Powstaną projekty artystyczne i kulturalne oraz inicjatywy mające na celu m.in. upowszechnianie kultury i dbanie o dziedzictwo kulturowe miasta. Do gdańskich artystek i artystów trafi łącznie 971,4 tys. zł. Wsparcie w ramach stypendium uzyskało 66 utalentowanych twórców z zakresu literatury, sztuk wizualnych, muzyki, tańca i teatru.
Miesięczna wartość stypendium w 2024 roku to 4 242 zł brutto. Będzie ono wypłacone w miesięcznych transzach. Najkrótszy okres przyznanego stypendium to 2 miesiące – najdłuższy to pół roku.
W pierwszym naborze do Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska wpłynęło 216 wniosków. Wsparcie otrzymały 66 osób, których projekty ujęte we wnioskach komisja uznała za najatrakcyjniejsze.
Pełna lista stypendystów jest dostępna na portalu gdansk.pl i w załączeniu do komunikatu.
Oto niektóre z nich:
Terra Matter – Patrycja Orzechowska
– „Terra Matter” kojarzy się z Matką Ziemią (Terra Mater), jest grą słów, którą można tłumaczyć jako sprawa ziemi lub materia ziemi. Praca będzie odnosić się do kwestii ocieplającego się klimatu, suszy, wzrastającej temperatury powietrza i ziemi oraz konsekwencji tego stanu czyli kryzysu, niedoboru i migracji klimatycznych. Uważam, że jest to jeden z ważniejszych tematów, przed którym jako ludzkość stoimy i wyjątkowo dotyczy wszystkich istot na ziemi, a rozpatrywać go możemy zarówno globalnie jak i lokalnie, w makro i mikro skali. Praca, którą chcę stworzyć będzie miała formę wydzielonej w przestrzeni wystawy sceny, na której widz będzie mógł poczuć swoją obecność, odczuć jej energetyczne oddziaływanie ale też swój wpływ i moc zmiany. „Terra Matter” zostanie zaprezentowana po raz pierwszy na wystawie indywidualnej „Dry Season” [Pora sucha] w CSW Łaźnia w Gdańsku, pod opieką ukraińskiej kuratorki Natalii Revko. Wystawa będzie pierwszą od jedenastu lat tak obszerną prezentacją moich prac w rodzinnym mieście – czytamy we wniosku.
Kompozycja i nagranie utworów na basklarnet i elektronikę – Beniamin Baczewski
– Projekt zakłada stworzenie unikalnego cyklu muzycznego, w którym klarnet basowy spotka się z elektroniką, tworząc fascynujący dialog między tradycją a nowoczesnością. Będę eksplorować różne style muzyczne, wykorzystując głęboką i ciepłą barwę basklarnetu oraz współczesne techniki gry: frullata, multifony, glissanda, slap tongue. Poszerzę paletę dźwięków, poprzez eksperymenty z warstwami elektronicznymi i samplami. Pozostawię również miejsce dla improwizacji, pozwalając sobie na spontaniczne interakcje między klarnetem a elektroniką w trakcie nagrań. Stworzę przestrzeń dźwiękową, która inspiruje i angażuje słuchacza. Inspiracją jest dla mnie działalność zespołów takich jak MEUTE i Electro Deluxe, a głównym założeniem poszukiwanie synergii między klasycznym instrumentem a elektroniką. Celowo sięgam po mniej oczywisty instrument, chcąc go popularyzować – czytamy we wniosku.
Wyspa. Post—digitalne spekulacje w architekturze – Michał Pecko
– Architektura to nie tylko całokształt obiektów służących zaspokojeniu osobistych i materialnych potrzeb człowieka. Oprócz sfery materialnej posiada przestrzeń eksploracji — jej częścią jest przedstawienie nieistniejących architektur — autonomicznych rysunków, wizji, idei, utopii. Uniwersum przedstawiania trójwymiarowej przestrzeni wkracza w fazę postcyfrową. Rysunki tej ery opowiadają o przestrzeni w sposób narracyjny. Mają charakter przed-digitalny, ale post-cyfrowa sztuka reprezentacji ożywia go za pomocą narzędzi komputerowych. Nowe ujęcie architektury może wpłynąć nie tylko na rozwój obrazowania przestrzeni, ale także na samą architekturę. Wykorzystanie narzędzi analogowych może spowodować rozwój bliskiej człowiekowi, haptycznej przestrzeni, będącej trójwymiarowym obrazem relacji międzyludzkich. Na projekt składać się będzie obszerna seria ilustracji — tworzonych tradycyjnymi metodami (rysunek na papierze, analogowy kolaż) z wykorzystaniem narzędzi digitalnych (cyfrowa postprodukcja, analogowe algorytmy). Powstałe w ten sposób prace staną się projektami wykonawczymi obiektów/instalacji — autonomiczne rysunki wypiętrzone zostaną w przestrzeni trójwymiarowej. Projekt stanowi próbę refleksji nad kreowaniem przestrzeni. Jest krytyką stanu zastanego i marzeniem o zmianie, której kierunkiem jest szeroko pojęty dobrostan. Umyślenie spowalnia proces (czasochłonny rysunek analogowy zamiast cyfrowego), opowiada o wadze drogi projektowej i odpowiedzialności twórców – czytamy we wniosku.
Spektakl choreograficzny „Spore fantasy (sf)” – Katarzyna Pastuszak
– Projekt wyrasta z wieloletniej fascynacji artystki królestwem grzybów i podejmuje tematy relacji między człowiekiem i mikroorganizmami. Wpisując się w najnowsze nurty sztuki zorientowanej na ekologię, artystka stawia pytanie o to, czego jako ludzie możemy nauczyć się od grzybów w kontekście adaptacji do trudnych warunków (kryzys klimatyczny) i komunikacji (budowanie symbiotycznych relacji). Ważną rolę w pracy nad projektem stypendialnym będzie miał etap poszukiwań w obszarze specyfiki grzybów zamieszkujących Gdańsk. Celem projektu stypendialnego jest stworzenie spektaklu zanurzającego odbiorców w środowisku harmonizującym organizmy ludzkie i więcej-niż-ludzkie i wprowadzającego w stan głębokiego współodczuwania. W ramach stypendium artystka opracuje 60-minutowy spektakl choreograficzny „Spore fantasy (sf)”, którego premiera odbędzie się we wrześniu 2024 w Gdańsku w ramach festiwalu ORGANIX Fest 2024 – czytamy we wniosku.
Powieść dla młodzieży pod roboczym tytułem „Czarna lista” – Agnieszka Kochanowska
– Podczas trwania stypendium zbiorę materiały, opracuję strukturę oraz napiszę pierwszą wersję powieści fantastycznej dla młodzieży pod roboczym tytułem „Czarna lista”. Powieść w formie wciągającej przygodowej historii będzie poruszała zagadnienia związane ze współczesnością, pokazując m.in. zagrożenia wynikające z binarnych podziałów społecznych, funkcjonowania w kulturowych niszach oraz przemilczania czy pomijania ważnych tematów rozwojowych jak trudne czy niewygodne emocje, strata lub śmierć. Pomysł na powieść pojawił się podczas przeprowadzania wywiadów z młodzieżą oraz researchu do projektu stypendialnego „Szkoła przetrwania” na temat skutków pandemii realizowanego w 2023 r. Polska literatura Young Adults się rozwija i jest coraz bardziej popularna, ale nadal są to przede wszystkim tłumaczenia z rynków anglojęzycznych. Znawcy literatury dziecięcej i młodzieżowej zwracają uwagę na brak wystarczająco dobrych książek tego nurtu pisanych przez polskich autorów. „Czarna lista” ma być jakościową alternatywą do tłumaczeń, gdzie atrakcyjna akcja będzie wzbogacona o ważne treści wspierające nastolatki w rozwoju emocjonalnym i lepszym radzeniu sobie we współczesnej rzeczywistości – czytamy we wniosku.
Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku