzec i zrozumieć na konwencjonalnej scenie teatralnej. Indywidualne doświadczenie każdego widza z technologią ukazuje ponadczasowość historii Szekspira.
24 LIPCA-3 SIERPNIA / ŚRODA-SOBOTA
ul. Długa, pod Teatrem w Oknie
Aktorzy powrócili!
Tradycja angielskich aktorów wędrownych, którzy odwiedzali Gdańsk na przełomie XVI wieku odżyje na nowo. To tutaj, w miejscu dawnej Szkoły Fechtunku, gdzie dziś funkcjonuje Gdański Teatr Szekspirowski, artyści kiedyś prezentowali swoje spektakle. Teraz pójdziemy w ich ślady, tworząc happeningi na ulicy Długiej.
Inspiracją staną się wybrane sztuki Szekspira, a ich znane i uwielbiane fragmenty ożyją na ulicy Długiej. W tym roku w niecodziennym wydaniu! Zostaną one zagrane i odśpiewane przez aktorów. Być może w jednym z okien pojawi się sam Mistrz ze Stratfordu?
Obsada:
Aktorzy Bałtyckiego Teatru Różnorodności:
Bartłomiej Sudak / Jakub Piprowski
Adam Walkiewicz / Bartłomiej Kardyś
Julia Ostaszewska
Reżyseria Tomasz Podsiadły
Muzyka Beniamin Baczewski
Asystent reż. Anna Górna
Harmonogram
24 lipca (środa) 13.00 i 18.00
25 lipca (czwartek) 13.00 i 18.00
26 lipca (piątek) 13.00 i 18.00
27 lipca (sobota) 13.00 i 18.00
28 lipca (niedziela) 15.00 i 18.00
29 lipca (poniedziałek) 13.00
30 lipca (wtorek) 13.00
31 lipca (środa) 13.00 i 18.00
1 sierpnia (czwartek) 13.00 i 18.00
2 sierpnia (piątek) 13.00 i 18.00
3 sierpnia (sobota) 13.00 i 18.00
Paulina Popiół
Gdański Teatr Szekspirowski