40 tytułów w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej

Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni informuje, że Komisja Artystyczna Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w składzie: Małgorzata Jarmułowicz, Mirosław Baran, Wojciech Owczarski, po przeczytaniu 173 sztuk zgłoszonych do szesnastej edycji konkursu, dokonała wyboru spośród nich 40 tytułów, które zostały zakwalifikowane do drugiego etapu.

W porządku alfabetycznym (niezhierarchizowanym) są to:

  • „Adam znaczy „człowiek””, Marcin Teodorczyk;
  • „Bił sobie Andrzej”, Mariusz Gołosz;
  • „Brylant”, Małgorzata Sikorska-Miszczuk;
  • „Delta Wenus”, Paulina Eryka Masa;
  • „Diabeł – fantazja polska”, Piotr Rowicki;
  • „Dzieci z Byleby”, Hanna Dziubińska-Kopka;       
  • „Dzieciątko z Charkowa”, Beniamin Maria Bukowski;
  • „Grupa krwi”, Anna Wakulik;
  • „Grzyby”, Piotr Wawer, Weronika Szczawińska;
  • „Inwazja”, Malina Prześluga;
  • „Iskra”, Katarzyna Krapacz;
  • „Mała piętnastka”, Tomasz Man;   
  • „Niebomby”, Magdalena Siwik;
  • „Nigdy się nie dowiecie”, Jarosław Jakubowski;
  • „O Trofimie, co swoje wiedział”, Michał Piedziewicz;
  • „Ojcze mój”, Grzegorz Górny;
  • „Pierwsze sceny z życia świętej rodziny”, Andrzej Błażewicz;
  • „Piosenka o strachu”, Jakub Roszkowski;
  • „Podróż do granicy cienia”, Mirosław Prandota;
  • „Poradnik. Jak wstać z fotela?”, Marek Ciecierski;
  • „Proszę, niech zapanuje pokój”, Marta Sokołowska;
  • „Pusty pokój”, Ewa Szawul-Rajss;
  • „Radium queen. Maleńkie polsko-amerykańskie muzeum wyobraźni”, Artur Pałyga;
  • „Rohtko”, Anka Herbut;
  • „Schiz(-a)”, Konrad Marek Cichoń;
  • „Terrarium”, Przemysław Pilarski;      
  • „To nasz pies”, Joanna Mueller (Sonto);
  • „To słowo”, Marta Rebzda;
  • „Totus Tuus. Cały Twój”, Agata Olszewska;         
  • „Troja. Wojny nie będzie!”, Anna Wieczorek;
  • „Umiłowane”, Michał Zdunik;
  • „User manual for your past, which I’ve never seen VHS / Instrukcja obsługi przeszłości”, Klaudia Hartung-Wójciak;
  • „W trakcie pierwszego razu zakleszczyła mi się pochwa, gdy spadł na mnie obrazek Matki Boskiej w pokoju rodziców”, Maja Staśko;
  • „Włości. Kartoteka poskładana”, Magdalena Miecznicka;
  • „Wnuczki wojny”, Natalia Fijewska-Zdanowska;
  • „Wojnokraka”, Magdalena Drab;    
  • „Wyparte”, Daria Kubisiak;
  • „Zacząć od kłótni”, Antoni Ferency;
  • „Zmęczone”, Daria Sobik;   
  • „Żyję!”, Łukasz Zaleski.

Spośród powyższych tytułów Kapituła GND w składzie: Ewa HevelkePiotr Dobrowolski, Jacek KopcińskiGrzegorz Niziołek i Jerzy Stuhr, wybierze maksymalnie pięć tytułów, nominowanych do finału. Nazwiska finalistów poznamy w drugiej połowie maja. 
Rozstrzygnięcie konkursu przez wyłonienie laureata 16. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej planowane jest na 30 września 2023 roku. Podczas uroczystej gali do rąk zwycięzcy trafi statuetka oraz 50 tysięcy złotych.
W dniach 28-30 września odbędą się otwarte dla publiczności czytania/pokazy warsztatowe sztuk nominowanych do finału konkursu, oraz rozmowy z ich autorami i reżyserami. Opiekę artystyczną nad czytaniami obejmie Piotr Kruszczyński.

Wszelkie informacje o wynikach kolejnych etapów konkursu będą publikowane na stronie www.gnd.art.pl, a także na stronie Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza www.teatrgombrowicza.art.pl.
***
Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany przez prezydenta Gdyni w 2007 roku, jako rozwinięcie i uzupełnienie zainicjowanego dwa lata wcześniej Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. GND jest otwartym, konkursowym przeglądem najnowszych tekstów, które pisane są specjalnie dla teatru. Podejmuje próbę zdiagnozowania współczesnego dramatu polskiego i odpowiedzi  na pytania: Jaką wizję świata odsłania nam dzisiejszy teatr, jakich dotyka problemów, jaki obraz Polski i jej mieszkańców prezentuje widzom i jakimi środkami to czyni?
Laureatami poprzednich edycji konkursu są: Malina Prześluga „Jeszcze tu jesteś” (2022), Jolanta Janiczak „I tak nikt mi nie uwierzy” (2021), Malina Prześluga „Debil” (2020), Rafał Wojasiński „Siostry” (2019), Przemysław Pilarski „Wracaj” (2018), Magdalena Drab „Słabi. Ilustrowany banał teatralny” (2017), Jolanta Janiczak „Sprawa Gorgonowej” (2016), Weronika Murek „Feinweinblein” (2015), Mateusz Pakuła „Smutki tropików” (2014), Artur Pałyga „W środku słońca gromadzi się popiół” (2013), Małgorzata Sikorska-Miszczuk „Popiełuszko” (2012), Zyta Rudzka „Zimny bufet” (2011), Julia Holewińska „Ciała obce” (2010), Mariusz Bieliński „Nad” (2009), Magda Fertacz „Trash Story” (2008).

Karolina Szypelt
Oprac. zespół prasowy Teatru Miejskiego

Poprzedni artykułMikołaj Kopernik na nowym sztandarze
Następny artykułW Gdyni mamy 86 powodów, by wesprzeć OPP
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze