W ciągu ostatnich pięciu lat wdrażanie usług urzędowych online znacznie przyspieszyło. To m.in. za sprawą pandemii. Prezentujemy, jak podczas VIII kadencji samorządu Urząd Miasta Gdyni stawał się bardziej nowoczesny i jak zmieniało się nasze miasto pod względem e-usług.
E-urząd to oszczędność czasu, zintegrowana informacja, wygoda i bezpieczeństwo. Okres pandemii zrewolucjonizował i przyspieszył wdrażanie usług urzędowych świadczonych drogą elektroniczną. Dziś mamy:
- nowoczesny, internetowy system rezerwacji wizyt z płatnością online – to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce,
- Konto Mieszkańca – miejski serwis internetowy oferujący mieszkańcom szybki i wygodny dostęp do wielu innowacyjnych e-usług, aplikację mobilną gdynia.pl z wiadomościami, wydarzeniami, komunikatami, rezerwacją wizyt, e-dziennikiem, przedszkolem, Kartą Mieszkańca, „Ciapkowem”, transportem, miejscami parkingowymi dla osób z niepełnosprawnością, odpadami, pogodą i wsparciem dla potrzebujących,
- videorozmowy z tłumaczem języka migowego,
- pierwszy w Polsce voicebot (inteligentny asystent telefoniczny) na infolinii do umawiania wizyt,
- wirtualnego urzędnika z nową funkcją opartą na Chacie GPT.
E-usługi wciąż są udoskonalane, a ich zakres poszerzany. Wkrótce aplikacja gdynia.pl będzie mieć swoją nową odsłonę.
Dodatkowo warto wiedzieć, że z Konta Mieszkańca korzysta 137 tys. użytkowników. A dzięki internetowemu systemowi rezerwacji wizyt mieszkańcom udało się załatwić 337 tys. spraw.
Gdynia otrzymała Innovation in Politics Award 2023 w kategorii „Udoskonalenia w administracji” za projekt „Gdynia – Miasto Przyjazne Osobom z Niepełnosprawnościami Słuchowymi”, czyli innowacyjny system wsparcia osób używających języka migowego.
W 2020 roku nagrodzono Konto Mieszkańca jako cyfrową innowację, która ułatwia mieszkańcom wielokanałowy kontakt z Urzędem Miasta Gdyni dzięki wielofunkcyjnemu narzędziu.
Innovation in Politics Awards to nagrody przyznawane za politykę na rzecz lokalnej społeczności przyznawane przez wiedeński The Innovation in Politics Institute.
W 2022 roku gdyński urzędowy voicebot został wyróżniony w konkursie „Mocarze HiperAutoryzacji”, a wcześniej w konkursie „Innowacyjny samorząd”.
Natomiast w 2023 roku w konkursie „Mocarze HiperAutomatyzacji” doceniono system oparty na chacie GPT, czyli rozwiązanie przygotowane przez Gdyńskie Centrum Kontaktu. Otrzymał on wyróżnienie w kategorii „Inteligentni asystenci”.
UM Gdynia