Koncerty, które w dniach 13-17 kwietnia wypełnią festiwal Actus Humanus Resurrectio 2022, będą niepowtarzalną okazją, aby zanurzyć się w dźwiękach dawnych wieków. 5 dni i 10 koncertów gdańskiego festiwalu to szansa, aby poczuć atmosferę ciemnych dni Wielkiego Tygodnia, po których nastąpi blask Zmartwychwstania. Szczegółowy program i informacje o biletach dostępne są na stronie www.actushumanus.com.
– Actus Humanus Resurrectio potrzebny jest nam w tym roku bardziej niż kiedykolwiek. Muzyka jak żadna inna ze sztuk jest remedium na ból duszy. Niech szczególnie dotrze do naszych gości z Ukrainy i wszystkich niosących im pomoc – tych, którzy zaprosili ich do swoich domów, służą jako wolontariusze, dzielą się dobrami. W tych nutach są pokrzepienie i nadzieja. Czerpmy z nich siłę w jedności i solidarności – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Koncerty odbywać się będą w pięciu lokalizacjach; Centrum św. Jana, Dworze Artusa, Ratuszu Głównego Miasta, Kościele św. Katarzyny i Ratuszu Staromiejskim.
Szczególną atrakcją festiwalu będzie wykonanie czterech różnych wersji Ciemnych Jutrzni, modlitw odmawianych tradycyjnie przed świtem w czasie Triduum Paschalnego, których nazwa wiąże się ze starym zwyczajem zapalania, a następnie gaszenia świec – aż do zapadnięcia zupełnej ciemności. W tradycji muzycznej zyskały bogatą oprawę muzyczną, której tworzenia podejmowali się najwybitniejsi kompozytorzy. Na otwarcie festiwalu zabrzmi muzyczne opracowanie nabożeństwa Ciemnych Jutrzni Marca-Antoine’a Charpentiera.
Program Festiwalu
W Wielką Środę (13 kwietnia) Le Poème Harmonique pod wodzą Vincenta Dumestre’a zaprezentują program zbudowany wokół „Leçons de Ténèbres” i „Méditations pour le Carêm”e wielkiego francuskiego kompozytora. Z kolei Tomás Luis de Victoria, uznawany jest za największego twórcę hiszpańskiego renesansu.
W Wielki Czwartek (14 kwietnia) usłyszymy jego Tenebrae Responsoria w interpretacji brytyjskich specjalistów od wykonawstwa muzyki a cappella The Tallis Scholars pod kierunkiem Petera Phillipsa. Paul Van Nevel, znakomity belgijski dyrygent, muzykolog, historyk sztuki i założyciel zespołu Huelgas Ensemble, przedstawi w Wielką Sobotę (16 kwietnia) wraz ze swoimi śpiewakami „Lamentacje Jeremiaszowe (Hieremiae Prophetae Lamentationes)” swojego krajana Orlanda di Lasso. Ten wielki mistrz polifonii franko-flamandzkiej uważany jest za twórcę, który symbolicznie zamknął epokę renesansu. W Wielki Piątek (15 kwietnia), pomiędzy tymi dwoma wieczorami z dziełami epoki odrodzenia, zabrzmi ponownie muzyka francuskiego baroku: poruszające, intymne „Leçons de Ténèbres François Couperina”. Wykona je powracający na festiwal, lubujący się w muzyce francuskiego baroku William Christie z zespołem Les Arts Florissants. Na zakończenie festiwalu Actus Humanus Resurrectio 2022 (17 kwietnia) uwielbiany w Gdańsku i wprowadzający zawsze radosną energię zespół Akademie für Alte Musik Berlin zagra „Suity orkiestrowe” Johanna Sebastiana Bacha.
Serię popołudniowych koncertów festiwalu Actus Humanus Resurrectio otworzy Adam Strug, jeden z najpopularniejszych polskich wykonawców muzyki ludowej i tradycyjnej. Wykona wielkopostne pieśni pasyjne, ukonstytuowane na styku muzycznych tradycji kościelnej, dworskiej i ludowej, wykonywane od Środy Popielcowej do Mszy Rezurekcyjnej. Agnieszka Budzińska-Bennett, śpiewaczka, instrumentalistka i badaczka przed gdańską publicznością zaprezentuje cztery odsłony najróżniejszych lamentów z kobiecej perspektywy – autorski program „Lamentacji” złożony m.in. ze skarg zakonnic z Majorki, Północnych Włoch i Niemiec. Zabrzmi także lament na śmierć Bolesława Chrobrego. Agnieszka Gorajska, jedna z czołowych polskich flecistek zagra dwa pomnikowe kompozycje twórczości fletowej: „Partitę a-moll BWV 1013” Johanna Sebastiana Bacha oraz „Sonatę a-moll Wq 132” Carla Philippa Emanuela Bacha. Małgorzata Fiebig podczas koncertu carillonowego zaprezentuje opracowania Bachowskich harmonizacji chorału – wybór spośród twórczości instrumentalnej opartej na melodiach chorału luterańskiego. Marcin Świątkiewicz, stały bywalec festiwali Actus Humanus i ulubieniec gdańskiej publiczności, tym razem zaprezentuje klawesynową twórczość George’a Friderica Handla. Jeden z najpopularniejszych polskich klawesynistów wykona „Suites de Pièces pour le Clavecin HWV 426-429”, pierwszy zbiór suit klawesynowych barokowego twórcy.
Actus Humanus – największy polski festiwal muzyki dawnej – strona www festiwalu, program i informacje o biletach.
Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku