Budowa przejścia naziemnego przy stacji Gdańsk Główny, a tym samym ułatwienie poruszania się po okolicy pieszym, pozostaje priorytetem miasta. W najbliższych dniach ogłoszony zostanie przetarg na budowę przejścia oraz wydłużenie peronów tramwajowych.
W Gdańsku sukcesywnie realizowana jest polityka uspokajania ruchu oraz tworzenia nowych połączeń pieszych. W ostatnich latach, zgodnie z tymi założeniami, powstały naziemne przejścia na ul. Podwale Przedmiejskie, przy Bramie Wyżynnej oraz w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
W ubiegłym roku ogłoszono również przetarg dotyczący budowy takiego przejścia przy dworcu Gdańsk Główny. Z powodu przedłużających się uzgodnień m.in. z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przetarg unieważniono. W trakcie pozyskiwania decyzji ZRID niezbędnej do rozpoczęcia robót konserwator trzykrotnie wydał opinię negatywną. Decyzja ta została ostatecznie pozyskana 31 stycznia. Nowy przetarg zostanie ogłoszony w najbliższych dniach.
Nowe przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.
Budowa ma potrwać 27 tygodni od dnia podpisania umowy. Odbiory potrwają maksymalnie kolejne 7 tygodni od zakończenia prac.
Otwarte przed niemal dwoma latami przejście przy Bramie Wyżynnej znakomicie wpisało się w pejzaż miejski, jest bardzo intensywnie wykorzystywane przez pieszych. Wg obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu, potok pieszych i rowerzystów, w przeliczeniu na jednostkę czasu, liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie – 159 pieszych i rowerzystów / minutę i 79 pojazdów / minutę.
Aneta Niezgoda
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska