Rozwój stref przemysłowych – Gdańsk złożył kolejne projekty do Polskiego Ładu

Dwa projekty – dotyczące rozwoju stref przemysłowych w Porcie Gdańsk – zostały złożone przez miasto do V edycji Polskiego Ładu. Wnioskowana kwota obu projektów to 350 milionów złotych. W poprzednich edycjach miasto starało się o dofinansowanie dla ośmiu inwestycji.

– W wyniku Polskiego Ładu, budżet Gdańska jest mniejszy o 270 mln złotych z wpływów bieżących. Natomiast zmiany podatkowe, które weszły w życie od 1 lipca zmniejszyły budżet o kolejne 200 mln złotych. To oznacza, że w 4-miliardowym budżecie naszego miasta, co roku znika niemal 500 mln złotych z wpływów bieżących. Dzisiaj problemem naszym i innych samorządów są malejące wpływy bieżące względem dynamicznie rosnących wydatków – mówiła podczas konferencji prezydent Aleksandra Dulkiewicz. – W miarę możliwości nasza gmina będzie pozyskiwała pieniądze z dofinansowania zewnętrznego: z banku Gospodarstwa Krajowego, z projektu Programu Inwestycji Strategicznych czy innych, z których środki przeznaczymy na inwestycje.

W czasie piątego naboru do Polskiego Ładu, który zakończył się 12 maja, Gdańsk złożył maksymalną ilość wniosków o dofinansowanie. Wartość dofinansowania nie mogła przekroczyć 100 mln zł i 250 mln zł.

– Piąta edycja Polskiego Ładu, w której aktualnie startujemy, to dofinansowanie rozwoju stref przemysłowych, u nas związanych głównie z portami – podkreśla prezydent Aleksandra Dulkiewicz.

Zgłoszone projekty – V edycja

– Polski Ład to w pewnym stopniu odbieranie niezależności samorządom, budując w ten sposób system rozdawnictwa. Nie jest to dobre dla wzmacniania samorządów. Niemniej jednak, w przypadku projektów, które zgłosiliśmy wczoraj, trzeba powiedzieć, że współpracujemy ręka w rękę z zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Razem będziemy pracowali nad tym, żeby te projekty zostały zrealizowane – powiedział podczas konferencji zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.

Wnioski złożone w tej edycji są niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju obszarów przemysłowych w Gdańsku.

– W sytuacji geopolitycznej, w której mamy blokadę portów ukraińskich, musimy wspólnie – rząd i samorząd – zrobić wszystko, żeby wzmocnić potencjał portu gdańskiego. Stąd dwa pakiety przedsięwzięć, które wzmacniają port – mówił prezydent Grzelak.

Modernizacja węzłów i budowa układu drogowego

Pierwszy z pakietów to rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w Porcie Gdańsk w zakresie infrastruktury drogowo-kolejowej, który obejmuje modernizację odcinków układu drogowego ul. Ku Ujściu, ul. Kujawskiej i ul. Chemików obsługujących nabrzeże Prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego. Planowana jest też przebudową infrastruktury towarzyszącej (sieci kanalizacji deszczowej, wodno-kanalizacyjnej, gazowej, elektrycznej, oświetleniowej i telekomunikacyjnej). 

Lokalizacja inwestycji to teren Prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego w Gdańsku. Głównym celem zadania jest zwiększenie dostępu do położonych w obszarze Portu terenów inwestycyjnych. Znacząco poprawi się stan techniczny infrastruktury na terenach w obszarze Portu Gdańsk, co z kolei wpłynie na usprawnienie przeładunków, podniesienie bezpieczeństwa, przyczyni się do polepszenia dostępu do portu od strony lądu.

Drugi z projektów – budowa układu drogowego w obszarze Portu Północnego w Gdańsku obejmuje budowę dwóch nowych jezdni w zakresie ulicy Profesora W. Andruszkiewicza, budowę skrzyżowania ulic Profesora W. Andruszkiewicza i planowanej w przyszłości ul. Nowej Portowej, budowę łącznicy z ulicą Profesora W. Andruszkiewicza nad Trasą Sucharskiego w kierunku Warszawy, budowę łącznika Trasy Sucharskiego z istniejącą ulicą Sucharskiego, budowę zabezpieczeń rurociągów przesyłowych PERN i Lotos.

W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa istniejącego i budowa nowego układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (w tym z odwodnieniem) na terenie będącym zapleczem logistycznym i inwestycyjnym Portu Północnego w Gdańsku. Głównym celem zadania jest zwiększenie dostępności terenów inwestycyjnych w rejonie Portu Północnego poprzez udrożnienie ruchu kołowego w aspekcie intensywnego rozwoju bazy logistycznej i przemysłowej.

Poprzednie edycje

W poprzednich edycjach Polskiego Ładu, Gdańsk złożył wnioski o dofinansowanie ośmiu projektów.

– W pierwszej edycji Programu Inwestycji Strategicznych, Miasto Gdańsk złożyło trzy wnioski – na rozbudowę ulicy Kielnieńskiej, przebudowę ulicy Łąkowej oraz rozbudowę szkoły w Osowej, z czego udało nam się uzyskać dofinansowanie w wysokości 80 mln złotych na przebudowę ulicy Kielnieńskiej. Teraz jesteśmy na etapie postępowania przetargowego związanego z tą inwestycją – mówiła prezydent Dulkiewicz.

W kwietniu tego roku ogłoszony został przetarg. W sierpniu 2022 planowane jest otwarcie ofert.

W drugiej edycji Gdańsk złożył wnioski na dofinansowanie kolejnych  trzech wniosków i ponownie tylko jedno takie dofinansowanie otrzymał. Dotyczyło ono budowy I etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej. Koszt inwestycji to 90 mln zł. 

– W drugiej edycji otrzymaliśmy dofinansowanie na budowę pierwszego etapu Nowej Świętokrzyskiej, od al. Havla do ulicy Kampinoskiej. Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowania, a postępowanie na wybór wykonawcy ruszy za chwilę – dodała prezydent.

W trzeciej edycji złożone zostały kolejne dwa wnioski, ta edycja nie jest jeszcze rozstrzygnięta.  Projekty zgłoszone w jej ramach to Budowa Centrum Sportu Młodzieżowego GOKF w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej 244 oraz przebudowa ulicy Tęczowej w ramach zadania pn.: Modernizacja chodników i jezdni ul. Tęczowej od ul. Nadwiślańskiej do ul. Turystycznej.

Czwarta edycja dotyczyła gmin uzdrowiskowych oraz gmin posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej. W tej edycji Gdańsk nie kwalifikował się do złożenia takich wniosków.

Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku

Poprzedni artykułW PPNT powstaje symulator statku kosmicznego
Następny artykułUwaga, oszuści znów aktywni!
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze