Piotr Grzelak, Monika Chabior, Piotr Borawski oraz Emilia Lodzińska – to zastępcy prezydent Gdańska na obecną kadencję, których przedstawiła Aleksandra Dulkiewicz podczas spotkania z dziennikarzami. Prezydent powołała także Piotra Kryszewskiego na stanowisko Dyrektora Generalnego do spraw Zieleni.
– Są tu ze mną radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, bo właśnie Gdańsk to nasze wielkie wyzwanie. Dlatego cieszę się bardzo, że mogę mieć wśród współpracowników zarówno w Radzie Miasta Gdańska, jak i w Urzędzie ludzi, którzy rozumieją to wyzwanie i nie boją się odpowiedzialności – podkreśliła prezydent Aleksandra Dulkiewicz i przedstawiła swoich zastępców. – Moimi zastępcami w najbliższej kadencji, która rozpoczęła się już niemal 2 tygodnie temu, będą Piotr Grzelak, z nieco zmienionym obszarem odpowiedzialności. Będzie odpowiadał za procesy inwestycyjnym w naszym mieście, ale także za politykę gospodarczą i rozwój gospodarczy. Pani prezydent Monika Chabior będzie dalej odpowiadać za obszar szeroko rozumianej polityki społecznej i edukacji. Także za kwestie związane z różnymi nierównościami, którymi chcemy zapobiegać i tworzyć takie warunki do życia w naszym mieście, żeby wszyscy czuli tu się dobrze. Pan prezydent Piotr Borawski, szef Platformy Obywatelskiej w Gdańsku, przez ostatnie 5 lat także mój zastępca, będzie miał także nieco zmieniony zakres odpowiedzialności. Będzie to szeroko rozumiana mobilność, tutaj zarówno komunikacja publiczna, jak i szeroko rozumiana organizacja ruchu, zarówno samochodowego, rowerowego, pieszego. Drugim szalenie ważnym obszarem będzie bezpieczeństwo, w tym także cyfrowe oraz sport, którego Piotr Borawski jest wielkim fanem. Osobą, która po raz pierwszy będzie moim zastępcą, będzie Emila Lodzińska, która odpowiadać będzie za obszar związany z mieszkalnictwem, remontami i przebudową miejskiego mienia komunalnego – oraz politykę mieszkaniową, bo wiemy, jak ważne jest pozyskiwanie nowych mieszkańców dla rozwoju miasta.
Prezydent podkreśliła, że zmiany w strukturze urzędu będą wprowadzane stopniowo, by móc wspólnie pracować w zaprezentowanym składzie osobowym i nieco zmienionymi zakresami odpowiedzialności.
Stabilna większość w Radzie Miasta na najbliższą kadencję
Podczas konferencji szefowie Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska poinformowali również zawiązaniu koalicji w Radzie Miasta.
– Za nami pięć udanych lat współpracy i wielu wyzwań dla naszego miasta. Począwszy od tragicznej śmierci pana prezydenta, który przez 20 lat nadawał kierunek naszemu miastu, przez Covid i wojnę w Ukrainie – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska i szef gdańskiej Platformy Obywatelskiej. – Natomiast nowa kadencja to nowe i duże wyzwania, które stają zarówno przed nami jak i naszym miastem. Myślę, że ta synergia dla miasta, którą mieliśmy okazję obserwować znowu wejdzie na podobne tory. Zarówno wielkich inwestycji dla Gdańska jak i wielu przemian, których mieszkańcy oczekują. Jestem przekonany, że ta drużyna temu wszystkiemu podoła. Chciałem serdecznie podziękować pani prezydent Aleksandrze Dulkiewicz, ponieważ przygotowanie takiej koalicji i decyzje, które podjęła w ostatnich dniach pokazują jej wymiar przywództwa. Jestem wdzięczny za to, że udało nam się dojść do porozumienia i jednocześnie przekonany, że to najbliższe 5 lat będzie owocnym czasem dla naszego miasta.
-To będzie pięć dobrych lat dla Gdańska. Pięć lat spokoju z większością w Radzie Miasta Gdańska, z dobrym zespołem, który przyniosła wspólna lista Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska – mówił zastępca prezydenta i prezes Stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska Piotr Grzelak. – To bardzo duży zaszczyt, że prezydent przedłuża mi mandat sprawowania nadzoru nad inwestycjami. Czekają na mnie bardzo ambitne projekty w kontekście Programów Rozwoju, które mamy do realizacji. Cieszę się, że moim zadaniem będzie także rozwój gospodarczy. Gdańsk ma silne fundamenty gospodarcze, które powinniśmy wspierać i pielęgnować, we współpracy z uczelniami wyższymi, ze związkiem Fahrenheita.
Prezydent Dulkiewicz poinformowała także o powołaniu Piotra Kryszewskiego na Dyrektora Generalnego ds. Zieleni.
– Dyrektor Generalny ds. Zieleni będzie bezpośrednio podlegał mojej osobie. Będzie nim dotychczasowy zastępca prezydenta, Piotr Kryszewski. Cały obszar zieleni, cały program rozwoju Zielone Miasto będą także bezpośrednio u mnie. Cała błękitno-zielona polityka związana jest z zagospodarowaniem, edukacją ekologiczną, myśleniem o przyszłości, ale także z działką związaną z odpadami.
Sylwetki zastępców i dyrektora generalnego
Piotr Grzelak (urodzony w 1982 roku) – zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji – jest absolwentem dwóch wydziałów na Uniwersytecie Gdańskim: Nauk Społecznych i Ekonomicznego. Od 2006 r. pracował w Referacie Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Gdańska. W latach 2007–2010 był asystentem prezydenta Pawła Adamowicza. Po zdobyciu mandatu radnego został wiceprzewodniczącym Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska oraz członkiem Komisji Rewitalizacji i Komisji Strategii i Budżetu. Od 2010 do 2014 pracował jako specjalista w zespole doradztwa Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego. W grudniu 2014 objął urząd zastępcy prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. W tym roku po raz trzeci został wybrany Radnym Miasta Gdańska.
Obecnie pełni funkcję zastępcy prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. Jest także wiceprezydentem Związku Miast Bałtyckich, przewodniczącym Komisji Unii Metropolii Polskich ds. Urbanistyki, przewodniczący Komitetu Sterującego Strategią Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot oraz współprzewodniczącym Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Prywatnie mąż, ojciec trojga dzieci i wielbiciel aktywnego spędzania czasu.
Piotr Borawski (urodzony w 1983 roku) – zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu – polityk i aktywista społeczny. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Gdańskim oraz zdobył tytuł MBA (Master of Business Administration) w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Przez wiele lat pracował w Naftoporcie, gdzie zajmował się gospodarką morską.
Radny Miasta Gdańska VI, VII, VIII i aktualnej IX kadencji. W latach 2014-2018 przewodniczył komisji strategii i budżetu. Jeden z inicjatorów Budżetu Obywatelskiego w Gdańsku oraz programu In Vitro. Szef zespołu ds. mobilności w Unii Metropolii Polskich.
Jest również przewodniczącym Platformy Obywatelskiej w Gdańsku. Od stycznia 2019 do maja 2024 roku pełnił funkcję zastępcy prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. Poza polityką, Piotr Borawski angażuje się w projekty proekologiczne, szczególnie te związane z koncepcją Smart City i Smart Metropolia. Prywatnie jest tatą dwóch chłopców i pasjonatem sportu, zwłaszcza siatkówki.
Monika Chabior (urodzona w 1980 roku) – zastępczyni prezydenta ds. rozwoju społecznego i równego traktowania – socjolożka, działaczka społeczna. Koordynuje wdrożenie „Gdańskiego Modelu na rzecz równego traktowania” i „Gdańskiego Modelu Integracji Imigrantów”.
Związana z Europejskim Centrum Solidarności, obecnie jako członkini Kolegium ECS, a w przeszłości jako współinicjatorka licznych projektów, np. „Solidarność Codziennie” (dla lokalnych społeczników) oraz członkini zespołów realizujących projekty międzynarodowe np. „Europe Lab Conference” (dla młodych liderów społecznych z Rosji i UE).
Zaangażowana we wsparcie innowacji społecznych, m.in. w ramach sieci europejskich miast URBACT. Zaangażowanie w rozwój sportu powszechnego, czym zajmowała się jako koordynatorka Polskiego Programu Odpowiedzialności Społecznej UEFA EURO 2012 zatrudniona w Spółce PL.2012 oraz prezeska Fundacji Rozwoju Kultury Fizycznej, w ramach której uruchomiła ogólnopolski program „Nasz Orlik”.
Aktywna działaczka społeczna na rzecz praw człowieka. Działała m.in. w Amnesty International, a także licznych stowarzyszeniach Pomorza wspierając kobiety, osoby starsze, imigrantów i reemigrantów oraz klientów pomocy społecznej. W latach 2018 – 2020 była przewodniczącą Pomorskiej Rady Organizacji Pozarządowych.
Od grudnia 2020 roku pełni funkcję Zastępczyni Prezydenta Miasta Gdańska ds. Rozwoju społecznego i Równego traktowania
Prywatnie mężatka, uwielbia spędzać czas na łonie natury i chwytać piękno przyrody w fotografii. Kocha zwierzęta, ma psa Brunię.
Emilia Lodzińska urodziła się w Gdańsku w 1983 roku. Jest absolwentką II Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. Po ukończeniu liceum podjęła studia na Politechnice Gdańskiej, gdzie na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa zdobyła tytuł inżyniera. Edukację kontynuowała na Akademii Morskiej w Gdyni, gdzie na Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa uzyskała tytuł magistra.
Zawodowo związana z biurami projektowymi. Przez wiele lat pełniła funkcję kierownika zespołu odpowiedzialnego za wyceny prac projektowych oraz zamówienia publiczne w jednej z największych firm projektowych w województwie pomorskim. Obecnie pracuje w firmie projektowej, gdzie piastuje stanowisko kierownika zespołu projektowego, kierując zespołem wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
Od 2014 roku pełni funkcję radnej Miasta Gdańska, gdzie aktywnie angażuje się w prace na rzecz lokalnej społeczności. W latach 2014–2018 zasiadała w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego. Była również wiceprzewodniczącą Komisji Samorządu i Ładu Publicznego. W poprzedniej kadencji, w latach 2018–2024, przewodniczyła Komisji Zagospodarowania Przestrzennego oraz zasiadała w Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. W kadencji 2024–2029 po raz kolejny została radną z ramienia PO i listy Koalicji Obywatelskiej.
Prywatnie mężatka oraz matka dwojga dzieci: dziesięcioletniej Katarzyny i czternastoletniego Piotra. W wolnym czasie podróżuje, jeździ na nartach oraz czyta książki. Najchętniej wolne chwile spędza na Kaszubach.
Nowo powołany Dyrektor generalny ds. zieleni Piotr Kryszewski urodził się w roku 1982. W roku 2006 ukończył Wyższą Szkołę Bankową na kierunku Finanse i Bankowość, natomiast w roku 2008 uzyskał tytuł magistra na kierunku finanse i rachunkowości na Uniwersytecie Gdańskim. W roku 2009 uzyskał Certyfikat Księgowego przyznany przez Ministra Finansów. W ramach doskonalenia zawodowego ukończył również Studia Podyplomowe na Uniwersytecie Gdańskim w zakresie zarządzania nieruchomościami.
W roku 2011 roku uzyskał Licencję Zarządcy Nieruchomości nadaną przez Ministra Infrastruktury, a w 2015 ukończył Studia Menedżerskie Kadry Kierowniczej Jednostek Wymiaru Sprawiedliwości oraz studia podyplomowe Executive Master of Business Administration. W latach 2002–2014 był głównym księgowym w Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej w Kartuzach, a od 2010 roku pełnił jednocześnie funkcję przedstawiciela kierownictwa ds. Systemów Zarządzania Jakością. Od 2017 do 2019 zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku, od 2019 dyrektor. Od 2017 zasiada w Gdańskiej Radzie Pożytku Publicznego przy Prezydencie Miasta Gdańska.
Od maja 2022 roku pełnił funkcję zastępcy prezydenta ds. usług komunalnych. Koordynował m.in. wdrożenie projektu Roweru Metropolitalnego MEVO2. Podległe były mu spółki Gdańskie Wody oraz Gdańskie Wodociągi, które od ubiegłego roku są w 100% miejską spółką.
Prywatnie mąż, ojciec trojga dzieci.
Dariusz Wołodźko
Urząd Miejski w Gdańsku