Pomorskie Trójmiasto Za nami XLIV sesja Rady Miasta Gdyni

Za nami XLIV sesja Rady Miasta Gdyni

W środę, 31 sierpnia, odbyła się pierwsza po wakacyjnej przerwie sesja Rady Miasta Gdyni. Podczas obrad radni podjęli uchwały dotyczące m.in. zmian w budżecie miasta czy planów zagospodarowania przestrzennego.

Sesja rozpoczęła się tradycyjnie o godzinie 12:00. Radni spotkali się w sali obrad Urzędu Miasta Gdyni. Posiedzenie rozpoczęło się od upamiętnienia przez radnych zmarłego niedawno Krzysztofa Szałuckiego, byłego skarbnika miasta.

Podczas sesji Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwały dotyczące m.in.:

– uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon ulic Chwarznieńskiej, A. Krauzego i T. Szewczenki,

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego został sporządzony zgodnie z procedurą planistyczną wynikającą z ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503). Niniejsza uchwała stanowi zakończenie procedury sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ustalenia projektu planu nie naruszają ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Zgodnie z miejską polityką przestrzenną określoną w Studium, obszar objęty planem wskazany jest jako obszar szczególnych szans rozwoju usług metropolitalnych, ze wskazaniem funkcji np. kampusu uniwersyteckiego, kampusu nauki, opieki zdrowotnej dla osób starszych (AgeTech) wraz z zapleczem mieszkaniowym, rozwoju funkcji produkcyjnousługowych z wykorzystaniem zaawansowanych technologii i z wykluczeniem funkcji uciążliwych. W zakresie struktury przestrzennej Studium określa obszar objęty planem jako strefę
miejską.

Ustala się podział obszaru objętego planem na 35 terenów o przeznaczaniu zgodnym z poniższa klasyfikacją:

1) Tereny zabudowy usługowej:

  • Zabudowa usługowa

Wszelkie rodzaje usług konsumpcyjnych i ogólnospołecznych, w tym obiekty handlowe o powierzchni sprzedaży do 2000 m2, których funkcjonowanie na danym terenie jest zgodne z zasadami zabudowy i zagospodarowania określonymi w danej karcie terenu,

  • Usługi kultury,
  • Usługi sportu i rekreacji,
  • Usługi turystyki

Usługi hotelarskie, informacji turystycznej i gastronomii;

2) Tereny przemysłu i składu:

  • Tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów;

3) Tereny zieleni i wód:

  • Zieleń urządzona,
  • Zieleń ekologiczno-krajobrazowa

Tereny zieleni przeznaczone do utrzymania i rozwoju struktur przyrodniczych niewymagające urządzenia i stałej pielęgnacji. W szczególności są to tereny zadrzewień i zarośli, muraw i wrzosowisk, torfowisk, cieków, zbiorników wodnych oraz zespoły roślinności bagiennej, trwałe, półnaturalne łąki i pastwiska;

4) Tereny komunikacji:

  • Drogi publiczne lokalne (j – liczba jezdni, p – liczba pasów ruchu),
  • Drogi publiczne dojazdowe (j – liczba jezdni, p – liczba pasów ruchu),
  • Wydzielone publicznie dostępne: place, ciągi piesze i rowerowe;

5) Tereny infrastruktury technicznej:

  • tereny urządzeń elektroenergetycznych.

Ustala się następujące zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego dla obszaru objętego
planem:

  1. kształtowanie struktury przestrzennej z uwzględnieniem istniejącego zagospodarowania i struktury własności;
  2. kształtowanie osnowy ekologicznej obszaru objętego planem i powiązań przyrodniczych z otoczeniem zapewniające ciągłość funkcjonowania struktur przyrodniczych poprzez:
    – zachowanie istniejących terenów cennych przyrodniczo (terenów zadrzewionych, zarośli
    i muraw itp.),
    – ustalenie przeznaczenia terenów tworzących system powiązań przyrodniczych pod różne
    kategorie zieleni: ekologiczno-krajobrazowej, zieleni urządzonej,
    – zachowanie i uzupełnienie istniejących zadrzewień przyulicznych i wprowadzenie obowiązku
    realizacji szpalerów drzew w liniach rozgraniczających wytypowanych dróg (zgodnie z zapisami
    w kartach terenów);
  3. kształtowanie struktury przestrzennej w dostosowaniu do rzeźby terenu oraz walorów środowiska;
  4. ograniczenie intensywności i gabarytów zabudowy w celu ochrony walorów przyrodniczych i krajobrazowych obszaru;
  5. kształtowanie ogólnodostępnych przestrzeni publicznych, w szczególności ulic, ciągów pieszych i rowerowych, zieleni urządzonej, tworzących warunki publicznej aktywności oraz stanowiących miejsca tożsamości i identyfikacji przestrzeni;

– uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Mały Kack w Gdyni, rejon ulic Przemyskiej i L. Bądkowskiego,

Stwierdza się, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Mały Kack
nie narusza ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, uchwalonego uchwałą nr XI/342/19 Rady Miasta Gdyni z dnia 28 sierpnia 2019 r.

