Społeczna wrażliwość i przekazywanie sygnałów o osobach w bezdomności oraz przebywających w miejscach niemieszkalnych pozwala na szybsze dotarcie do potrzebującego człowieka i zaoferowanie mu adekwatnego wsparcie. Tyczy się to także osób, które proszą o datki na ulicy. Mieszkanki i mieszkańcy oraz turyści odpoczywający w Gdańsku mogą zgłaszać takie sytuacje telefonicznie i poprzez aplikacje mobilne.
Zgłoszenia o osobach w bezdomności, ale też o osobach proszących o datki, w szczególności o dzieciach i seniorach, należy kierować do:
Wydziału Reintegracji Osób w Bezdomności MOPR przy ul. Piekarniczej 16 w Gdańsku, tel.: 58 522 38 20 (pon., wt. i czw. w godz. 7.30-15.30, śr. w godz. 8.00-17.00, pt. w godz. 7.30-14.30), Straży Miejskiej w Gdańsku tel.: 986, Policji tel.: 112 (zwłaszcza w przypadkach interwencyjnych).
W mieście pracuje też sześcioro streetworkerów, którzy docierają z ofertą wsparcia do potrzebujących. By przekazać im sygnał o osobie w bezdomności, wystarczy posłużyć się darmową aplikacją Arrels. Można ją pobrać np. „ze sklepu” w smartfonie. Dzięki jej zastosowaniu streetworker otrzyma informację m.in. o miejscu przebywania, płci potrzebujących i czy towarzyszą im zwierzęta. Łatwiej dotrze do nich z pomocową ofertą. Aplikację pozyskało i wprowadziło Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta Koło Gdańskie. Działa ona w mieście od lipca 2018 roku. Można ją pobrać:
aplikacja do pobrania na telefony z systemem Android
aplikacja do pobrania na telefony z systemem IOS.
Współdziałanie także latem
Podczas wakacji w mieście prowadzone są intensywne działania pomocowe na rzecz osób w bezdomności oraz osób proszących o datki na ulicy. Wsparcie proponują potrzebującym: pracowniczki i pracownicy socjalni MOPR oraz streetworkerzy. Działania wspierają funkcjonariusze Straży Miejskiej, Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Pomocy udzielają instytucje miejskie i organizacje pozarządowe. Osoba w bezdomności może skorzystać m.in. ze schronienia, pomocy finansowej, żywnościowej, rzeczowej, specjalistycznej-psychologicznej i prawnej, aktywizującej społecznie czy po prostu higieniczno-sanitarnej. Zaproponowane wsparcie jest adekwatne do sytuacji potrzebującej osoby, jednak to ona decyduje, czy je przyjmie.
Mieszkankom i mieszkańcom dziękujemy za empatię, współdziałanie i przekazywanie sygnałów o potrzebujących.
Sylwia Ressel
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku