210 tysięcy – tyle wizyt w Urzędzie Miasta umówili do tej pory gdynianie, korzystając z miejskiego systemu rezerwacji. To rozwiązanie się sprawdziło i przypadło mieszkańcom do gustu. Teraz system rozbudowano o nową funkcję – płatności online.
Gdynia stawia na innowacyjne rozwiązania i chce jeszcze bardziej usprawnić obsługę mieszkańców. W tym celu miasto wprowadziło nową funkcję do systemu rezerwacji wizyt. Chodzi o możliwość dokonania płatności online. Dzięki tej opcji mieszkańcy nie muszą już szukać informacji o wysokości opłaty za realizację danej sprawy czy stać w kolejkach do kasy w urzędzie. Teraz płatności online można dokonać podczas procesu rezerwacji. Projekt koordynuje Gdyńskie Centrum Kontaktu.
– Wprowadzamy kolejne innowacyjne rozwiązanie podnoszące jakość obsługi mieszkańców. Cieszymy się, że po raz kolejny możemy ułatwić naszym mieszkańcom załatwianie spraw w naszym urzędzie – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Jak działa nowa funkcja? Wystarczy zadzwonić na miejską infolinię: 58 626-26-26. Po zarezerwowaniu terminu wizyty pracownik infolinii pomoże w dokonaniu opłaty za realizację danej usługi. Konsultant wybierze właściwą opłatę z dostępnego koszyka produktów przypisanych do danej usługi. Następnie wyśle do mieszkańca SMS z linkiem, który umożliwi dokonanie opłaty. W treści wiadomości znajdzie się też informacja na temat rezerwacji oraz dane osobowe, które mieszkaniec podał w czasie umawiania wizyty.
Klikając w link z SMS-a, mieszkaniec zostanie przekierowany na stronę internetową. Znajdzie tam informację o rezerwacji oraz specjalny przycisk, dzięki któremu będzie można zrealizować płatność online. Po jego kliknięciu pozostaje tylko zapoznać się z wysokością opłaty, wybrać formę płatności i jej dokonać. Potwierdzenie wpłaty jest automatycznie przypisywane do danej rezerwacji. Dzięki temu urzędnik wie, że wnieśliśmy już stosowną opłatę.
Płatności są realizowane w systemie szybkich płatności internetowych obsługiwanym przez firmę Blue Media, która odpowiada za przeprowadzenie i bezpieczeństwo transakcji. Za wykonanie płatności jest pobierana prowizja w wysokości 1 zł – niezależnie od wysokości opłat czy ilości usług w koszyku.
– System rezerwacji wizyt został wdrożony w Urzędzie Miasta Gdyni jako autorskie rozwiązanie w całości zaprojektowane w oparciu o uwagi i potrzeby mieszkańców Gdyni. Umożliwia mieszkańcom zarezerwowanie wizyt w magistracie w celu załatwienia najpopularniejszych spraw dotyczących rejestracji pojazdów, praw jazdy, dowodów osobistych, ewidencji ludności czy urzędu stanu cywilnego. Za dostępność terminów odpowiadają poszczególne komórki, które w łatwy sposób mogą definiować płatności, liczbę stanowisk dostępnych w danym dniu tygodnia, a nawet czas obsługi danej osoby. W każdej chwili katalog spraw objętych rezerwacją wizyty, jak i systemem płatności, może być w szybki i prosty sposób zmieniony oraz rozbudowany o nowe usługi – mówi Piotr Wiśniewski, naczelnik Gdyńskiego Centrum Kontaktu.
Zuzanna Kasprzyk
UM Gdynia