Korytarz Bałtyk-Adriatyk – spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim

Przedstawiciele pomorskich samorządów oraz portów morskich w Gdyni i Gdańsku, lotniska i PKM spotkali się dziś w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego z koordynatorką korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk Anne Jensen z Danii, by omówić działania i projekty z zakresu interoperacyjności, wzajemnych połączeń i innowacji. Gdynię reprezentowała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent ds. gospodarki.

Celem spotkania koordynatorki Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk Anne Jensen ze środowiskami samorządowymi i biznesowymi regionu pomorskiego było zapoznanie jej z uwarunkowaniami transportowymi i gospodarczymi naszego województwa w kontekście jego nadmorskiego położenia w miejscu gdzie rozpoczyna się lądowa część korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.

Spotkanie otworzył Leszek Bonna wicemarszałek województwa pomorskiego oraz  prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, który przywitał wszystkich zebranych oraz przedstawił informacje dotyczące kondycji gospodarczej województwa na tle gospodarki morskiej i pomorskich portów morskich.

Podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego koordynatorka korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk Anne Jensen przedstawiła założenia najnowszego planu prac korytarzem w kontekście unijnych wytycznych „Iteroperability, Interconnectyvity, Innovation” oraz zwróciła uwagę na ważną rolę Gdańska i Gdyni, jako bramy wejściowej do liczącego 2400 km korytarza łączącego różne regiony PolskiSłowacjiCzechAustriiSłowenii i Włoch – regiony zarówno o szczególnie wysokim poziomie rozwoju gospodarczego jak i o względnie niskim poziomie bogactwa, ale o wysokiej dynamice pozytywnych zmian gospodarczych. 

O bieżących działaniach, planach na przyszłość i projektach opowiadali przedstawiciele Pomorskiej Kolei MetropolitarnejPortu GdyniaPortu Gdańsk i Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, zaś samorządowcy z GdańskaSopotu i Gdyni przedstawili prezentacje na temat ich działań i projektów dotyczących interoperacyjności, wzajemnych połączeń i innowacji, skupiając się głównie na kwestiach transportu publicznego. Gdańsk w swej prezentacji skupił się na testach pojazdów autonomicznych, które miałyby być wykorzystywane w komunikacji miejskiej, a Sopot zwrócił uwagę na brak własnego taboru w komunikacji miejskiej i dobrej współpracy w tym zakresie z sąsiadami – Gdynią i Gdańskiem oraz wspólnych projektach, jak system Fala i Mevo.

Ze względu na to, że duńska koordynatorka Anne Jensen miała okazję gościć wcześniej w Gdańsku i Sopocie, ale nie była jeszcze w GdyniKatarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki zwróciła uwagę, że miasto Gdynia powstało z potrzeby budowy portu w okresie międzywojennym, a gospodarka miasta historycznie była bardzo silnie związana z morzem, również przemysłem stoczniowym.

– Liczba przedsiębiorstw dotyczących biznesu morskiego szeroko pojętego a także transportu i logistyki wynosi obecnie niemal 35% całości – mówiła wiceprezydent.

Przedstawicielka Gdyni podkreśliła m.in. rolę portu morskiego i jego oferty, doliny logistycznej łączącej Gdynię z innymi gminami, w tym wiejskimi, transportowej dostępności drogowej i strategicznych projektów, jak Via Maris i Drogi Czerwonej. Mówiła też o systemie Tristar, jako przykładzie współpracy metropolitarnej, a także o dumie miasta – transporcie publicznym, zdobywającym wielokrotnie w rankingach tytuł najlepszego transportu publicznego w Polsce

– Od wielu lat bardzo intensywnie inwestujemy w to, aby transport publiczny stawał się maksymalnie ekologiczny i niskoemisyjny. Jednym z naszych pomysłów na ten transport są trolejbusy, które w Gdyni obecne są od bardzo wielu lat, ale to właśnie w Gdyni powstał pomysł na to, aby trolejbusy posiadały baterie, które mogą się również ładować w trakcie pobierania energii z trakcji – opowiadała wiceprezydent.

Zmiany systemu parkowania, wymuszające korzystanie z transportu publicznego zamiast prywatnego, parkingi park & ride, kwestie rowerowe, jak dofinansowanie dla mieszkańców do rowerów elektrycznych i rowerów cargo – to pozostałe omówione przez wiceprezydent Gdyni kwestie.

– Wdrażamy wiele rozwiązań, które mają charakter unikalny na skalę polską, jak np. pierwszy w Polsce kontrabuspas, który polega na tym, że w czasie kiedy z dzielnicy mieszkaniowej pojazdy jadą w jednym kierunku, czyli albo do centrum a popołudniu z powrotem do dzielnicy, w kontrze do tego głównego pasa ruchu działa kontrabuspas przeznaczony wyłącznie dla transportu miejskiego – podsumowała wystąpienie Katarzyna Gruszecka Spychała.

Po spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim w programie wizyty koordynatorki z Danii były odwiedziny w porcie morskim w Gdańsku.

Przemysław Kozłowski
UM Gdynia

Poprzedni artykułMotocyklem po buspas
Następny artykułGdynia – Żytomierz. Wojna i współpraca trwają
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze