Jak traktować osobę z niepełnosprawnością? Jak z nią rozmawiać, aby jej nie urazić i nie narzucać się ze swoją pomocą? W Gdyni ruszył cykl szkoleń w ramach projektu „Urząd Dostępny”. W pierwszych zajęciach wzięły udział osoby, które na co dzień zajmują się obsługą mieszkańców, w tym również osób z niepełnosprawnościami. Warsztaty przygotował Wydział Dostępności Urzędu Miasta Gdyni, a poprowadziła je Anna Dobkowska.
O tym, jak ważna jest empatia i zwracanie uwagi na indywidualne potrzeby wszystkich osób załatwiających swoje sprawy w magistracie, gdyńscy urzędnicy wiedzą od dawna. Aby zwiększyć jakość tej obsługi i uwrażliwić pracowników na potrzeby mieszkańców z niepełnosprawnościami, w Urzędzie Miasta Gdyni prowadzone są szkolenia, które mają pomóc zrozumieć, z jakimi barierami takie osoby stykają się na co dzień.
– To pierwsze szkolenie z całego cyklu, ponieważ mamy w planach przeszkolić wszystkich naszych urzędników. Zarówno tych, którzy bezpośrednio zajmują się szeroko rozumianą obsługą osoby z niepełnosprawnością, ale też pozostałych, aby mogli zobaczyć perspektywę osoby z niepełnosprawnością w przestrzeniach naszego urzędu. Chodzi nam przede wszystkim o to, żeby każdy urzędnik w naszym mieście miał wiedzę, świadomość, ale też doświadczenie obsługując naszych petentów z niepełnosprawnościami. A z drugiej strony, żeby każdy człowiek z niepełnosprawnością, który korzysta z naszej przestrzeni i urzędu, miał też komfort, że zawsze dostanie tu fachową wiedzę i wsparcie, którego potrzebuje – wyjaśnia Anna Dobkowska, główny specjalista Referatu ds. Osób z Niepełnosprawnością UMG.
Niepełnosprawność mieszkańca, który przychodzi załatwić sprawę w urzędzie, czasami może budzić zakłopotanie pracownika wynikające z chęci pomocy, ale też braku wiedzy, jak jej udzielić. Bywa, że nie wiemy, jak taką osobę traktować. Jak z nią rozmawiać, aby jej nie urazić lub jak jej pomóc, aby nie odczuła, że się jej narzucamy.
Szkolenie urzędników zajmujących się obsługą mieszkańców, prowadzone jest metodą warsztatową. Dzięki temu uczestnicy mogą zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce. Podczas zajęć korzystają np. z wózka inwalidzkiego, laski dla osoby niewidomej czy gogli symulujących wady wzroku. Zajęcia mają pomóc rozwinąć urzędnikom umiejętności komunikacji, reagowania w różnych sytuacjach, przy jednoczesnym zastosowaniu obowiązujących zasad i przepisów.
Dzisiejsze spotkanie było pierwszym z cyklu szkoleń dla administracji publicznej w ramach projektu „Urząd Dostępny”.
tekst i fot. Magda Śliżewska