65 milionów pasażerów w 50-letniej historii gdańskiego lotniska

Prawie 6 milionów pasażerów w skali jednego roku. 85 kierunków w siatce połączeń z Gdańska. Taki jest Port Lotniczy Gdańsk Anno Domini 2024. Świętujemy 50 urodziny lotniska i 30-lecie spółki Port Lotniczy.

W pierwszym roku działalności lotniska w Rębiechowie, w 1974 roku, było ponad 250 tysięcy pasażerów. Tak podaje Rocznik statystyczny transportu z 1986 roku. Dla porównania w 2023 roku mieliśmy prawie 6 milionów pasażerów, czyli prawie 24 razy więcej.

– Port Lotniczy Gdańsk zawdzięcza swój rozwój pasażerom, którzy każdego dnia wybierają Gdańsk jako miejsce docelowe- powiedział na konferencji prasowej Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. – Rośniemy dzięki inwestycjom, które zrealizowaliśmy i które nadal zamierzamy realizować. Ważne jest zaufanie naszych właścicieli: prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz Marszałka Województwa Pomorskiego. Pozycję portu budują też jej pracownicy i wiele firm kooperujących.

Od momentu, gdy zaczęła działalność w 1994 roku spółka Port Lotniczy, przez 30 lat, gdańskie lotnisko obsłużyło 60 milionów pasażerów. W 1994 roku było tylko 146 tysięcy gości. Pierwszy milion pasażerów w skali jednego roku był w 2006 roku, drugi w 2010, trzeci w 2014, czwarty w 2016, a piąty w 2019. Prawie na pewno sześć milionów obsłużonych pasażerów przekroczymy w 2024 roku.

– To bardzo ważne, żeby widzieć lotnisko jako element naszego rozwoju gospodarczego. Odpowiednia siatka połączeń i dobrej jakości lotnisko to ważne elementy przy podejmowaniu decyzji o ulokowaniu firmy w takim czy innym miejscu – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – W 1974 roku, kiedy lotnisko zaczęło działalność w Rębiechowie, obsłużyło 250 tys. pasażerów. Pierwszy milion przekroczyliśmy w 2006 roku, a w ubiegłym roku zostało obsłużonych niemal 6 milionów pasażerów. Te dane pokazują, jak bardzo nasze lotnisko się rozwija.

– Rozwój lotniska i naszego regionu wpływają na wzrost liczby inwestycji zagranicznych. Jesteśmy pod tym względem na piątym miejscu w Polsce. Nasz port lotniczy wpływa także na rozwój miejsc dla turystów, których przez 11 lat dwukrotnie przybyło – powiedział Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Port lotniczy dla sportu i kultury

– Port Lotniczy Gdańsk to niezwykły mecenas kultury i sportu w naszym regionie. Co roku na ten cel przeznaczane są 3-4 mln złotych – powiedziała Magdalena Czarzyńska – Jachim, po. prezydenta Sopotu. – Prawie każdy trójmiejski klub ma na liście sponsorów lotnisko im. Lecha Wałęsy, w tym Trefl Sopot, Trefl Gdańsk czy piłkarze ręczni. To jest niezwykłe wsparcie dla lokalnego sportu. Widoczne jest również wspieranie kultury i instytucji oraz działania prospołeczne. To powoduje, że nasi mieszkańcy traktują lotnisko jako miejsce, z którego się nie tylko lata, ale gdzie także można dobrze spędzić czas.

Port Lotniczy Gdańsk każdego roku wspiera wiele instytucji i przedsięwzięć. Jesteśmy sponsorami trójmiejskich drużyn sportowych: Trefla Sopot – Sponsor Strategiczny, Trefla Gdańsk – Złoty Sponsor, Wybrzeża Gdańsk Handball – Sponsor Elitarny, Ogniwa Sopot, Wybrzeża Gdańsk i Sopockiego Klubu Lekkoatletycznego. Wspieramy kierowcę rajdowego Sebastian Matuszewski Motorsport, Pomorski Związek Żeglarski, Automobilklub Orski, CSIO Sopot, Bieg Westerplatte, ale także Stowarzyszenie Piłki Ręcznej Gminnego Klubu Sportowego Żukowo i Klub Sportowy Kościerzyna.

Bardzo ważna jest dla nas misja wspierania pomorskiej kultury. W minionych latach sponsorowaliśmy takie instytucje jak Teatr Muzyczny w Gdyni, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Fundacja Gdańska, Opera Bałtycka, Gdański Teatr Szekspirowski, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie. W tym roku sponsorowaliśmy pokaz dronów z okazji urodzin Gdyni, wspieramy Międzynarodowy konkurs astrofotograficzny organizowany przez Hevelianum, Bałtycką Agencję Artystyczną BART w cyklu spotkań pt. „Rodzinne poranki z Mewą Sopocianką”. Zakupiliśmy też do Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku Portret Tadeusza Wawrzyńca Pietrzkiewicza, autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza. Między innymi za to zostaliśmy nominowani do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za 2023 rok. Gala tej nagrody odbędzie się 25 kwietnia.

Siatka połączeń 2024

O sukcesie lotniska świadczy ciągle rozwijająca się siatka połączeń. W letniej siatce, która zacznie obowiązywać 31 marca 2024 jest 85 połączeń, do 23 krajów, na 70 lotnisk, realizowanych przez 10 linii lotniczych.

Po latach przerwy wraca połączenie do Helsinek, które będzie realizowała linia lotnicza Finnair. Od 31 marca będzie latała do stolicy Finlandii, 10 razy w tygodniu, od poniedziałku do niedzieli. Pojawią się zupełnie nowe połączenia. Ryanair od 2 kwietnia poleci z Gdańska do Szwecji, do Skellefteå, dwa razy w tygodniu, we wtorki i soboty. Nowe loty do Brindisi we Włoszech Ryanair zainauguruje 1 maja i będzie realizował dwa razy w tygodniu, w środy i niedziele. Linia lotnicza Wizz Air od 1 kwietnia wystartuje z nowymi połączeniami do Rzymu na lotnisko Fiumicino, trzy razy w tygodniu, w poniedziałki, środy i piątki. Natomiast nowe loty do hiszpańskiej Walencji Wizz Air będzie realizował od 31 maja, dwa razy w tygodniu,
w czwartki i niedziele.

Szczegółowa siatka połączeń regularnych:

Ryanair: Aarhus, Alicante, Barcelona-El Prat, Belfast, Billund, Brindisi, Bristol, Burgas, Chania, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Lublin, Malaga, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Neapol, Newcastle, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Podgorica, Praga, Ryga, Rzym, Santorini, Skelleftea, Sztokholm-Arlanda, Wenecja, Wrocław, Vaxjo, Zadar;

Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Alicante, Barcelona El-Prat, Bergen, Burgas, Dortmund, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Heraklion, Kopenhaga, Larnaka, Leeds-Bradford, Liverpool, Londyn-Luton, Malaga, Malmo, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Rzym, Split, Stavanger, Sztokholm-Arlanda, Teneryfa, Tirana, Tromso, Trondheim, Turku, Walencja;

Warszawa, Rzeszów LOT; Amsterdam KLM; Kopenhaga, SAS; Frankfurt, Monachium Lufthansa; Bergen, Oslo-Gardermoen Norwegian, Finnair Helsinki, Dusseldorf Eurowings, Zurych Swiss.

W nadchodzącym sezonie wakacyjnym biura podróży zaoferują turystom nowe czarterowe kierunki z Gdańska do Salonik w Grecji, do Podgoricy w Czarnogórze, do Girony w Hiszpanii oraz na Dżerbę w Tunezji. Pozostają w ofercie biur podróży Coral Travel, TUI, ITAKA, Rainbow i Grecos wyjazdy do popularnych kurortów w Turcji (Antalya, Bodrum, Izmir),

Egipcie (Hurgada, Marsa Alam, Sharm el Sheikh), Tunezji (Enfidha, Monastyr), Bułgarii (Warna, Burgas), Hiszpanii (Barcelona, Malaga), Albanii (Tirana), na wyspy greckie (Heraklion, Rodos, Korfu, Kos, Chania, Zakyntos), hiszpańskie wyspy (Majorka), na Cypr (Larnaka). Z Gdańska latać będą samoloty linii czarterowych Enter Air, Buzz, Sky Up, SkyExpress, Air Cairo, Nouvelair, Ryanair SUN, Smartwings Poland, European Air Charter
Pegasus, Corendon oraz Mavi Gok. Jako czartery polecą też do Turcji samoloty LOT. 

Gala urodzinowa

5 kwietnia 2024 w AmberExpo odbędzie się uroczysta gala z okazji dwóch rocznic. Port Lotniczy Gdańsk zaprosił na to wydarzenie kontrahentów, współpracowników i przyjaciół. W trakcie gali uhonorowani zostaną ludzie, którzy wywarli duży wpływ na rozwój lotniska, m.in. patron portu, były Prezydent Rzeczypospolitej Lech Wałęsa, a także Prezes linii lotniczej Wizz Air József Váradi, Roland Cracco Dyrektor Zarządzający firmy Interparking, która rozbudowuje i zarządza lotniskową strefą parkingową i Dag Rasmussen Prezes i Dyrektor Generalny Lagardere Travel Retail, firmy która prowadzi strefę komercyjną sklepów i restauracji lotniska. Wyróżnieni otrzymają statuetkę, która powstała specjalnie z tej okazji, wykonana została z brązu przez polskiego artystę rzeźbiarza Tomasza Radzewicza. Tytuł rzeźby to Wolność/Freedom. Jak twierdzi autor:

– Inspiracją do jej stworzenia było logo lotniska i idea wolności, z którą wiąże się wszystko, co stanowi o współczesnym człowieku. Wolność jako wolność słowa, wolność ducha, myśli czy wreszcie wolność w przemieszczaniu się i odkrywaniu świata.

W trakcie gali urodzinowej wystąpią artyści, w tym popularna piosenkarka Reni Jusis, pianiści z Pomorza, artyści Teatru Muzycznego z Gdyni, Capella Gedanensis i zespół Bubliczki z Kaszub.

Historia i kamienie milowe rozwoju

Budowę lotniska w obecnej lokalizacji, w dzielnicy Matarnia, rozpoczęto w 1971 roku, ponieważ lotnisko we Wrzeszczu przeszkadzało w rozwoju dzielnic mieszkaniowych. Uroczyste otwarcie odbyło się 2 maja 1974 roku.

Ważnym krokiem w rozwoju lotniska było powołanie w 1993 roku spółki zarządzającej portem. Przystąpiły do niej samorządy: Gdańsk, Gdynia i Sopot. Spółka rozpoczęła działalność w 1994 roku. W 2001 roku do spółki wszedł samorząd województwa. Współudziałowcem pozostało Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze. Obecnie układ właścicielski jest następujący: Gmina Miasta Gdańska: 37,33 % udziałów, Województwo Pomorskie: 31,02 %, Polskie Porty Lotnicze S.A. 27,47 %, Gmina Miasta Gdyni: 2,11 %, Gmina Miasta Sopotu: 2,07 %.

Kolejnym ważnym momentem było wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku i uwolnienie rynków dla cywilnych lotów oraz pojawienie się tanich linii lotniczych. W 2004 roku regularne połączenia z Gdańska uruchomiła linia Wizz Air do Londynu Luton, następnie do szwedzkiego Malmo oraz Dortmundu w Niemczech. W 2005 roku na Pomorzu pojawił się Ryanair. Pierwszym połączeniem obsługiwanym z Gdańska przez irlandzką linię lotniczą były loty do Londynu Stansted.

Największy rozwój infrastruktury lotniskowej miał miejsce przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku w Polsce. Wówczas w Porcie Lotniczym Gdańsk zbudowane zostały: nowy terminal pasażerski T2, nowa droga kołowania wzdłuż drogi startowej, nowa płyta postojowa dla samolotów przy nowym terminalu, płyta do odladzania samolotów i droga patrolowo-techniczna dla służb. Ponadto zmodernizowany został cały układ odprowadzania wód opadowych. Powstała nowa baza techniczna dla lotniskowego sprzętu zimowego i letniego utrzymania nawierzchni.

Plany na przyszłość. Perspektywa 30 lat.

Port Lotniczy Gdańsk będzie się rozwijał i realizował kolejne inwestycje. W bliskich planach mamy budowę nowej płyty postojowej wraz z płytami odladzania samolotów. W ramach tego projektu będzie kilkanaście miejsc postojowych, w tym dla dużych jednostek, takich jak Dreamlinery, czy nawet Airbusy A380. Planujemy budową nowej bazy dla agentów obsługi naziemnej. Po oddaniu do użytku w 2023 roku nowego hangaru do serwisowania i napraw samolotów, wraz z firmą LS Technics przymierzamy się też do budowy kolejnego, podobnego obiektu. Potrzeby na rynku MRO, czyli konserwacji, napraw i remontów samolotów są bowiem coraz większe. Docelowo na gdańskim lotnisku zmieni lokalizację wieża kontroli lotów. Wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego i wzrostem liczby pasażerów będziemy rozbudowywać infrastrukturę terminalową. W tym celu zapewne rozebrany zostanie budynek terminala pasażerskiego T1 i w tym miejscu wybudowany nowy terminal.

Agnieszka Michajłow
Port Lotniczy Gdańsk
fot. www.gdansk.pl

Poprzedni artykułRowery elektryczne z dofinansowaniem od Gdyni i WFOŚ
Następny artykułKomunikacja miejska w okresie Świąt Wielkanocnych w Gdańsku
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze