Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna to najważniejsze wyróżnienie dla polskich dramatopisarzy. W sobotę, 1 października w Teatrze Miejskim w Gdyni odbyła się gala finałowa konkursu. Tegoroczną laureatką została Malina Prześluga – autorka sztuki pt. „Jeszcze tu jesteś”. Pisarka otrzymała tę nagrodę po raz drugi.
15. edycja konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną za nami. Czytania zakwalifikowanych do finału sztuk zorganizowano w Teatrze Miejskim w Gdyni. Przez 3 dni publiczność mogła przyglądać się im na żywo. Gala finałowa odbyła się w sobotę, 1 października. Poprzedził ją pokaz sztuki „I tak nikt mi nie uwierzy” Jolanty Janiczak – ubiegłorocznej laureatki Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Spektakl w reżyserii Wiktora Rubina zaprezentował zespół Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie.
– Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna to bardzo ważne wyróżnienie zarówno dla dramatopisarzy, jak i dla miasta. Pokazuje, o czym myślą twórcy i co ich najbardziej interesuje lub porusza. Z kolei dla widzów to okazja do zapoznania się z nowymi sztukami, które wyróżniają się oryginalnością oraz młodym spojrzeniem na nurtujące nas na co dzień tematy – mówi Elżbieta Sierżęga, wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdyni.
O zwycięstwo w tegorocznej edycji konkursu walczyło pięć sztuk. Zostały one wyłonione spośród 210 nadesłanych zgłoszeń. Wśród finalistów znaleźli się: Michał Buszewicz z „Edukacją seksualną”, Magdalena Fertacz – autorka sztuki „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979”, Mariusz Gołosz i jego „Pieśni piekarzy polskich”, Artur Pałyga z dziełem „Sandwichman” oraz Malina Prześluga, która napisała sztukę „Jeszcze tu jesteś”.
Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna trafiła do Maliny Prześlugi – autorki sztuki pt. „Jeszcze tu jesteś”. Laureatka dostała pamiątkową statuetkę oraz nagrodę pieniężną w wysokości 50 tysięcy złotych.
– Samobójstwo nastolatków stało się w Polsce niezwykle ważnym problemem społecznym. Malina Prześluga reaguje na to zjawisko tekstem skoncentrowanym na matce, która mierzy się z poczuciem straty, winy i samotności. Żałoba po śmierci dziecka jest doświadczeniem niewyrażalnym. Żeby je przeniknąć w dramacie, potrzeba ogromnej empatii, subtelności i pisarskiej precyzji. Prześluga znalazła nowatorski język, który w sposób minimalistyczny wyraża pustkę po synu, atak myśli rodzących się w głowie jego matki. Bohaterka „Jeszcze tu jesteś” niemal znika pod ciężarem bólu, a o jej obecności przez dłuższy czas świadczą jedynie reakcje i głosy innych ludzi. Autorka nagrodzonej sztuki stworzyła wymowną fonosferę osamotnienia, która może wybrzmieć zarówno w teatrze żywego planu, jak w słuchowisku czy spektaklu telewizyjnym – argumentowała w uzasadnieniu Justyna Jaworska, przewodnicząca kapituły konkursowej.
Warto przypomnieć, że pisarka otrzymała to wyróżnienie po raz drugi. W 2020 roku przyznano jej Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną za sztukę pt. „Debil”. Jak sama przyznaje, to jednak tegoroczne zwycięstwo cieszy ją bardziej.
– Tym razem zupełnie nie spodziewałam się zwycięstwa. Myślałam, że być może ten tekst jest zbyt intymny, żeby się przebić. Temat jest w końcu dość trudny. A jednak się udało. Dla mnie najważniejsze jest to, żeby nadal pisać rzeczy, dzięki którym ja sama siebie poddaję jakiejś refleksji i wewnętrznej terapii. I ten tekst był dla mnie czymś takim. Cieszę się, że został też dostrzeżony na zewnątrz – mówi Malina Prześluga, laureatka 15. edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną.
Najlepszą sztukę dramatyczną minionego roku wybrało jury w składzie: Piotr Dobrowolski, Justyna Jaworska (przewodnicząca kapituły), Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek i Jerzy Stuhr.
Nagrody dla młodych krytyków i krytyczek teatralnych
Podczas sobotniej gali wyłoniono również laureatów 9. edycji Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego, który łowi młode talenty krytyki teatralnej. Nagradzane są w nim najlepsze recenzje spektakli.
Do finału trafiły recenzje pięciu autorów. Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni powędrowała do Adriana Chmielewskiego. Jury doceniło, że laureat stworzył wnikliwe, ciekawe formalnie i interesująco napisane recenzje. Natomiast Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego otrzymała Wiktoria Tabak. Jak napisano w uzasadnieniu, jej teksty wyróżniały się wnikliwą analizą spektakli, znajomością tradycji teatralnej i zdolnością wiązania współczesnych wydarzeń z odniesieniami do historii. Wśród finalistów znaleźli się jeszcze: Paweł Kluszczyński, Martyna Szoja i Katarzyna Waligóra.
Najlepszych młodych krytyków wyłoniła kapituła w składzie: prof. Bożena Frankowska, Sławomira Łozińska, Remigiusz Grzela, Maciej Prus i dr Tomasz Miłkowski (przewodniczący).
O GND
Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka w 2007 roku jako rozwinięcie i uzupełnienie Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port, który w tym roku się nie odbył. Oba przedsięwzięcia są elementami jednego, wspólnego, najbardziej prestiżowego w Polsce projektu promocji i popularyzacji polskiej dramaturgii współczesnej.
Magdalena Czernek
fot. Karol Stańczak
UM Gdynia