Startuje kampania Kręć Kilometry dla Gdańska

Gdańsk. Inauguracja 11 edycji akcji Kręć kilometry dla Gdańska.

Na uczestników tegorocznej odsłony kampanii Rowerem do pracy i szkoły – kręć kilometry dla Gdańska czeka kilka nowości. Rywalizacja potrwa o miesiąc dłużej niż w dotychczasowych edycjach, pojawi się też kilka zmian w zasadach naliczania punktów. Odświeżona została aplikacja Activy, która zyskała nowy wygląd.

– Ogłaszamy start XI edycji kampanii Kręć Kilometry dla Gdańska, ale w świecie rowerowym w Gdańsku dzieje się dużo więcej. Na ulicach naszego miasta można zobaczyć testerów rowerów Mevo 2.0, a już niedługo do testów zostaną zaproszeni także mieszkańcy. Kolejna rzecz to kwestia infrastruktury. Na najbliższej sesji, Rada Miasta Gdańska podejmie decyzję w sprawie aktualizacji systemu dróg rowerowych STER – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Nie tak dawno otworzyliśmy bardzo uczęszczaną, jak widać bardzo potrzebną drogę rowerową wzdłuż ulicy Jana z Kolna. Trwa budowa tras rowerowych wydłuż ulic Budowlanych i Kielnieńskiej, a w przygotowaniu jest budowa ekostrady na al. Armii Krajowej. Poza tymi działaniami, poza kolejną udaną edycją kampanii Rowerowy Maj, chcemy też być aktywni na arenie międzynarodowej. Dlatego w 2025 roku organizujemy kongres Velo-city. Gdańsk będzie gospodarzem tego największego rowerowego wydarzenia. To wszystko po to, by zachęcać mieszkańców do zmiany przyzwyczajeń i promować rower jako zdrowy i bezpieczny środek transportu – podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.   

Trzy miesiące kręcenia kilometrów

 – To jedenasta edycja kampanii, która zmieniała się na przestrzeni lat. Akcja już po raz szósty odbywa się w okresie jesiennym. Nowością w tym roku jest to, że kampania Kręć kilometry dla Gdańska będzie odbyła się przez trzy miesiące: od 1 września aż do końca listopada – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych. – Celem kampanii jest zmotywowanie mieszkańców do regularnej jazdy na rowerze w celach komunikacyjnych poza sezonem letnim. Chcemy bowiem promować aktywność mieszkańców w miesiącach chłodniejszych i pokazać, że w październiku i listopadzie można także korzystać z roweru jako skutecznego środka transportu. Z pewnością przyczyni się do tego rower miejski, który planujemy uruchomić w trakcie kampanii – dodaje Piotr Kryszewski.

Tegoroczna odsłona kampanii potrwa od 1 września do 30 listopada, co oznacza, że po raz pierwszy uczestnicy będą rywalizować nie jak dotychczas przez dwa, a przez trzy miesiące. Akcja jest formą promocji zdrowego i ekologicznego stylu życia, która ma zachęcić mieszkańców do zmiany nawyków transportowych. Już po raz czwarty do gry rowerowej zapraszamy również uczniów gdańskich szkół średnich, aby namówić ich do większej aktywności ruchowej. Udział w grze ma charakter indywidualny, ale też można rywalizować ze sobą zespołowo, przyłączając się do gry na poziomie firmy, uczelni, szkoły średniej, grupy czy dzielnicy.

Wiele nowości w tym roku

Największe zmiany wprowadzono w sposobie punktacji. Nowy system punktowania ma przede wszystkim doceniać regularność, ale także zachęcić do okazjonalnych dłuższych wypraw rowerowych. Liczba punktów zdobywana za przejechane kilometry będzie limitowana. Przez 6 dni w tygodniu będzie można zdobyć do 20 punktów, a w jeden dowolny dzień do 100 punktów za kilometry. Każdy pełny przejechany kilometr to 1 punkt.

– Oczywiście, podstawą punktacji są premie za dojazd i powrót z pracy lub szkoły. Te punkty można zdobyć dwa razy dziennie, maksymalnie 10 razy w tygodniu w dowolne dni. Aby zostały zaliczone należy dołączyć w aplikacji do drużyny firmowej (lub szkolnej) i zakończyć lub rozpocząć przejazd w lokalizacji firmy (szkoły) lub jej oddziału. Pozostałe przejazdy będą punktowane tylko za przejechane kilometry – wyjaśnia Lucyna Tomczak, koordynatorka akcji z Referatu Mobilności Aktywnej.

Kolejną nowością są punkty bonusowe za odwiedzenie wyznaczonych miejsc w Gdańsku. Co tydzień będzie wyznaczane jedno miejsce bonusowe. Będzie to okazja do poznawania ciekawych zakątków naszego miasta, ale też szansa na zdobycie dodatkowych 20 punktów. Lokalizacje punktów bonusowych zamieszczane będą  w zakładce „Zasady i punktacja” w aplikacji Activy. Będą to miejsca związane z historią, kulturą, przyrodą lub architekturą Gdańska. Zadaniem rowerzystów będzie odwiedzenie danego miejsca w tygodniu, w którym będzie ono aktywne. Zakończenie przejazdu po dotarciu w miejsce bonusowe spowoduje doliczenie dodatkowych 20 punktów.

Dla miłośników długich dystansów będą funkcjonowały natomiast poziomy, które osiągnie się po przejechaniu każdych 1111 km. To dodatkowe wyzwanie dla tych, którzy lubią stawiać sobie ambitne cele. Najniższy poziom to 1111 km, a najwyższy – 9999 km. Na zdobywców najwyższego poziomu będą czekały nagrody – niespodzianki.

Co zrobić, aby wziąć udział w konkursie?

  • Należy pobrać na telefon bezpłatną aplikację mobilną Activy (sklep Play/App Store)
  • Dokonać rejestracji – wypełnić krótki formularz w aplikacji
  • Dołączyć do otwartego konkursu „Kręć kilometry dla Gdańska 2023”
  • Znaleźć swoją firmę, szkołę, uczelnię, dzielnicę czy organizację i do dołączyć (poprzez kliknięcie „Dołącz do Zespołu”)
  • Można również zbierać punkty wyłącznie na konto indywidualne
  • Wsiąść na rower, hulajnogę, deskorolkę czy rolki i rozpocząć zabawę

Cenne nagrody

Każdy punkt za odbyte przejazdy przeliczany jest na wirtualną walutę ActiveCoin, którą można wymieniać na nagrody:

  • za 1111 AciveCoinów – skarpetki z motywem rowerowym – nowy wzór i kolor,
  • za 2222 AciveCoinów – butelka termiczna z logo kampanii,
  • Za 3333 ActiveCoinów – bony do lokali gastronomicznych zlokalizowanych w Stacji Food Hall, bony do realizacji poprzez aplikację Glovo oraz bony do sklepu rowerowego TYSAR,
  • za 6666 ActiveCoinów – zapięcie rowerowe typu U-lock (Newton UL Pro marki AXA lub Onguard Brute STD 800),
  • za 7777 AciveCoinów – pamiątkowe sakwy rowerowe z odblaskowym logo kampanii, plecaki rowerowe z logo kampanii, torebki bikepackingowe pod górną ramę z odblaskowym logo kampanii.
  • Firmy, które zajęły 1 miejsce w rankingu firm w każdej z kategorii wielkościowej (w zależności od liczby zatrudnionych pracowników) otrzymują nieodpłatne przeprowadzenie certyfikacji w ramach Europejskiego Certyfikatu Pracodawcy Przyjaznego Rowerzystom.
  • Szkoły średnie, które zajęły od 1 do 3 miejsca w rankingu szkół średnich otrzymują mobilny serwis rowerowy.
  • Dzielnice, które zajęły 1 miejsce w rankingu dzielnic w każdej z 3 kategorii wielkościowej (w zależności od liczby mieszkańców) otrzymują stojaki rowerowe.

Przed rozpoczęciem kampanii i w jej trakcie, tj. od 30 sierpnia do 15 listopada raz w tygodniu przy drogach rowerowych w Gdańsku, będą stały namioty promujące grę. Dla aktywnych uczestników, którzy przyjadą na rowerze, hulajnodze lub rolkach będą czekały napoje oraz drobne przekąski.

Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku
fot. www.gdansk.pl

Poprzedni artykułRusza nabór w OTBS
Następny artykułMedale Wolności Słowa 2023 przyznane
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze