SKM stawia na odnawialne źródła

Szybka Kolej Miejska stawia na systemy zasilania energią słoneczną. Ogłoszono przetarg na budowę instalacji fotowoltaicznej. Choć na razie plany dotyczą generowania energii elektrycznej na potrzeby budynków i hali napraw na Cisowej, to w przyszłości kolejna farma fotowoltaiczna może zasilić nawet dwa przystanki, na których regularnie zatrzymują się pociągi SKM.

Rosnące ceny surowców, większe zapotrzebowanie na prąd i wreszcie – coraz wyższe ceny samej energii elektrycznej to czynniki, które wymuszają od firm i instytucji postawienia na nowe rozwiązania. O to, by pozyskiwać prąd w sposób nie tylko tańszy, ale i bardziej ekologiczny w najbliższym czasie postara się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Spółka odpowiedzialna za najbardziej popularne połączenia kolejowe w regionie ogłosiła przetarg na budowę instalacji fotowoltaicznej, która ma zapewnić wygenerowanie energii o mocy nawet do 50 kW.

Postępowanie przetargowe dotyczy zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj” – od projektu, przez przygotowanie terenu i same prace budowlane aż po montaż modułów i instalacje elektryczne. PKP SKM poczeka na oferty od zainteresowanych wykonawców do 30 sierpnia.

SKM: pokryjemy nawet dwie trzecie zapotrzebowania w naszych obiektach

W jaki sposób kolejowa spółka zamierza wykorzystać fotowoltaikę? Instalacja ma stanąć w gdyńskiej dzielnicy Cisowa, na terenie należącym do spółki, określanym jako stacja Gdynia Cisowa Postojowa (charakterystyczny przystanek „techniczny” na granicy Gdyni i Rumi, który mogą kojarzyć pasażerowie SKM). To pierwszy krok do pokrycia znacznej części zużywanej w tym miejscu energii w bardziej ekologiczny sposób.

– Pozyskana ze słońca energia zostanie wykorzystana na potrzeby naszego budynku biurowego oraz przylegającej do niego hali napraw. W słoneczne dni, gdy ta instalacja będzie wykorzystywana w 100 procentach, pokryjemy w ten sposób nawet 2/3 energii zużywanej w obu tych obiektach. Zakładamy, że budowa instalacji zakończy się jeszcze w tym roku – wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Jak podkreśla PKP SKM, energia wyprodukowana przez nowe ogniwa w całości będzie wykorzystywana na potrzeby własne, bez sprzedaży nadwyżek do systemu elektroenergetycznego.

Zielona energia zasili dwa przystanki

To jednak nie koniec kolejowych inwestycji w zieloną energię, bo w najbliższej przyszłości planowana jest też budowa kolejnej, większej farmy fotowoltaicznej o wyższej mocy, która umożliwi już takie działanie.

Na terenie wspomnianej stacji Gdynia Cisowa Postojowa miałaby w przyszłości powstać instalacja o szczytowej mocy sięgającej nawet około 2700 kW – to wystarczająco dużo, aby pokryć nie tylko zapotrzebowanie na energię dla dwóch przystanków SKM, ale i dodatkowo zasilić sieć wyprodukowanymi nadwyżkami.

– Wytworzona przez nią energia elektryczna byłaby zużywana na potrzeby własne stacji Gdynia Cisowa Postojowa i przystanku SKM Gdynia Cisowa, a nadwyżki byłyby odsprzedawane do sieci elektroenergetycznej jako zielona energia – mówi Tomasz Złotoś.

Przypomnijmy, że PKP SKM w Trójmieście to spółka, która pełni rolę zarządcy publicznej infrastruktury kolejowej na linii 250 (Gdańsk Główny – Rumia) oraz przewoźnika kolejowego realizującego najpopularniejsze w regionie połączenia aglomeracyjne na trasie Gdańsk Śródmieście – Wejherowo – Lębork.

Spółka realizuje też przewozy na liniach systemu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na co dzień dysponuje taborem składającym się z 69 pojazdów kolejowych, w zdecydowanej większości zasilanych energią elektryczną.

Spośród aktualnie realizowanych przez PKP SKM w Trójmieście inwestycji warto wymienić m.in. kompleksowe przebudowy przystanków Gdynia Grabówek, Gdynia Leszczynki czy Gdynia Orłowo, a także modernizację przystanku SKM Gdynia Główna.

Kamil Złoch
fot. Marcin Mielewski
UM Gdynia

Poprzedni artykułRelikwie Błogosławionego Prymasa Wyszyńskiego w Hospicjum Elbląskim
Następny artykułWitaj szkoło – nowy rok szkolny 2022/2023 w Gdyni
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze