Spośród 70 projektów nadesłanych w konkursie na motyw graficzny 16. edycji ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL, profesjonalne jury wybrało najlepszy. Laureatką konkursu została Natalia Burzych z Gdańska, studentka Wydziału Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
W konkursie wzięło udział 52 artystów i artystek z całej Polski. Organizator konkursu, a jest nim Europejskie Centrum Solidarności, przewidziało dla autora/autorki zwycięskiego projektu nagrodę finansową w wysokości 5 tysięcy złotych brutto. Jury doceniło twórczą swobodę i spontaniczność projektu, oddające ducha festiwalu, a jednocześnie fakt, że w swej estetyce praca nawiązuje do najlepszych czasów polskiego plakatu. Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach od 8 do 15 października 2022.
– Wybrana praca charakteryzuje się urodą wizualnych środków formalnych, które wzmacniają siłę przekazywanej treści. W warstwie znaczeniowo symbolicznej przedstawia prosty i czytelny przekaz – dłoń wypuszczającą na wolność gołębia. Praca łączy w sobie projektowy skrót informacji ze swobodą artystycznego gestu. Przyjazna kolorystyka: miękka żółć tła, ciepła zieleń pejzażu, biel gołębia, szarość rysunku, czerń rastra buduje atrakcyjność obrazu. Całość świadczy o dużej kulturze wizualnej projektanta, który z pełną świadomością nawiązuje w tej pracy do tradycji polskiej szkoły plakatu – napisał w uzasadnieniu Sławomir Witkowski, grafik, członek jury.
Z kolei Adam Ignaciuk, także grafik, dodaje: – Wybrany plakat wyróżnił się na tle innych prac tym, że hasło wolności interpretował nie tylko poprzez wybór motywu, ale również sposób jego zilustrowania. Kompozycję graficzną określić można jako swobodną i dynamiczną, a zawarte w niej środki graficzne – odważne, różnorodne i kontrastowe.
Sebastian Konefał, filmoznawca, tak uzasadnił swój wybór: – Projekt w nienachalny sposób nawiązuje do korzeni Polskiej Szkoły Plakatu – odwołując się przy tym do dobrze rozpoznawalnych elementów ikoniczności związanej z dyskursami wolnościowymi (dłoń, gołąb).
Ewa Chudecka, szefowa Gdynia Design Days, oceniając zwycięską pracę, napisała: – Plakat w swej estetyce nawiązuje do najlepszych lat polskiego plakatu. Połączenie różnych technik w kolażowej kompozycji oraz lekkość rysunku ołówka. Wyjście poza kadr, dynamiczna kreska narysowanych linii i użyta kolorystyka powodują, że zaproponowana kompozycja jeszcze bardziej podkreśla wartość jaką jest wolność. Zarówno człowieka jak i otaczającego go świata.
/ SKŁAD JURY (kolejność alfabetyczna)
Ewa Chudecka – historyczka sztuki, specjalistka Design Management, kierowniczka PPNT Gdynia | Centrum Designu oraz festiwalu Gdynia Design Days;
Adam Ignaciuk – grafik, projektant znaków graficznych, książek i publikacji;
Aneta Lehmann – architektka wnętrz, kulturoznawczyni, ECS;
dr hab. Sebastian Konefał, prof. UG – filmoznawca, wykładowca akademicki, Uniwersytet Gdański;
prof. Sławomir Witkowski – malarz, grafik, pedagog, dziekan Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Grażyna Pilarczyk
Główny specjalista ds. komunikacji ECS