Do gdańskiej floty autobusowej dołączają trzy elektryczne autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. W czwartek, 25 sierpnia odbyła się ich prezentacja, a już wkrótce nowe autobusy wyjadą na trasy.
O ekologicznej polityce miasta, transporcie zeroemisyjnym, wyposażeniu busów, ich parametrach oraz wznowieniu trasy linii 100 opowiedzieli zgromadzeni goście – Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Bogdan Oleszek, przedstawiciel Klubu Wszystko Dla Gdańska, Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący Klubu Koalicji Obywatelskiej oraz Tomasz Terefenko, przedstawiciel firmy MMI sp. z o.o., dystrybutora marki Karsan w Polsce. W spotkaniu udział wzięli również przedstawiciele Rady Miasta z przewodniczącą Agnieszką Owczarczak na czele, Maciej Lisicki prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Jerzy Wiatr wiceprezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
– Konsekwentnie pokazujemy nasze działania w trosce o solidarność z przyszłymi pokoleniami o zielony i zeroemisyjny transport. Zaledwie dwa tygodnie temu podpisaliśmy umowę na zakup 18 autobusów elektrycznych, natomiast dziś najpierw przy siedzibie Rady miasta naszego lokalnego Parlamentu witamy trzy mini autobusy elektryczne, które będą już lada dzień poruszać się po ulicach miasta – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Krok po kroku nasza flota będzie zmieniać się w trosce o zdrowie i życie przyszłych pokoleń, ale także o komfort pasażerów. Te autobusy są bardzo bezpieczne, mają wszystkie najnowocześniejsze systemy kontroli jazdy, co jest niezwykle istotne w przypadku takich obszarów, jak Stare i Główne Miasto, gdzie mamy do czynienia z dosyć intensywnym ruchem pieszych czy rowerzystów – dodała prezydent.
Nowe elektryczne autobusy typu mini od poniedziałku 5 września obsługiwać będą m.in. linię 100 przeznaczoną do obsługi komunikacyjnej obszaru Starego i Głównego Miasta.
– Nowe autobusy będą jeździć przede wszystkim na śródmiejskiej linii 100. Kiedy rozpoczęła się pandemia i zawiesiliśmy jej działalność, pojawił się pomysł, żeby dzięki tej linii przeprowadzić pilotaż elektro mobilności w naszym mieście. Dwa z prezentowanych busów będą jeździły na linii 100 obsługującej 11 przystanków z częstotliwością co 20 min w szczycie, to niemal 4 km trasy po wąskich ulicach Śródmieście i Głównego Miasta – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Gdańsk konsekwentnie realizuje ekologiczną politykę miasta, dbając o środowisko i czyste powietrze.
– Gratuluję decyzji i kolejnego zakupu, idziemy w bardzo dobrym kierunku. Chcemy, żeby Gdańsk był rzeczywiście kojarzony z czystym miastem, czystym powietrzem. Taki zakup to jest dowód na to, że konsekwentnie dążymy do tego celu – podsumował Bogdan Oleszek, przedstawiciel Klubu Wszystko Dla Gdańska.
– Jako radni koalicji Obywatelskiej z dumą i podziwem obserwujemy, jak pani prezydent, wspólnie z wiceprezydentem Piotrem Borawskim, skutecznie podnoszą jakość komunikacji publicznej w tej kadencji. Transport publiczny jest jednym z najważniejszych priorytetów zarówno dla pani prezydent, jak i dla nas, radnych Miasta Gdańska. Dbamy o to, żeby w budżecie, który uchwalamy, odpowiednio duża część była środków przeznaczana właśnie na komunikację miejską – dodał Cezary Śpiewak Dowbór, przewodniczący Klubu Koalicji Obywatelskiej.
Komunikacja miejska w Gdańsku jest coraz bardziej bezawaryjna oraz staje się coraz szybszym środkiem do przemieszczania się. Minibusy Karsan będą służyły zapewne nie tylko mieszkańcom Gdańska, ale też w dużej mierze turystom.
Jak podkreśla producent, mocny 135 kW silnik elektryczny oraz pojemne 88 kWh baterie produkcji BMW zapewniają dynamikę, niezawodność i duży zasięg. Pojazdy wyposażone są w system odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania. Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostały trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
– Bardzo się cieszymy z oficjalnego wejścia do miasta dzięki naszym trzem małym autobusom. Autobusy są małe, ale bardzo sprytne. Ich sercem jest silnik BMW oraz bateria i elektronika, także z pojazdów marki BMW. Pomimo swojego niedużego rozmiaru, w środku poczujemy się jak w dużym autobusie. Jest tu szeroko i wysoko. Autobusy są także przystosowanie do przewozu osób z niepełnosprawnościami i z wózkiem dziecięcym. – wymieniał Tomasz Terefenko, przedstawiciel firmy MMI sp. z o.o., dystrybutora marki Karsan w Polsce. – Mamy też kabinę zamkniętą dla kierowcy, przez co będzie on się czuł bezpieczny w czasie codziennego użytkowania autobusu, ale też będziesz czuł po prostu komfort pracy. Dzięki temu, że autobusy są małe, świetnie sprawdzą się na wąskich uliczkach w ścisłym centrum, gdzie bardzo dobrze będą sobie radzić w ruchu miejskim. – dodał Terefenko
Nowe elektryczne autobusy, a także trzy ładowarki oraz urządzenia i sprzęt do diagnostyki i napraw dostarczyła wyłoniona w przetargu firma MMI sp. z o.o. Łączny koszt inwestycji to 4 867 110 złotych brutto.
Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajduje się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca ich wjazd. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a.
Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu, w tym utrudniające m.in. rozcięcia, czy nanoszenie napisów typu graffiti. Pojazd na swój pokład zabrać może 21 pasażerów.
Pojazdy wyposażone są w systemy monitoringu i klimatyzacji. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane są w technologii LED – wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli z automatyczną regulacją jasności świecenia. W pojazdach zamontowane są także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone są również w system liczenia pasażerów.
W autobusach zostały zastosowanie zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. ochrony przed ewentualną kolizją z innymi użytkownikami ruchu drogowego. Wyposażone są także w rozbudowany system tzw. asystenta martwego pola, który informuje i ostrzega kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu, w tym o przeszkodach za pojazdem, w przypadku załączenia biegu wstecznego. Do dyspozycji kierowców są ergonomiczne regulowane wygodne fotele. Jak zaznacza producent, świetną widoczność kierowcom zapewnia panoramiczna szyba przednia i ogromne lusterka.
Kolejne autobusy elektryczne już w przyszłym roku
A już w przyszłym roku do gdańskiej floty autobusowej dołączy kolejnych 18 autobusów elektrycznych. Będzie to dziesięć autobusów standardowych i osiem przegubowych marki MAN Lion’s City E. Elektryczne autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Nowe autobusy dostarczy wyłoniona w przetargu firma MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Wartość całego zamówienia to prawie 62 mln zł brutto.
Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku