Auta o napędzie elektrycznym i hybrydowym liczone w tysiącach sztuk – to nie science fiction, a rzeczywistość w Gdyni. W obliczu zmian klimatycznych i rosnącej świadomości na temat ekologii gdynianie coraz częściej wybierają auta nisko- i zeroemisyjne.
Elektromobilność to gorący temat ostatnich lat, jeden z najważniejszych w kontekście przyszłości klimatu i planety. W Gdyni, mieście innowacyjnym, pierwsze kroki ku zeroemisyjności poczyniono dekady temu, gdy uruchamiano trolejbusy. Dziś na gdyńskich ulicach nikogo nie dziwią zeroemisyjne autobusy i stacje ładowania zarówno do pojazdów komunikacji miejskiej, jak i aut osobowych.
Hybryda i elektryk – czym się różnią?
Samochody elektryczne to pojazdy, które działają wyłącznie na prąd. Ten może pochodzić zarówno z sieci elektrycznej, jak i paneli słonecznych. Niektóre elektryczne pojazdy, w tym wozy komunikacji miejskiej, uzyskają energię kinetyczną choćby z hamowania. Natomiast hybrydy, samochody, w których zastosowano techonologię połączenia mocy baterii elektrycznej z tradycyjnym silnikiem spalinowym, dzielą sie w zasadzie na trzy grupy: auta z gniazdem plug-in, pojazdy mild hybrid, mHEV (silnik elektryczny odzyskuje energię podczas hamowania i wspiera silnik spalinowy) oraz tzw. pełna hybryda (full hybrid, HEV), czyli auta z dodatkowym silnikiem elektrycznym pozyskujące energię z pracy silnika spalinowego oraz zmiany prędkości.
Coraz więcej pojazdów elektrycznych
Gdynianie postawili na elektromobilność jeszcze wtedy, gdy kilka lat temu pojazdy zeroemisyjne stanowiły spektakularną nowość. Według stanu na 31 grudnia 2018 roku, w Gdyni zarejestrowano było 86 „elektryków”. Rok później ta wartość wzrosła już do 138 pojazdów, by na koniec 2020 roku wynieść 189. Ogromny skok zarejestrowanych aut elektrycznych przyniósł rok 2021 – na koniec grudnia w naszym mieście było ich aż 333 sztuk, a rok później niemal 100% więcej, bo aż 631 pojazdów. Rok 2023 zakończyliśmy imponującą liczbą zarejestrowanych w Gdyni aut elektrycznych, wynoszącą aż 1038 pojazdy.
Hybrydy liczone w tysiącach
Jak wygląda statystyka w przypadku pojazdów z napędem hybrydowym? Na koniec 2018 roku gdynianie zarejestrowali 169 tego typu pojazdów. Rok później było ich już 280, a ich liczba wzrosła czterokrotnie do 1080 na zakończenie 2020 roku. Takie spektakularne wzrosty odnotowaliśmy też na koniec 2021 roku – 2720 pojazdów, na koniec 2022 roku – 4160 i na koniec 2023 roku – 6191 aut o hybrydowym napędzie.
Zygmunt Gołąb
UM Gdynia