W lipcu troje młodych gdynian pojechało do Seattle i uczestniczyło w programie „Washington Business Week”. Kacper Hnatyszyn, Jakub Hanek i Joanna Pedryc zdobyli tam nowe doświadczenia, uczyli się pracy w zespole, a także nawiązali wiele ciekawych kontaktów. To wszystko było możliwe dzięki konkursowi „Washington Business Week”, który organizuje gdyński samorząd we współpracy z Seattle-Gdynia Sister City Association. Po powrocie ze Stanów Zjednoczonych młodzież spotkała się z wiceprezydentem Gdyni Bartoszem Bartoszewiczem i opowiedziała o swoich wrażeniach.
Troje gdynian przeżyło przygodę życia i spełniło swój amerykański sen. Wszystko dzięki konkursowi „Washington Business Week”. Jest on przeznaczony dla pełnoletnich uczniów gdyńskich szkół średnich oraz tych, którzy mieszkają w Gdyni, ale uczą się w innych miastach. Uczestnicy muszą interesować się przedsiębiorczością i dobrze władać językiem angielskim. Ich zadaniem było przedstawienie własnego pomysłu na biznes z dowolnej branży.
– W Gdyni mocno stawiamy w edukacji na to, żeby wiedzę zdobywać możliwie jak najbardziej praktycznie. Stąd też organizujemy Gdynia Business Week, ale także umożliwiamy udział w Washington Business Weeku. Jest to możliwe, dzięki współpracy naszego miasta z miastem Seattle, z organizacją, która tę współpracę rozwija. Dzięki temu właśnie młode osoby z Gdyni mogą zdobywać doświadczenie w praktyce w Stanach Zjednoczonych – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Autorzy najciekawszych projektów w nagrodę uczestniczyli w prestiżowym projekcie edukacyjnym za oceanem. Chodzi o amerykańską edycję programu „Washington Business Week”. Od 23 do 28 lipca udali się do Seattle, gdzie zdobywali wiedzę o biznesie i prowadzeniu firmy, a także poznawali amerykańską kulturę.
W piątek, 4 sierpnia młodzi gdynianie spotkali się z wiceprezydentem Bartoszem Bartoszewiczem i podzielili się wrażeniami z wyjazdu.
Tak o Washington Business Weeku mówili laureaci konkursu.
– Uważam, że każdy młody człowiek powinien doświadczyć podobnej sytuacji jak my. Nauczyliśmy się bardzo dużo. Mam wrażenie cale doświadczenie, które zebraliśmy w Stanach Zjednoczonych pomoże nam w życiu w Polsce, da nam inny punkt widzenia, szczególnie na biznes, ponieważ byliśmy na Business Weeku, podczas którego dowiedzieliśmy się, jak prowadzić biznes, jak działać zespołowo, jak komunikować się z innymi ludźmi z zespołu – mówi laureat konkursu Kacper Hnatyszyn z Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni.
– Seattle i Washington Business Week to dla mnie niesamowite doświadczenie. Poznałem masę wartościowych osób, nauczyłem się pracy zespołowej. Szczególnie praca w towarzystwie międzynarodowym bardzo dużo mnie nauczyła – podkreśla laureat konkursu Jakub Hanek z III Liceum Ogólnokształcącego w Sopocie.
W programie uczestniczyła też Joanna Pedryc z III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni.
– Rozwinęłam się nie tylko językowo, ale również intelektualnie. Poznałam wiele ciekawostek o Stanach Zjednoczonych, o kulturze. Bardzo się rozwinęłam. Dużo też zwiedziliśmy, co dało mi szerszy światopogląd, poszerzyłam swoje horyzonty. I uważam, że wszyscy powinni spróbować, walczyć o swoje, powinni próbować nowych rzeczy i szukać nowych możliwości – zaznacza Pedryc.
Konkurs „Washington Business Week” jest organizowany przez gdyński samorząd we współpracy z Seattle-Gdynia Sister City Association. Ma kształtować przedsiębiorcze postawy wśród młodzieży, doskonalić wiedzę ekonomiczną uczniów i przygotowywać ich do wyzwań współczesnego świata. Jeden z jego celów to również promowanie współpracy międzynarodowej, przyjaznych relacji między mieszkańcami Gdyni i Seattle oraz efektów współpracy między miastami.
Konkurs jest częścią programu „Washington Business Week”, który jest realizowany przez Foundation for Private Enterprise Education. Jej misja to edukacja biznesowa młodzieży i odkrywanie potencjału uczniów jako przyszłych pracowników i pracodawców. Program ma wieloletnią tradycję. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1976 roku.
Magdalena Czernek
fot. Magdalena Czernek