W środowe popołudnie, 19 października w Sali Herbowej Nowego Ratusza odbyło kolegium Przewodniczących Zarządów Dzielnic. Udział w nim wziął m.in. Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu oraz Joanna Pińska, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Jednym z tematów poruszanych podczas spotkania była kwestia obecności dzików w mieście.
Przewodniczący Zarządów Dzielnic podczas pierwszego po długiej przerwie stacjonarnego spotkania mogli wysłuchać informacji o ważnym dla mieszkańców temacie dzików. Sposoby radzenia sobie z tym problemem regulowane są prawem. Joanna Pińska przedstawiła działania Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego dotyczące radzenia sobie z obecnością dzików na zamieszkałych terenach.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku od lat prowadzi działania w kierunku redukowania dzików na obszarach gminnych (z wyłączeniem obwodów łowieckich). Prowadzimy odstrzał redukcyjny, jak również ustawiamy poletka zaporowe, co stanowi działania prewencyjne, zmierzające do zatrzymania możliwie jak największej liczby dzików w ich środowisku naturalnym, z dala od miejsc zabudowanych. Do centrum zarządzania kryzysowego w Gdańsku wpływa w granicach 3-5 zgłoszeń na dobę dotyczących obecności dzików i wyrządzanych przez nie szkód na terenie miasta. Liczba zgłoszeń od jakiegoś czasu pozostaje stała. Każde zgłoszenie jest przekazywane do Straży Miejskiej lub dyżurującego myśliwego, w zależności od miejsca występowania oraz rodzaju zgłoszenia. Jeśli zgłoszenie dotyczy terenu obwodu łowieckiego, przekazywane jest do właściwego miejscowo koła.
W granicach miasta istnieje kilka obwodów łowieckich. Podmiotami odpowiedzialnymi za podejmowanie działań na takich obszarach są właściwe miejscowo koła łowieckie (a w przypadku jednego z obwodów Nadleśnictwo Gdańsk). W tych obszarach wydział bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego prawnie nie może podejmować żadnych działań. Jeżeli obecność dzika nie stanowi zagrożenia dla mieszkańców lub uczestników ruchu drogowego, są one przepędzane poza miejsca zamieszkania, podczas interwencji terenowych. Działania te są nierzadko bardzo trudne do zrealizowania przez wzgląd na gęstość zabudowy miejskiej i duży ruch uliczny.
Mieszkańcy i administratorzy nieruchomości także mogą przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa. Kluczową kwestią jest niedokarmianie dzików oraz odpowiednie zabezpieczanie wiat śmietnikowych i pojemników na odpady oraz utrzymanie ich w czystości. Dziki idą tam, gdzie jest łatwe pożywienie, a zachęcając je mieszkańcy powodują, że one tam zostaną.
Kwestie organizacyjne
Kolejnym tematem poruszanym podczas spotkania były kwestie finansowe dot. utrzymania siedzib Rad Dzielnic i ich zaopatrzenia m.in. w materiały biurowe. Administracyjne koszty utrzymania biur stale rosną, a w przyszłym roku zapowiadane są kolejne podwyżki. Niezbędne jest poszukiwanie oszczędności. Przewodniczący Zarządów Dzielnic poproszeni zostali o rozsądne planowanie budżetów i wydatków oraz dysponowanie posiadanymi już materiałami. Omawiano także działania finansowe w IV kwartale 2022, kwestie rozliczenia faktur i wydatków oraz przygotowania finansowe na 2023 rok.
Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku
fot. Dominik Paszliński