Półfinał 9. edycji konkursu „Wiedzy o Gdyni” już za nami!

 

Który z gdyńskich architektów zaprojektował różany gaj na Kamiennej Górze? W którym z gdyńskich budynków znajduje się wyjątkowa, zabytkowa winda? To tylko dwa z kilkudziesięciu pytań, z którymi zmierzyli się uczestnicy 9. edycji konkursu „Wiedza o Gdyni”. Półfinał, w którym udział wzięło łącznie 122 uczniów gdyńskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych, odbył się w czwartek, 16 lutego w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. 

Przypomnijmy: konkurs „Wiedzy o Gdyni” co roku realizuje Rada Miasta Gdyni. Wydarzenie odbywa się pod patronatem przewodniczącej Rady, Joanny Zielińskiej. Tegoroczny półfinał przygotowała i poprowadziła wiceprzewodnicząca Rady Miasta, Elżbieta Sierżęga we współpracy z radną Mariką Domozych oraz ze wsparciem radnych: Lechosława Dzierżaka, Elżbiety Raczyńskiej oraz Zenona Rody, czuwających nad prawidłowym przebiegiem konkursu. 

122 półfinalistów zmierzyło się w czwartek 

O godzinie 12:00 w centrum konferencyjnym w PPNT Gdynia zasiadło 122 półfinalistów konkursu. To oni wykazali się najlepszą wiedzą o Gdyni z ok. 700 osób, które uczestniczyły w pierwszym etapie konkursu (polegał on na tym, że uczniowie w domu, w określonej jednostce czasu, odpowiadali na pytania). Uczniów, ich rodziców i nauczycieli przywitała ze sceny prowadząca półfinał wiceprzewodnicząca Rady Miasta, Elżbieta Sierżęga, która oddała głos Joannie Zielińskiej, Przewodniczącej Rady Miasta Gdyni

– To wielka przyjemność dla mnie być tu razem z wami, patrzeć na wasze twarze. Przestraszone? Nie, myślę, że nie, bo przeszliście już pierwszy etap, odpowiedzieliście na dużą liczbę pytań, niektórzy z was są już weteranami, którzy nie po raz pierwszy biorą udział w tym konkursie – mówiła do półfinalistów ze sceny Joanna Zielińska

Ciepłe słowa podziękowania skierowała do organizatorów konkursu, pracowników urzędu miasta, zaangażowanych w realizację imprezy: naczelnik Magdaleny AnuszekBożeny SłowiZofii Gawlik i Doroty Nelke. Podziękowała także za zaangażowanie radnym, którzy wsparli organizatorów podczas tej edycji konkursu: to Lechosław Dzierżak, Elżbieta Raczyńska oraz Zenon Roda, czuwający nad prawidłowym przebiegiem konkursowych zmagań, a także prowadząca półfinał wiceprzewodnicząca Rady Miasta, Elżbieta Sierżęga

– Ten konkurs to takie wydarzenie, które integruje Radą Miasta z biurem Rady Miasta, nauczycielami, rodzicami i uczniami. Trzymam kciuki za wszystkich, którzy przejdą do kolejnego etapu – dodała Joanna Zielińska

Po niej głos zabrała radna Marika Domozych, która wyjaśniła uczestnikom konkursu wszelkie techniczne kwestie, związane z udzielaniem odpowiedzi. Kiedy wszystko było już jasne, konkurs rozpoczął się, a półfinaliści zaczęli zakreślać prawidłowe – wg nich – odpowiedzi na 30 pytań. 

Pytania układane przez ekspertów 

By odpowiedzieć prawidłowo na wszystkie pytania, potrzebna jest głęboka wiedza o mieście. 

– Konkurs dotyczy tematyki gdyńskiej, ale bardzo różnorodnej, znajomości miasta, mapy, historii Gdyni, ulic, chodników, czy jak dojechać z jednego punktu miasta do drugiego. Uczniowie wykazują się za każdym razem bardzo dużą wiedzą. Czasem pytania, przygotowane przez ekspertów, są tak trudne czy podchwytliwe, że sama czasem zastanawiam się chwilkę nad odpowiedzią – skomentowała dla portalu gdynia.pl Przewodnicząca Rady Miasta Gdyni, Joanna Zielińska

Dodała, że trzeba też interesować się miejscem, w którym się mieszka. 

