„Oklaski za odblaski”, czyli bezpieczeństwo na drodze

O tym, jak ważne jest bezpieczeństwo dzieci na drodze, wciąż warto przypominać i edukować milusińskich już od najmłodszych lat. Teraz możemy to robić za pomocą specjalnie przygotowanej książeczki oraz spotu, w którym występuje popularna rodzina Treflików. Kampania społeczna została przygotowana przez Fundację Trefl.

„Oklaski za odblaski. Bezpieczne dzieci na drodze” – pod takim hasłem ruszyła kampania społeczna Fundacji Trefl. O tym, że warto nosić odblaski – zwłaszcza jesienią, gdy poranki są szare, a dni coraz krótsze – przypomina sympatyczny animowany spot, w którym występują bohaterowie produkowanego w Gdyni serialu „Rodzina Treflików”. Akcja kierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym, ale też do ich starszego rodzeństwa, rodziców, dziadków, opiekunów, nauczycieli i wychowawców.

– Akcja kierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym, ale nie tylko. Bo również do ich starszego rodzeństwa, rodziców, opiekunów, wychowawców, nauczycieli i nauczycielek w przedszkolu, dziadków, cioci, wujków, praktycznie do wszystkich. Ponieważ tematem tej kampanii jest bezpieczeństwo dzieci na drodze, zależy nam na tym, żeby dzieci były bezpieczne, samodzielne, by wiedziały jak mądrze i odpowiedzialnie poruszać się na drodze. To jest główne zadanie kampanii. Ma ona uczyć dobrych nawyków, a jednym z nich jest np. noszenie odblasków – wyjaśnia Magdalena Jacoń z Fundacji Rozwoju Edukacji „Trefl”.

#dobrenawyki prosto z książeczki

Konsultantem merytorycznym książeczki „Trefliki i dobre nawyki. Bezpieczeństwo na drodze” jest Marek Konkolewski – ekspert od zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Książeczka odpowiada m.in. na pytania:

  • Kto jest uczestnikiem ruchu drogowego?
  • Czym różni się droga od jezdni, a jaką funkcję pełni pobocze?
  • Jakie musi być przejście dla pieszych, żeby było dla nich bezpieczne?
  • Które znaki drogowe powinno znać każde dziecko?
  • Kiedy odblaski naprawdę działają?
  • Jak zrobić własną mapę bezpiecznej drogi do przedszkola?

We wstępie do książeczki ekspert podkreśla istotne w kontekście bezpieczeństwa na drodze aspekty psychologii dziecka, takie jak: pełne zaufanie najmłodszych do wszystkich osób kierujących samochodami, wyidealizowane postrzeganie przejścia dla pieszych jako miejsca bezwzględnie bezpiecznego czy problemy przedszkolaka z oceną prędkości jadącego samochodu. Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę, wpajając dzieciom dobre nawyki i ucząc je samodzielności.

– Już niebawem wasze dziecko ukończy 7. rok życia i na mocy ustawy „Prawo o ruchu drogowym” stanie się małym dorosłym człowiekiem, samodzielnym uczestnikiem ruchu drogowego! Oznacza to, że przechodząc przez przejście dla pieszych bez waszej opieki, może podejmować już całkiem dorosłe decyzje. Najważniejsze, by były one poparte informacjami, które na tym etapie dziecko jest w stanie zrozumieć i zapamiętać – zwraca się do rodziców Marek Konkolewski.

Bogato ilustrowaną książeczkę można bezpłatnie pobrać ze strony: www.edukacjaztreflikami.pl.

#oklaskizaodblaski i supertreflik na ekranie

W drogę do przedszkola wybierają się także Treflik i Treflinka, postaci dobrze znane dzieciom oglądającym „Rodzinę Treflików”. W spocie kampanii dwójce bohaterów, wyposażonych w odblaski, towarzyszy Tatuś Treflik. Wszyscy bezpiecznie pokonują przejście dla pieszych, a w przedszkolu na ich cześć wiwatują i biją brawo inne przedszkolaki.

Magia odblasków sprawia, że w oczach dzieci Treflik staje się superbohaterem, bo potrafi odpowiednio i bezpiecznie zachować się na drodze. Animację na potrzeby kampanii społecznej Fundacji Trefl przygotowali artyści KAZstudio w Gdyni, twórcy popularnego serialu dla dzieci.

Od 1 października spot można oglądać na kanale „Rodziny Treflików”na YouTube oraz w mediach społecznościowych. Będzie również wyświetlany m.in. w wybranych ośrodkach zrzeszonych w Sieci Kin Studyjnych w całej Polsce. Zobaczą go także widzowie seansów familijnych w sieci kin Helios, a od listopada – widzowie przed telewizorami.

– Bezpieczeństwo na drodze to temat międzypokoleniowy, zwracamy się nie tylko do dorosłych, ale i do dzieci, bo dobre nawyki warto wyrabiać od najmłodszych lat. Chcemy przekazać przedszkolakom w atrakcyjny dla nich sposób informacje o przepisach drogowych. Jednocześnie zależy nam, by pod względem merytorycznym były one wartościowe dla dorosłych, którzy wspierają dzieci w dorastaniu do samodzielności, również na drodze. Co ważne, spot kampanii będzie szeroko emitowany w telewizji publicznej, dzięki czemu mamy pewność, że dotrzemy z komunikatem również do mniejszych miejscowości, w których problem widoczności dzieci na drodze jest szczególnie ważny – mówi Małgorzata Urbańska z firmy „Trefl”.

Dołącz do kampanii

Plakat akcji „Oklaski za odblaski. Bezpieczne dzieci na drodze” // mat. prasowe

Jak możemy dołączyć do kampanii? Np. razem z dziećmi poczytać książeczkę i wspólnie stworzyć mapę bezpiecznej drogi w naszej okolicy. Z kolei spot „Oklaski za odblaski” można obejrzeć w przedszkolu albo szkole lub udostępnić w mediach społecznościowych i serwisach internetowych.

Patronat honorowy nad kampanią sprawuje Komendant Wojewódzki Policji w Gdańsku.

Partnerami akcji są: TVP ABC, Refloactive, Trefl SA.

 Magdalena Śliżewska
UM Gdynia

Poprzedni artykułOgólnopolski konkurs „W stronę gwiazd” dla uczniów szkół podstawowych
Następny artykułDodatek węglowy – wnioski można składać do 30 listopada
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze