Od 1 września do 30 listopada gdańszczanki i gdańszczanie kręcili kilometry w XI edycji rowerowej kampanii. W ubiegłorocznej rywalizacji wzięły udział 493 firmy, 47 szkół średnich, 13 uczelni i 35 dzielnic. To przełożyło się na 6215 aktywnych uczestników, który wykręcili ponad 3,6 miliony kilometrów. W czwartek 18 stycznia w Instytucie Kultury Miejskiej prezydent Aleksandra Dulkiewicz wręczyła nagrody dla zwycięzców tej edycji.
– Pobiliśmy wszystkie możliwe rekordy. Co prawda było trochę łatwiej, bo po raz pierwszy w trzy miesiące, a nie dwa – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Ja nieustająco Was podziwiam i dziękuję, bo myślę, że też jesteście wspaniałymi ambasadorami, niezależnie czy bijecie rekordy indywidualne, grupowe, dzielnicowe, firmowe, szkolne, czy uczelniane. Po prostu jesteście dobrym przykładem. Trzymajmy się zdrowo. Promujmy nasze miasto i zdrowy styl życia.
Pełna rekordów XI edycja
W rywalizacji wzięły aktywny udział aż 493 firmy. To o 50 więcej w stosunku do 2022 roku. Więcej było też szkół średnich i uczelni wyższych. Tych pierwszych, było o 8 więcej niż w ubiegłym roku, co oznacza, że do gry przystąpiło aż 47 szkół. Dołączyły też 4 kolejne uczelnie, więc w sumie kilometry kręcili studenci 13 gdańskich szkół wyższych. W grze uczestniczyli mieszkańcy ze wszystkich 35 dzielnic Gdańska. To wszystko przełożyło się na łączny wynik 6215 aktywnych uczestników, a to aż o 1584 osoby więcej niż w poprzedniej odsłonie kampanii. Równie imponująco wyglądają statystyki dotyczące przejechanych kilometrów. Poprzednią edycję zamknęliśmy wynikiem 2,5 mln przejechanych kilometrów, żeby w tej wspólnie wykręcić ponad 3,6 miliony kilometrów! Gdyby ten dystans został pokonany przy pomocy samochodów, do atmosfery zasłałoby wyemitowane ok. 918 ton CO2. W tej kategorii też odnotowano spory wzrost, bo udało się oszczędzić aż o 286 ton CO2 więcej niż w 2022 roku. W trakcie trwania akcji uczestnicy spalili ponad 111 milionów kalorii! Tu wzrost względem wcześniejszej edycji wyniósł ponad 37 milionów kalorii. Jak widać na rower nie ma złej pogody, a od pobicia rekordów nie powstrzymały uczestników nawet śnieg i mróz.
Dłuższa i z nowościami
Oprócz czasu trwania kampanii pojawiło się też sporo innych nowości. Największe wprowadzono w sposobie punktacji. Nowy system punktowania miał przede wszystkim doceniać regularność, ale także zachęcić do okazjonalnych dłuższych wypraw rowerowych. Liczba punktów zdobywana za przejechane kilometry była limitowana. Przez 6 dni w tygodniu można było zdobyć do 20 punktów, a w jeden dowolny dzień do 100 punktów za kilometry. Każdy pełny przejechany kilometr to 1 punkt. Kolejną nowością były punkty bonusowe za odwiedzenie wyznaczonych miejsc w Gdańsku. Co tydzień wskazywane było jedno miejsce bonusowe. Była to świetna okazja do poznawania ciekawych zakątków naszego miasta, ale też szansa na zdobycie dodatkowych 20 punktów we wrześniu, a w kolejnych miesiącach odpowiednio 40 i 60 punktów. Odświeżona została też aplikacja Activy, która zyskała nowy wygląd, podobnie zresztą jak cała identyfikacja graficzna kampanii.
Kilometry, które pomagają
Ważną nowością w tegorocznej edycji kampanii była możliwość przekazania zdobytych za wykręcone kilometry środków pieniężnych, na rzecz Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt Promyk w Gdańsku. Z takiej możliwości mogła skorzystać każda osoba, która zdobyła 3333 ActveCoiny i wymieniła je na specjalny bon o wartości 100 zł. W tym roku 260 użytkowników zdecydowało się wesprzeć w ten sposób gdańskie schronisko. Oznacza to, że dzięki tej inicjatywie, na pomoc dla podopiecznych tej placówki wpłynęło 26 tys. zł.
Nagrody dla zwycięzców
- pamiątkowe torebki bikepackingowe z odblaskowym logo kampanii
- pamiątkowe sakwy rowerowe z odblaskowym logo kampanii
- pamiątkowe plecaki rowerowe z odblaskowym logo kampanii
- zapięcia rowerowe (u-lock)
- butelki termiczne z grafiką kampanii,
- skarpetki z motywem rowerowym,
- bony do sklepu rowerowego, bony do lokali gastronomicznych zlokalizowanych w Stacji Food Hall w Gdańsku, bony do wykorzystania w aplikacji Glovo,
- mobilny serwis rowerowy – dla trzech zwycięskich szkół średnich,
- nieodpłatna certyfikacja Europejski Certyfikat Pracodawcy Przyjaznego Rowerzystom dla zwycięskich firm z każdej kategorii wielkościowej,
- stojaki rowerowe i ławki – zwycięskie dzielnice
Lista laureatów kampanii Rowerem do pracy i szkoły – Kręć kilometry dla Gdańska edycja 2023
Firmy największe > 1000 pracowników
- I miejsce – Urząd Miejski w Gdańsku
- II miejsce – Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA
- III miejsce – Rafineria Gdańska Sp. z o.o.
Firmy duże: 251 – 1000 pracowników
- I miejsce – Satel Sp. z o.o.
- II miejsce – Carrier Fire & Security Polska Sp. z o.o.
- III miejsce – Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Firmy średnie: 50 – 250 pracowników
- I miejsce – Multiconsult Polska Sp. z o.o.
- II miejsce – Grupa Technologiczna ASE
- III miejsce – Industria Project Sp. z o.o.
Firmy małe: 11- 50 pracowników
- I miejsce – XTRACK Sp. z o.o.
- II miejsce – Sigma – Projekt s.c.
- III miejsce – Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego
Mikro firmy: 1 – 10 pracowników
- I miejsce – R&S Adventure Grzegorz Reszka
- II miejsce – Smarter Testing Solutions Artur Romejko
- III miejsce – Studio Informatyczne „ADAM” Adam Niedźwiadek
Uczelnie
- I miejsce – Powiślańska Szkoła Wyższa w Gdańsku
- II miejsce – Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku
- III miejsce – Gdański Uniwersytet Medyczny
Szkoły średnie
- I miejsce – Liceum Ogólnokształcące British International School Gdańsk
- II miejsce – High International School of Gdańsk
- III miejsce – Branżowa Szkoła Specjalna I Stopnia nr 20 w Gdańsku
Dzielnice duże
- I miejsce – Orunia Górna – Gdańsk Południe
- II miejsce – Jasień
- III miejsce – Ujeścisko – Łostowice
Dzielnice średnie
- I miejsce – Zaspa Rozstaje
- II miejsce – Siedlce
- III miejsce – Zaspa Młyniec
Dzielnice małe
- I miejsce – Olszynka
- II miejsce – Letnica
- III miejsce – Wzgórze Mickiewicza
Certyfikat pracodawcy przyjaznego rowerzystom został przyznany firmom, które w kampanii Rowerem do pracy i szkoły – Kręć kilometry dla Gdańska edycja 2022 zajęły pierwsze miejsca w swojej kategorii i przeszły pomyślnie proces certyfikacji:
- Poziom srebrny – Powiślańska Szkoła Wyższa w Gdańsku
- Poziom złoty – Sigma – Projekt s.c.
- Poziom złoty – Pyszne.pl – Takeaway.com Express Poland Sp. z o.o.
Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku
fot. www.gdansk.pl