– To nie jest wiedza, którą się otrzymuje tylko i wyłącznie czytając literaturę czy ucząc się lekcji historii lub wiedzy o społeczeństwie; tu trzeba chodzić samemu po Gdyni, czuć Gdynię, dużo czytać o tym, co dzieje się w mieście. Ja wierzę w to, że ci, którzy wygrywają, to najwięksi miłośnicy Gdyni w tej kategorii wiekowej – podsumowała Joanna Zielińska

Szeroki zakres tematyczny 

O to, jakich konkretnie pytań mogli spodziewać się uczestnicy konkursu, spytaliśmy Elżbietę Sierżęgę, prowadzącą go od kilku edycji. 

– Konkurs wiedzy o Gdyni to nie tylko historia, bo w Gdyni żyjemy historią, teraźniejszością, ale i przyszłością. Ważne są daty i okoliczności, osoby, które tworzyły nasze miasto oraz to, co dzieje dziś w sporcie, kulturze, czy w rozwoju miasta. Wszystkie te aspekty są poruszane, oczywiście w zróżnicowany sposób, bo mamy dwie grupy wiekowe. Natomiast każdy kolejny etap to coraz trudniejsze pytania – powiedziała Elżbieta Sierżęga. 

Jak pytania konkursowe oceniali uczestnicy? 

Dla Natalii, uczennicy V Liceum Ogólnokształcącego z Oksywia, odpowiedzi na pytania konkursowe nie stanowiły większego problemu. 

– Uważam, że konkurs był dość prosty, pytania nie były dla mnie trudne. Było sporo zapytań o nazwiska ważnych w historii Gdyni osób oraz ważne wydarzenia, głównie daty – skomentowała Natalia dla portalu gdynia.pl. 

Skąd czerpała wiedzę przygotowując się na konkurs? 

– Z ubiegłorocznego konkursu, edycji z poprzednich lat oraz quizów, które można znaleźć w Internecie. Jednak głównie z poprzednich edycji konkursów – powiedziała Natalia. 

Czy któreś pytanie szczególnie utkwiło jej w pamięci? 

– Tak, pojawiło się pytanie, który z popularnych gdyńskich architektów zaprojektował „Różany Gaj”, który znajduje się na Kamiennej Górze. Było też np. pytanie, w którym budynku znajduje się zabytkowa winda. Były więc dość szczegółowe, trudniejsze historyczne, no i wymagały wiedzy, ale udało mi się na nie odpowiedzieć. Mieszkam w Gdyni od zawsze, bardzo lubię to miasto, więc nie miałam problemu z odpowiedziami – powiedziała nam Natalia. 

Dla Pawła, ucznia Szkoły Podstawowej nr 46 z Gdyni, pytania konkursowe również nie stanowiły problemu. 

– Było kilka takich trudniejszych pytań, ale sam konkurs oceniam na dość łatwy, choć nie jestem pewny, czy na wszystkie pytania dobrze odpowiedziałem – powiedział. 

Dodał, że wiedzę podczas przygotowań do konkursu, czerpał z notatek, które otrzymał od swojej nauczycielki historii. Korzystał również ze stron internetowych, dotyczących różnych gdyńskich ciekawostek oraz z portalu gdynia.pl.  

– Co roku bierzemy udział w tym konkursie – powiedziała nam Wioletta Mierzejewska, nauczycielka historii ze Szkoły Podstawowej nr 46 z Gdyni, której kilkoro uczniów znalazło się w półfinale konkursu.  – Staram się zainteresować uczniów tematyką regionalną, czasami rozmawiamy na lekcji, czasem podsuwam im jakieś ciekawostki, lektury. Nie ukrywam, że na tym konkursu etapie to już jest ich duża praca własna – podkreśliła pani Wioletta. 

Zapytaliśmy, skąd czerpała informacje i wiedzę, przygotowując swoich uczniów? 

– Jest bogata literatura o Gdyni, poza tym bierzemy udział w konkursie już od lat, więc mam jakąś bazę pytań. Ciekawą lekturą jest codzienna prasa, czy też wydawany przez Urząd Miasta papierowy Ratusz. Stąd czerpiemy wiedzę, jesteśmy na bieżąco z naszymi gdyńskimi wydarzeniami. Uczniom wydaje się, że na tym konkursie może być tylko historia Gdyni, tymczasem tak nie jest, bo zakres pytań obejmuje zagadnienia gospodarcze, kulturalne czy sportowe – powiedziała Wioletta Mierzejewska. 

Dodała, że konkurs buduje lokalny patriotyzm, a Gdynia to taka nasza mała, wspólna ojczyzna.

Fot. i tekst. Zygmunt Gołab
UM Gdynia

Poprzedni artykułReda w sieci gdyńskiego OPEC. Taniej i stabilniej
Następny artykułPomagamy ofiarom trzęsienia ziemi
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze