Rowery elektryczne są coraz bardziej popularne. Pokazują to nie tylko statystyki globalnej sprzedaży. Widać to również na ulicach. Chcąc zachęcić mieszkańców do zmian nawyków transportowych, miasto planuje wprowadzić dotację na zakup roweru elektrycznego. Uchwała w tej sprawie ma być procedowana na najbliższej sesji Rady Miasta Gdyni.
Chociaż rower to całoroczny środek transportu, a Gdynia utrzymuje przejezdność głównych ciągów rowerowych również zimą, to jednak zwiększona liczba rowerzystów jest odnotowywana wiosną i latem.
Coraz więcej gdynian interesuje się rowerami elektrycznymi. Korzystają z nich wszyscy, bez względu na wiek, sprawność fizyczną czy cel podróży. Są one świetnym środkiem transportu, mają pozytywny wpływ na zdrowie, a dzięki dodatkowemu wspomaganiu, są właściwie dla każdego. Dzięki nim podjazd pod wzniesienia, których w Gdyni niemało, np. ul. Wielkopolska, ul. Kielecka czy ul. E. Kwiatkowskiego nie jest już barierą nie do pokonania ze względu na różnicę wysokości.
Przy różnych wydarzeniach miejskich, spotkaniach czy wiadomościach od mieszkańców, szczególnie po wprowadzeniu przez Gdynię dotacji dla mieszkańców i przedsiębiorców na zakup roweru cargo, wielu z nich pytało czy będzie również dotacja na zakup rowerów elektrycznych.
W związku z powyższym, na najbliższej sesji Rady Miasta Gdyni w dniu 27 kwietnia 2022 roku poddana głosowaniu zostanie uchwała dotycząca zasad udzielania dotacji celowej na zakup roweru elektrycznego.
– W Polsce nie ma obecnie krajowego systemu dotacji do rowerów, co jest praktykowane w wielu innych państwach i regionach UE. Dotacja jako forma zachęty do zmiany, choćby częściowo, nawyków transportowych jest jednym z elementów realizacji Europejskiego Zielonego Ładu oraz innych dokumentów strategicznych, mających na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu, a także poprawę jakości życia, w tym zdrowia Europejczyków. Na poziomie krajowym, Gdynia jest pierwszym miastem, które zdecydowało się dofinansowywać zakup rowerów elektrycznych dla mieszkańców. – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Zgodnie z zapisami ww. uchwały osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gdyni, które złożą wniosek i dokonają zakupu roweru elektrycznego będą mogły otrzymać zwrot części kosztów tej inwestycji – 50% wartości zakupionegoroweru, jednak nie więcej niż 2 500 zł.
Zgodnie z założeniami Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni 2016-2025 celem miasta jest „Dążenie do poprawy jakości środowiska naturalnego, poprzez działania w zakresie równoważenia transportu – zwiększanie udziału niskoemisyjnych środków transportu oraz wdrażanie nowoczesnych technologii w transporcie”. Ponadto Strategia Rozwoju Miasta Gdyni 2030 zakłada ograniczenie ruchu samochodowego na krótkich i średnich dystansach poprzez promowanie mobilności pieszej i rowerowej, a dotacja właśnie jest jedną z form wspierania i zachęt dla mieszkańców do zastąpienia samochodu w wielu sytuacjach.
– Poza działaniami infrastrukturalnymi, co jest wieloletnim procesem, wychodzimy z założenia, że istotne są również działania miękkie, które zachęcają różne grupy mieszkańców do aktywnej mobilności i częściowe zrezygnowanie z samochodów. Stąd prowadzimy od wielu lat kampanie np. „Do pracy jadę rowerem”, „Odprowadzam Sam”, wypożyczalnie rowerów cargo czy właśnie teraz dotacje, które mogą i mają wpływ na wybór alternatywnego środka transportu. – podsumowuje Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Dotacja na zakup roweru cargo, zainicjowana w ramach realizacji unijnego projektu CityChangerCargoBike w 2020 roku, jest również przez Gdynię kontynuowana. Dzięki dotacjom, mieszkańcy mogą więc zakupić rower dopasowany do ich potrzeb, który ma pozytywny wpływ na jakość ich życia oraz przestrzeni publicznej.
Redakcja portalu Gdynia.pl