Ustala się podział obszaru objętego planem na 2 tereny wydzielone liniami rozgraniczającymi, oznaczone numerami dwucyfrowymi od 01 do 02 oraz ich przeznaczenie oznaczone symbolami literowymi lub literowo-cyfrowymi zgodnie z poniższą klasyfikacją:

1) Tereny zabudowy mieszkaniowej:

  • Zabudowa wielorodzinna

W parterach budynków usytuowanych wzdłuż dróg publicznych dopuszcza się lokalizację
wydzielonych lokali użytkowych dla usług niezakłócających funkcji mieszkaniowej;

2) Tereny zabudowy usługowej:

  • Zabudowa usługowa

Wszelkie rodzaje usług konsumpcyjnych i ogólnospołecznych, w tym obiekty handlowe o powierzchni sprzedaży do 2000 m2, których funkcjonowanie na danym terenie jest zgodne z zasadami zabudowy i zagospodarowania określonymi w danej karcie terenu.

Ustala się następujące zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego dla obszaru objętego
planem:

  1. kształtowanie standardów użytkowania przestrzeni, zapewniających dobre warunki życia mieszkańców;
  2. kształtowanie form i gabarytów nowej zabudowy wpisującej się w istniejącą tkankę miejską;
  3. kształtowanie struktury przestrzennej z uwzględnieniem istniejącego zagospodarowania i struktury własności.

– zmian budżecie miasta Gdyni na 2022 rok,

Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.853.246.923,39 zł, w tym:

  • dochody bieżące 1.688.736.269,39 zł,
  • dochody majątkowe 164.510.654 zł.

Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 2.145.155.828,39 zł, w tym:

  • wydatki bieżące 1.752.915.776,39 zł,
  • wydatki majątkowe 392.240.052 zł.

Dokonuje się zmian w planie dochodów i wydatków poprzez przeniesienie środków pomiędzy podziałkami klasyfikacji budżetowej:

  • w planie wydatków ZDiZ ze środków zaplanowanych w dz. 600 na ekspertyzy, analizy i opinie przenosi się 100.000 zł do dz. 900 na kontynuację prac w zakresie pielęgnacji drzewostanu miejskiego (m.in. usuwanie drzew suchych, chorych, grożących wywrotem, odsłanianie znaków drogowych, formowanie prawidłowej skrajni, wykonywanie bieżącej pielęgnacji drzew).
  • w rozdz. 60004 przenosi się 362.000 zł z zdania bieżącego „Opracowanie studium wykonalności projektu Poprawa dostępności publicznego transportu zbiorowego w Gdyni poprzez rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250” na zadanie inwestycyjne pn. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Gdyni poprzez rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 wraz z rozbudową infrastruktury towarzyszącej, poprawiającej dostępność do zrównoważonych środków transportu”.
  • ze środków ujętych w dz. 600 przenosi się 300.000 zł do dz. 900, rozdz. 90019 na przygotowanie dokumentacji regulacji cieków i kanalizacji deszczowej (zadanie ujęte w ustawie Prawo Ochrony Środowiska), a z rozdz. 90019 kwotę 300.000 zł zaplanowaną na adaptację i mitygację zmian klimatu przenosi się do rozdz. 90013 w celu zwiększenia środków na utrzymanie schroniska dla zwierząt.
  • ze środków zaplanowanych w dz. 710 na nadzór gwarancyjny zrealizowanych zadań inwestycyjnych, przenosi się 4.000 zł do dz. 900 na pielęgnację nasadzeń drzew i krzewów wykonanych w ramach zadań inwestycyjnych.
  • ze środków zaplanowanych w dz. 750 na realizację zadań w ramach Karty Mieszkańca przenosi się 38.219 zł do dz. 921 na pokrycie kosztów realizacji tego zadania przez jednostki kultury.
  • ze środków ujętych w rozdz. 85154 w planie finansowym Gdyńskiego Centrum Zdrowia przenosi się 63.240 zł na dotację dla Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień, w tym 39.480 zł (rozdz. 85154) na terapię uzależnionych od alkoholu lub współuzależnionych i 23.760 zł (rozdz. 85153) na działalność Poradni Leczenia Uzależnień.
  • 150.000 zł zaplanowane w dz. 855 na realizację zadania Gdynia Rodzinna, przenosi się do dz. 921 w związku z decyzją o przeniesieniu realizacji tych działań do Gdyńskiego Centrum Kultury.
  • ze środków zaplanowanych w dz. 921 na dotacje dla Miejskiej Biblioteki Publicznej na rozbudowę biblioteki Dąbrowa – 40.000 zł i przeniesienie biblioteki Karwiny do lokalu przy ul. Buraczanej – 80.000 zł, przenosi się do dz. 700 na realizację przebudowy biblioteki Dąbrowa przez Wydział Budynków Urzędu Miasta.
  • ze środków zaplanowanych w dz. 900 na funkcjonowanie Zarządu Komunikacji Miejskiej przenosi się 26.000 zł do dz. 600 celem zapewnienia informacji dla pasażerów eksponowanej na słupkach i w kasetonach wiat przystankowych.
  • w dz. 926 ze środków zaplanowanych na budowę hal sportowych przenosi się 1.000.000 zł na budowę basenu Chwarzno – Wiczlino.
  • w planie wydatków Centrum Aktywności Seniora przenosi się z dz. 853 do dz. 852 środki w kwocie 2.500 zł zaplanowane na opłaty składek na fundusz pracy.

– przyjęcia programu polityki zdrowotnej pn. „Program profilaktyki raka piersi u mieszkanek Gminy Miasta Gdyni. Kontynuacja na lata 2022 – 2023”,

Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do zadań własnych gminy należy opracowywanie i realizacja programów polityki zdrowotnej wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców gminy.

Wobec faktu, że nowotwory złośliwe gruczołu piersiowego są jedną z głównych przyczyn zgonów wśród kobiet w krajach o średnim i wysokim stopniu rozwoju ekonomicznego, w tym w Polsce, szczególne znaczenie ma profilaktyka i edukacja. Działania powinny być przeprowadzane wśród kobiet w różnym wieku.

Ciągły wzrost zachorowań w grupie wiekowej 35 – 55 lat jest istotnym problemem nie tylko indywidualnym, ale również społecznym i ekonomicznym. Zwiększona zachorowalność wpływa negatywnie na możliwość aktywnego uczestnictwa w życiu codziennym i dotyka nie tylko pacjentki, ale również ich rodziny czy najbliższych.

Eksperci kliniczni wskazują, że prowadzenie w kraju działań z zakresu profilaktyki raka piersi jest zasadne. Rolą jednostki samorządu terytorialnego powinna być edukacja oraz promowanie uczestnictwa w programie badań przesiewowych.

Program polityki zdrowotnej pn. „Program profilaktyki raka piersi u mieszkanek Gminy Miasta
Gdyni. Kontynuacja na lata 2022 – 2023” jest skierowany do mieszkanek Gdyni w wieku powyżej 20 roku życia, nieleczonych z powodu raka piersi. Założeniem są działania edukacyjne w przestrzeni publicznej i medialnej. Program obejmuje również indywidualne konsultacje, skierowane do kobiet powyżej 20 roku życia, ze szczególnym uwzględnieniem grupy wiekowej 50-69 realizowane w ramach mobilnych punktów edukacyjnych. Punkty te będą usytuowane w różnych lokalizacjach (placówkach medycznych, centrach handlowych, miejscach pracy, jednostkach miejskich, jednostkach współpracujących z miastem) i będą miały charakter rotacyjny, co pozwoli na zwiększenie dostępności.

W programie przewidziano także organizację w ciągu każdego roku realizacji programu co najmniej jednego dużego wydarzenia o charakterze eventowym w przestrzeni miejskiej. Eventy będą punktami kulminacyjnymi, łączącymi działania informacyjno-edukacyjne z badaniami profilaktycznymi.
Wszystkie działania w ramach programu mają na celu zmniejszenie zachorowalności i przedwczesnej umieralności z powodu raka piersi wśród mieszkanek Gdyni.

– zamiaru połączenia filii nr 5 i filii nr 9 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni oraz zmiany statutu Biblioteki w części dotyczącej zakresu działania i lokalizacji filii oraz oddziałów,

Zgodnie z ustawą o bibliotekach organizator może dokonać połączenia, podziału lub likwidacji biblioteki. Ustawa ta stanowi również, że jest on obowiązany na 6 miesięcy przed dniem wydania aktu o połączeniu, podziale lub likwidacji biblioteki podać do publicznej wiadomości informację o swoim zamiarze wraz z uzasadnieniem.

Obowiązek ten dotyczy również zmiany statutu biblioteki w części dotyczącej zakresu działania i lokalizacji filii oraz oddziałów. Połączenie, podział lub likwidacja biblioteki wchodzącej w skład ogólnokrajowej sieci bibliotecznej następuje po zasięgnięciu przez organizatora opinii jednostki sprawującej nadzór merytoryczny nad działalnością biblioteki. Przepis ten stosuje się odpowiednio do filii bibliotecznych.

Miejska Biblioteka Publiczna w Gdyni działa na podstawie statutu. Jednostką sprawującą nadzór merytoryczny nad jej działalnością jest Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.

W Strategii Biblioteki Gdynia na lata 2018-2024 jednym z głównych wyzwań i celów jest
optymalizacja sieci filii dzielnicowych zgodnie z rozwojem terytorialnym miasta. Oznacza to zarówno powstawanie nowych placówek, jak i wygaszanie istniejących, które nie spełniają swoich funkcji.

W gdyńskiej dzielnicy Witomino mieszczą się obecnie dwie filie Biblioteki.

  1. Filia nr 5, czyli Biblioteka Witomino, przy ulicy Narcyzowej 1 – to niewielki lokal o powierzchni użytkowej 51 m2, najmniejsza z filii w sieci. Pomieszczenie jest w złym stanie technicznym, nieprzystosowane do pełnienia funkcji lokalu użyteczności publicznej. Niewielka powierzchnia lokalu sprawia, że nie można zaoferować w nim użytkownikom żadnych dodatkowych usług poza wypożyczaniem zbiorów. Do wejścia prowadzi wąska klatka schodowa, a lokal mieści się na piętrze, jest więc niedostępny dla czytelników z trudnościami w poruszaniu się. W lokalu nie ma toalety dla użytkowników, a zaplecze socjalne dla pracowników jest bardzo małe.
  2. Filia nr 9, czyli Biblioteka Witomino-Leśniczówka, przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców 9, to również niewielki lokal o powierzchni użytkowej 83 m2, bez żadnego zaplecza socjalnego dla pracowników, z toaletą pracowniczą na korytarzu i umywalką w szafie. Stan techniczny pomieszczeń jest niezadowalający, nie pozwalający na prowadzenie innej działalności bibliotecznej niż wypożyczanie zbiorów. Brak toalety dla użytkowników. W okresie letnim w temperatura w lokalu osiąga wysokości niepozwalające na bezpieczną pracę bibliotekarzy czy dłuższe przebywanie w obiekcie przez użytkowników – brak możliwości jej zredukowania.

W związku ze złą sytuacją lokalową obydwu filii zlokalizowanych w Witominie organizator Biblioteki zdecydował o budowie nowego, dużego obiektu, który byłby w pełni przystosowany do pełnienia funkcji publicznych, w szczególności – w pełni dostępny dla osób mających trudności w poruszaniu się, a także wyposażony w zaplecze umożliwiające bibliotekarzom komfortową pracę oraz organizację wydarzeń czytelniczych. Nowa placówka powstanie przy ul. Widnej 2A, jako część gdyńskiego samorządowego programu rewitalizacji oraz programu budowy sieci miejsc sąsiedzkiej aktywności, dostępu do oferty miejskich instytucji i usług społecznych. Biblioteka będzie dysponowała w tym miejscu ponad 400 m2 powierzchni użytkowej. Nowo budowany lokal przy ul. Widnej 2a mieści się w odległości 600 m od obecnej lokalizacji filii nr 5 oraz w odległości 1,2 km od filii nr 9.

Połączenie filii pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie środków i kadry bibliotekarskiej oraz na optymalizację sieci filii dzielnicowych, a zasięg działania oraz lokalizacja w sercu dzielnicy pozwoli na przejęcie użytkowników z łączonych placówek, a także na rozwinięcie szerokiej oferty kulturalnej dla mieszkańców Witomina. Majątek ruchomy oraz księgozbiory pozostające dotychczas w dyspozycji filii nr 5 i 9 zostaną zagospodarowane zgodnie z przeznaczeniem i potrzebami przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdyni.

Planowane połączenie i otwarcie nowego obiektu nastąpi pod koniec I kwartału 2023 roku.

Redakcja portalu Gdynia.pl
fot. Przemysław Kozłowski

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
wpDiscuz
0
0
Chcieli byśmy poznać Twoje zdanie. Skomentujx
Exit mobile version