Celem otwartego konkursu ofert było wyłonienie i dofinansowanie pomysłów na upowszechnianie niematerialnego dziedzictwa kulturowego Gdańska i jego mieszkańców. Wybrano 5 inicjatyw.
Wnioski można było składać w systemie Witkac do 28 grudnia 2023. W tym naborze wpłynęło 19 propozycji. Pula przeznaczona na wsparcie działań w ramach tego programu to 150 000 zł.
Wybrane projekty to m.in.
Oliwa w Czekoladzie – Fundacja LEKKOŚĆ
– Zakłady Przemysłu Cukierniczego „Bałtyk” to miejsce, które od zawsze funkcjonuje w świadomości mieszkańców Oliwy i Gdańska. Jego historia zaczyna się w roku 1923 choć czekolada za sprawą kupców i handlu morskiego była obecna w Gdańsku już na przełomie XVII i XVIII wieku. Fabryka w Oliwie na przestrzeni dziesięcioleci towarzyszyła gdańszczanom i gdańszczankom pomimo zmian geopolitycznych i kulturowych. Poza oczywistym powiązaniem fabryki z konkretną lokalizacją istnieje sfera w naszej pamięci, która wiąże się ze wspomnieniami, pamięcią zapachu, smaku, marzeniami i tęsknotami. Zaklęte w pamięci mieszkańców i mieszkanek Gdańska wspomnienia, nierozerwalnie łączą się z fabryką i słodkimi produktami, które przez dziesięciolecia opuszczały jej mury. (…) W celu budowania tożsamości tego miejsca chcemy zgromadzić świadectwa słowne zebrane od pracowników i pracownic fabryki jak i okolicznych mieszkańców dzielnicy Stara Oliwa i Małe Przymorze, jako naturalnych świadków ducha i „in situ” tego miejsca. Zależy nam na osobistych historiach łączących fakty z osobistymi emocjonalnymi przeżyciami. Pozwoli nam to stworzyć bazę danych, fundament zbudowany z faktów i emocji. Chcemy wesprzeć ten proces dawką wiedzy historycznej, którą przekazywać będzie podczas dwóch spacerów tematycznych, lokalny przewodnik – Łukasz Darski znający historyczny kontekst miejsca oraz Mieczysław Abramowicz – historyk, reżyser, pisarz – redaktor książki „Słodkie Historie Gdańska”. W ramach prezentacji uzyskanych efektów chcemy zorganizować wydarzenie połączone z prezentacją pracy artystycznej Anny Królikiewicz odnoszącej się do zmysłów smaku i zapachu, wykorzystując najbardziej sensualny argument jakim dysponujemy, chcąc pokazać emocje i więź z fabryką czekolady. Finał projektu chcielibyśmy zakończyć otwartą dla wszystkich prezentacją w/w rezultatów, czyli kompilacji nagrań z wywiadami pracowników, pracownic fabryki połączonych ze wspomnieniami okolicznych mieszkańców i mieszanek, organizacji 2 spacerów tematycznych i prezentacji pracy artystycznej Anny Królikiewicz. Naturalnym terminem wydaje nam się czas okołoświąteczny, kiedy zapach czekolady roznosi się po całym Gdańsku :), a miejscem prezentacji chcielibyśmy uczynić właśnie Dom Czekoladnika. Wierzymy, że to początek procesu, który pozwoli utworzyć w Oliwie sieć miejsc bogatych w historię, wokół których wzmocnimy budowę tożsamość lokalnej Gdańszczan i Gdańszczanek – czytamy we wniosku.
KURY “P.O.L.O.V.I.R.U.S” – 25 lat później – Fundacja „Źródła Sztuki”
– Projekt zakłada przeprowadzenie rozmów oraz zarchiwizowanie materiałów dokumentalnych związanych z trójmiejską sceną muzyczną i zespołem Kury w czasie kiedy powstało ich kultowe wydawnictwo p.t. „P.O.L.O.V.I.R.U.S”. Płyta, zarejestrowana w roku 1998, przez muzyków skupionych wokół Tymona Tymańskiego, była kwintesencją i artystycznym podsumowaniem lat dziewięćdziesiątych w Polsce, czyli pierwszej dekady po transformacji. Płyta osiągnęła również niespotykany dla wydawnictw tzw. “muzyki alternatywnej”, sukces komercyjny. Zebrane rozmowy i archiwalia będą bazą do stworzenia filmowej opowieści o twórczym fermencie tamtego okresu, ze szczególnym naciskiem na środowisko muzyków tworzących tzw. „scenę yassową”, umieszczając opowiadaną historię w kontekście społeczno-politycznym lat dziewięćdziesiątych w Polsce. Bazując na relacjach osób zaangażowanych w powstanie płyty, ale też dziennikarzy, artystów i osób pozostających w orbicie tzw. “środowiska yassowego”, film będzie przybliżał widzom wyjątkowe realia tamtego okresu. Przeprowadzone rozmowy i zebrane materiały mają na celu zarysowanie bujności gdańskiej sceny artystycznej – grupę przyjaciół, którzy w realiach raczkującego wolnego rynku, próbowali odnaleźć swoje miejsce i pozostać wiernymi swoim ideałom – czytamy we wniosku.
Mobillon – cykl edukacyjnych koncertów carillonu mobilnego „Gdańsk” w przestrzeni miejskiej – Polskie Stowarzyszenie Carillonowe
– Projekt zakłada zorganizowanie cyklu 10 całodziennych edukacyjnych pokazów carillonu mobilnego „Gdańsk” w różnych punktach miasta, w weekendy czerwcowe oraz lipcowe. Każdy koncert zakłada całodzienny postój carillonu, podczas którego wykonywane będą co dwie godziny ok. 20-minutowe pokazy instrumentu, połączone z prelekcjami, oraz finał – ok. 40-minutowy koncert carillonu z trębaczami z zespołu Tubicinatores Gedanenses w kostiumach historycznych lub koncert solo z jednym trębaczem. Każdy pokaz zakłada przyjazd carillonu mobilnego na miejsce, rozstawienie wystawy mobilnej, traktującej o historii carillonu w Gdańsku i na świecie oraz o historii muzykowania wieżowego z trębaczami i recitale połączone z prelekcją o instrumencie. Pokazy zakończą się koncertem z udziałem zespołu trębaczy wieżowych Tubicinatores Gedanenses w strojach historycznych (lub z jednym solistą) – część pokazów organizowanych będzie w porozumieniu z miejskimi instytucjami kultury, takimi jak IKM, Hevelianum, Gdański Archipelag Kultury, Muzeum Gdańska. Dzięki temu pokazy wplotą się w inne działania ww. instytucji i zostaną wpisane do kalendarza wydarzeń kulturalnych- partnerem zostanie też Akademia Muzyczna w Gdańsku – czytamy we wniosku.
Wyniki oceny merytorycznej ofert złożonych w konkursie „Niematerialne dziedzictwo Gdańska”
Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku