„Pociąg do Miasta” z artystami na pokładzie

Wiadomo, kto wystąpi podczas jubileuszowej, 10. edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego „Pociąg do Miasta”. Od 5 do 11 sierpnia w miejskiej przestrzeni będzie można obejrzeć 7 spektakli. Tradycyjnie w Gdyni zaprezentują się artyści offowi z całej Polski. Hasło przewodnie tegorocznej edycji to „Stacja Artyst/k/a”.

Teatr w plenerze ponownie zagości w Gdyni. „Pociąg do Miasta” zabierze widzów w kulturalną podróż. W tym roku odbędzie się 10. edycja festiwalu. Jego temat przewodni to „Stacja Artyst/k/a”. W ten sposób organizatorzy honorują wysiłki wszystkich osób tworzących festiwal. Zgłaszane przedstawienia miały się odnosić się do tego tematu, a przy tym skupiać się na pasji kreowania nowych światów, wizjonerstwie czy szukaniu nowych rozwiązań starych problemów. Mile widziane były też spektakle pokazujące trud i znój pracy nad obrazem, tekstem i inscenizacją.

Komisja konkursowa miała w tym roku twardy orzech do zgryzienia. Liczba zgłoszeń była rekordowa. Jury kierowało się zgodnością z hasłem przewodnim czy poziomem artystycznym dzieła. Istotna była również kwestia możliwości przystosowania prezentacji do przestrzeni miasta. Dyskusje trwały długo, ale udało się i wiadomo już, jakich artystów i które spektakle publiczność będzie podziwiać tym razem.  

Listę wybranych przedstawień otwiera „Very Sad” – sztuka, którą stworzyły i w której grają Gruba i Głupia (Patrycja Kowańska i Dominika Knapik). Artystki zabierają widzów w podróży w głąb ich ciał – nękanych rozmaitymi przypadłościami zdrowia fizycznego i psychicznego. Opowiedzą o bardziej i mniej wstydliwych skutkach przepracowania i naturalnego procesu starzenia. Spektakl ma formę fraszki performatywnej z elementami muzycznymi.

Kolejny spektakl to „O czynach niszczących opowieść” Teatru Komuna Warszawa. Na westernowym padoku w ostatecznym starciu staną naprzeciw siebie dwie kowbojki. Walczą one raczej o opowieść niż ze sobą nawzajem. Wiedzą, że nikt nie będzie patrzył na niuanse tego spotkania, tylko – jak to zwykle bywa – na jego zakończenie. To dlatego wpuszczą widza tam, gdzie nie ma czasu na rozpamiętywanie przeszłości i ustanawianie nowych porządków.

Następna propozycja to „Kapral w Kościółku” autorstwa Kuby KapralaMarka Kościółka i Leny Witkowskiej. Spektakl spowiedź. Spektakl wypowiedź. Spektakl wyrzut – niekoniecznie sumienia. Spektakl offowy do bólu. I bolesny aż po śmiech. Niekoniecznie pusty. Do tego numer stulecia. I piosenki.

Publiczność zobaczy również „Klub anonimowych aktorów” w reż. Rafała Derkacza. To opowieść o trzech zupełnie różnych aktorach. Jednak każdy z nich marzy o tym samym – aby być najlepszym aktorem. Podejmują wyzwanie i stają do tej konkurencji. Trenują najlepiej, jak potrafią i używają wszystkich dostępnych środków.
 
Będzie też „Q&A (the Polish Edition)” Living Space Theatre. To sztuka autorstwa choreografki Rachel Erdos. Powstała w 2017 roku w Tel Awiwie. W Gdyni zostanie zaprezentowana jej polska edycja. W 1977 roku psycholog Arthur Aron opublikował artykuł „The Experimental Generation of Interpersonal Closeness”. W swoich badaniach zebrał 36 pytań przeznaczonych do dialogu między dwojgiem nieznajomych. Stopniowo stawały się one coraz bardziej osobiste. Według badania otwartość na drugą osobę i postawienie się w sytuacji bezbronności rozwija silną intymność, która prowadzi do natychmiastowej miłości. Na plenerowej scenie pojawi się 5 tancerzy. Całość to będzie ujawnienie osobowości, życia i ich doświadczeń w kameralnym wydarzeniu tanecznym.
 
Przedostatni spektakl to propozycja Sceny Roboczej – „Nasza racja” w reż. Leny Witkowskiej i Adama Ziajskiego. Jak pisze autorka, żyjemy w czasach, w których bezustannie jesteśmy poddawani presji skrajnych, często sprzecznych racji. Jedynych, słusznych i bezdyskusyjnych. W tym dyktacie pełnym emocji, pojawia się naturalna tęsknota za porządkiem świata, w którym istnieje jakaś wspólna prawda – symbiotyczna i wypośrodkowana. Artystka sięga w tym spektaklu do kabaretu lat 20., wierząc w moc ciętej satyry i krytyki. Absurdu, który niczego nie oszczędza i wszystko obnaża.

Listę zamyka „Wieczna komedia” Teatru Gdynia Główna. To opowieść o kobietach, które postanawiają połączyć siły, podjąć walkę o swoje prawa i poprawę statusu społecznego. Spektakl ukazuje na scenie humor, ironię i absurd, a zarazem zwraca uwagę na to, że choć czas płynie, niektóre tematy pozostają niezmienne. W przedstawieniu wykorzystano fragmenty komedii „Lizystrata” oraz „Sejm Kobiet” Arystofanesa. Zainspirowano się myślą Rebekki Solnit zawartą w esejach „Mężczyźni objaśniają mi świat”. Wykorzystano cytaty z „Babki Pająk” z powyższego dzieła.

Wkrótce organizatorzy ujawnią lokalizacje, w których zostaną zaprezentowane przedstawienia. Szczegóły można znaleźć na stronie internetowej Teatru Gdynia Główna.

O festiwalu

„Pociąg do Miasta” jest organizowany od 2015 roku i na stałe wpisał się w kalendarz miejskich wydarzeń kulturalnych. Gromadzi szerokie grono widzów z Trójmiasta i innych rejonów Polski. Festiwal nie ma charakteru konkursu. Prezentowane spektakle nie rywalizują ze sobą. Pokazywane są tam propozycje teatralne, które najlepiej oddają główny temat danej edycji. Każdy ze spektakli zostanie zaprezentowany w miejscu, które będzie korespondowało z jego tematyką lub formą.

Podczas siedmiu festiwalowych dni (5-11 sierpnia) publiczność będzie mogła zobaczyć siedem przedstawień. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Magdalena Czernek
fot. Krzysztof Winciorek
UM Gdynia

Poprzedni artykułDwa niezwykłe okręty wojenne gościły w Porcie Gdynia
Następny artykuł30. Dni Elbląga – zobacz szczegółowy program!
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze