Od 3 kwietnia 2023 r. w taryfie komunikacji miejskiej wprowadzona zostanie korekta. Rada Miasta Gdańska przegłosowała zmiany podczas czwartkowej sesji.
Korekta cen biletów jest konieczna między innymi z powodu szalejącej inflacji, wzrostu cen energii elektrycznej, drastycznej podwyżki cen paliw oraz regulacji płac.
– Planując powstawanie nowych taryf, przyszło nam pracować w ciężkiej sytuacji finansowej, mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Od początku stycznia mamy nową taryfę na energię elektryczną, 77 procentowy wzrost ceny energii i 49 procentowy wzrost paliwa w porównaniu do stycznia 2022 roku. Wysoka inflacja wymaga również tego, żeby kierowcy i motorniczowie otrzymali godziwe wynagrodzenie za swoją pracę, więc również w tym pionie doszło do podwyżek. Wszystko skłania nas ku temu, wdrażając nowe taryfy, musimy poprosić pasażerów o dalsze większe partycypowanie w koszcie biletów i o zmianę taryfy komunikacyjnej, dodał.
Jak dodał, pasażerowie korzystający na co dzień z komunikacji miejskiej będą musieli dołożyć 8 złotych miesięcznie, natomiast osoby sporadycznie podróżujące autobusami i tramwajami i kupujący bilety jednoprzejazdowe nie odczują zmian. Pasażerowie będą mogli skorzystać również z biletów przesiadkowych 75-minutowych.
– Samorząd z budżetu miasta dokłada około 75 procent do funkcjonowania komunikacji publicznej, kontynuował prezydent Borawski. Nie chcemy w żaden sposób ciąć kursów komunikacji. Chcemy rozwijać komunikację, rozszerzamy ją każdego roku, kupując nowy tabor, w tym pojazdy zeroemisyjne, inwestując w remonty, w nowe linie tramwajowe i autobusowe. Chcemy podtrzymać ulgę dla dzieci i młodzieży oraz wspólny bilet na pociągi skm i polregio – mówił podczas sesji Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Nowe stawki
W ofercie obowiązującej od kwietnia pojawi się bilet jednoprzejazdowy w cenie 4,80 zł. W ofercie pojawi się również bilet przesiadkowy 75-minutowy w cenie 6 zł. Z nowym biletem pasażer będzie mógł korzystać z autobusów i tramwajów aż przez 75 minut od momentu skasowania. Bilet pozwala również na swobodne przejechanie od pętli do pętli. Cena biletu 24-godzinnego po zmianach wyniesie 22 zł, czyli 4 zł więcej, niż dotychczas. Ceny biletów ulgowych wzrosną proporcjonalnie i wyniosą odpowiednio 2,40 zł (za bilet jednoprzejazdowy), 3 zł (za bilet 75-minutowy) i 11 zł (za bilet całodobowy).
Każdy pasażer korzystający z biletu miesięcznego, czyli nieograniczonej liczby przejazdów autobusem, tramwajem oraz koleją skm i pkm w Gdańsku zapłaci dziennie zaledwie 3,9 zł, czyli 117 zł miesięcznie. Pasażerowie posiadający imienny bilet okresowy ZTM załadowany na Gdańską Kartę Mieszkańca ze zdjęciem nadal będą mogli korzystać na terenie miasta, oprócz autobusów i tramwajów, również z pociągów SKM i POLREGIO.
Ułatwienie, jakie dałaby nam ustawa metropolitalna
Już od wielu lat samorządy zrzeszone w OMGGS zabiegają o utworzenie metropolii na Pomorzu. Mimo poparcia m.in. ze strony środowisk samorządowych, naukowych, biznesowych – dotychczasowe rozmowy z rządem w tej sprawie nie przyniosły efektów. Metropolia na Pomorzu to przede wszystkim dodatkowe fundusze dla regionu. To mogłoby być nawet ponad 200 mln zł rocznie, które w tej chwili trafiają do budżetu centralnego. Na Pomorzu pieniądze te mogą być wykorzystane na konkretne codzienne korzyści dla mieszkańców.
Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku