Działasz w szeroko pojętej branży logistycznej i jej otoczeniu, pasjonujesz się transportem, a może po prostu mocno interesuje cię to, co dzieje się w lokalnej gospodarce? Już w połowie marca do Gdyni wraca Transport Week – międzynarodowa konferencja, która sięga do najważniejszych tematów związanych z tym sektorem, niemal naturalnym dla portowego miasta. Będzie okazja do rozmów o cyberbezpieczeństwie portów i inwestycjach w morski transport, a przede wszystkim o odpowiedzialności klimatycznej – tym razem równolegle będzie trwać też Baltic Ports fot Climate Conference.
Z pewnością warto już teraz zapisać w swoich kalendarzach datę 14 i 15 marca tego roku, a tuż po tym – skorzystać z rejestracji. W Gdyni zagości Transport Week 2023, czyli już 12. edycja prestiżowej, branżowej konferencji dla szeroko pojętego sektora transportowego.
Organizatorem konferencji jest Actia Forum, a goście będą przez dwa dni – różniące się głównymi wątkami tematycznymi – korzystać z przestrzeni hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront.
Branża, która żyje #wGdyni
W planie dyskusje i prezentacje oparte o świeżą, fachową wiedzę i najważniejsze trendy w branży, zaczynając od wpływu aktualnej sytuacji geopolitycznej aż po najciekawsze projekty infrastrukturalne w portach i terminalach. Słowem: wszystko to, co na bieżąco bywa wymieniane jednym tchem jako najważniejsze kwestie, które kształtują transport i logistykę w naszej części świata.
– Kwestie transportu, nie tylko tego typowo morskiego, ale i intermodalnego czy drogowego oraz samej logistyki są nierozłączną częścią gdyńskiej gospodarki. To czynnik, który niemal sto lat temu napędził rozwój miasta i tak samo jest po dziś dzień, bo to właśnie tutaj prężnie funkcjonuje jeden ze strategicznych portów morskich oraz dziesiątki magazynów i terminali, które są ważnym ogniwem logistycznym. Właśnie dlatego chcemy, aby Gdynia kojarzyła się przedstawicielom tych branż jako miejsce otwarte na wymianę doświadczeń, dzielenie się wiedzą i szukanie inspiracji do odważnych rozwiązań. Wszyscy wiemy, w jak trudnych gospodarczo czasach przyszło nam obecnie żyć i jak wielką rolę, czy to podczas pandemii, czy po wybuchu wojny w Ukrainie odegrał dobrze zorganizowany transport. Serdecznie zapraszam do Gdyni, aby rozmawiać o wszystkim, co kluczowe dla tego sektora – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Tym razem przy okazji Transport Week pojawi się też nowość – równolegle do wydarzenia swoją „premierę” zaliczy też konferencja Baltic Ports for Climate.
To inicjatywa, którą organizatorzy przygotowują we współpracy z Baltic Ports Organization – zrzeszeniem 49 członków reprezentujących najbardziej znaczące porty i interesariuszy w regionie Morza Bałtyckiego. Wydarzenie pozwoli zorientować się uczestnikom w temacie postępu zmian klimatu w basenie Bałtyku, a także zwrócić uwagę na to, co już porty bałtyckie robią dla klimatu.
Czasy, które same dostarczają tematów
Geopolityka jest obecnie jednym z najczęściej poruszanych tematów i prawdopodobnie pozostanie jednym z nich także w najbliższej przyszłości. Uczestnicy przyjrzą się z bliska temu, jak zmiany na arenie międzynarodowej wpływają na sektor transportowy w Europie Środkowo-Wschodniej. Jednym z wątków będzie też cyberbezpieczeństwo, bo w końcu to od niego zależy, jak w nowych realiach będzie przebiegać organizacja transportu – to dobra okazja, aby rozważyć najważniejsze zagrożenia i stan gotowości europejskiego sektora transportowego.
Transport Week od dłuższego czasu – nie bez powodu – jest też kojarzony przede wszystkim z transportem morskim. Eksperci omówią zatem w Gdyni, jak porty morskie w regionie Morza Bałtyckiego wypadają w porównaniu z ich odpowiednikami z innych regionów Europy. Posłużą do tego dane o ich obrotach, rozwoju nowych tras towarowych i możliwych zmianach na szlakach handlowych.
Szerzej będzie można też przyjrzeć się ambitnym, złożonym projektom infrastrukturalnym i uzasadnieniu ich realizacji. Kwota chińskiego kapitału napływającego do europejskich portów i terminali – to kolejny kluczowy punkt dyskusji, z analizą potencjalnego ryzyka, które mogłyby umknąć uwadze.
Zwieńczeniem pierwszego dnia Transport Week 2023 będzie rozwój sektora morskiej energetyki wiatrowej. Polityka bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej, edukowanie i przyciąganie niezbędnej siły roboczej oraz pułapki, których należy unikać przy planowaniu morskich projektów wiatrowych w oparciu o doświadczenia ekspertów z Danii, Niemiec i Wielkiej Brytanii – to zagadnienia, które po prostu należy poruszyć, szukając odpowiedzi na najważniejsze pytania i wyzwania najbliższej przyszłości.
Wszystkie ścieżki prowadzą do Gdyni
To kolejny raz, gdy Gdynia staje się siedzibą konferencji Transport Week. Miasto – nierozerwalnie związane z morzem od samego początku swojego istnienia – jest idealnym tłem do dyskusji na tematy kształtujące oblicze branży transportowej w regionie i poza nim.
Samorząd został jednym z tegorocznych patronów Transport Week, obok m.in. Portu Gdynia, Portu Gdańsk, Hutchison Ports Gdynia, Polferries, Terramar czy EY Polska. Strategicznym partnerem organizatora, firmy Actia Forum, została spółka Namiary – wydawca dwutygodnika dla menedżerów transportu, handlu i przemysłu morskiego.
Bieżące informacje dotyczące samego wydarzenia, jego programu, prelegentów i najważniejszych tematów tegorocznej edycji można też śledzić w mediach społecznościowych – na kanale na platformie LinkedIn – oraz poprzez newsletter przesyłany przez organizatorów.
Kamil Złoch
UM Gdynia