Szybka Kolej Miejska stawia na systemy zasilania energią słoneczną. Ogłoszono przetarg na budowę instalacji fotowoltaicznej. Choć na razie plany dotyczą generowania energii elektrycznej na potrzeby budynków i hali napraw na Cisowej, to w przyszłości kolejna farma fotowoltaiczna może zasilić nawet dwa przystanki, na których regularnie zatrzymują się pociągi SKM.
Rosnące ceny surowców, większe zapotrzebowanie na prąd i wreszcie – coraz wyższe ceny samej energii elektrycznej to czynniki, które wymuszają od firm i instytucji postawienia na nowe rozwiązania. O to, by pozyskiwać prąd w sposób nie tylko tańszy, ale i bardziej ekologiczny w najbliższym czasie postara się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Spółka odpowiedzialna za najbardziej popularne połączenia kolejowe w regionie ogłosiła przetarg na budowę instalacji fotowoltaicznej, która ma zapewnić wygenerowanie energii o mocy nawet do 50 kW.
Postępowanie przetargowe dotyczy zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj” – od projektu, przez przygotowanie terenu i same prace budowlane aż po montaż modułów i instalacje elektryczne. PKP SKM poczeka na oferty od zainteresowanych wykonawców do 30 sierpnia.
SKM: pokryjemy nawet dwie trzecie zapotrzebowania w naszych obiektach
W jaki sposób kolejowa spółka zamierza wykorzystać fotowoltaikę? Instalacja ma stanąć w gdyńskiej dzielnicy Cisowa, na terenie należącym do spółki, określanym jako stacja Gdynia Cisowa Postojowa (charakterystyczny przystanek „techniczny” na granicy Gdyni i Rumi, który mogą kojarzyć pasażerowie SKM). To pierwszy krok do pokrycia znacznej części zużywanej w tym miejscu energii w bardziej ekologiczny sposób.
– Pozyskana ze słońca energia zostanie wykorzystana na potrzeby naszego budynku biurowego oraz przylegającej do niego hali napraw. W słoneczne dni, gdy ta instalacja będzie wykorzystywana w 100 procentach, pokryjemy w ten sposób nawet 2/3 energii zużywanej w obu tych obiektach. Zakładamy, że budowa instalacji zakończy się jeszcze w tym roku – wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.
Jak podkreśla PKP SKM, energia wyprodukowana przez nowe ogniwa w całości będzie wykorzystywana na potrzeby własne, bez sprzedaży nadwyżek do systemu elektroenergetycznego.
Zielona energia zasili dwa przystanki
To jednak nie koniec kolejowych inwestycji w zieloną energię, bo w najbliższej przyszłości planowana jest też budowa kolejnej, większej farmy fotowoltaicznej o wyższej mocy, która umożliwi już takie działanie.
Na terenie wspomnianej stacji Gdynia Cisowa Postojowa miałaby w przyszłości powstać instalacja o szczytowej mocy sięgającej nawet około 2700 kW – to wystarczająco dużo, aby pokryć nie tylko zapotrzebowanie na energię dla dwóch przystanków SKM, ale i dodatkowo zasilić sieć wyprodukowanymi nadwyżkami.
– Wytworzona przez nią energia elektryczna byłaby zużywana na potrzeby własne stacji Gdynia Cisowa Postojowa i przystanku SKM Gdynia Cisowa, a nadwyżki byłyby odsprzedawane do sieci elektroenergetycznej jako zielona energia – mówi Tomasz Złotoś.
Przypomnijmy, że PKP SKM w Trójmieście to spółka, która pełni rolę zarządcy publicznej infrastruktury kolejowej na linii 250 (Gdańsk Główny – Rumia) oraz przewoźnika kolejowego realizującego najpopularniejsze w regionie połączenia aglomeracyjne na trasie Gdańsk Śródmieście – Wejherowo – Lębork.
Spółka realizuje też przewozy na liniach systemu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na co dzień dysponuje taborem składającym się z 69 pojazdów kolejowych, w zdecydowanej większości zasilanych energią elektryczną.
Spośród aktualnie realizowanych przez PKP SKM w Trójmieście inwestycji warto wymienić m.in. kompleksowe przebudowy przystanków Gdynia Grabówek, Gdynia Leszczynki czy Gdynia Orłowo, a także modernizację przystanku SKM Gdynia Główna.
Kamil Złoch
fot. Marcin Mielewski
UM Gdynia