Za nami marcowa sesja Rady Miasta

W środę, 23 marca odbyła się kolejna sesja Rady Miasta Gdyni. Były to XL obrady w obecnej kadencji. Radni podjęli szereg uchwał, m.in. w sprawie zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego państwa, zmian w budżecie miasta czy ustalenia cen za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym.

Marcowa sesja odbyła się stacjonarnie. Radni spotkali się w sali obrad Urzędu Miasta Gdyni. Posiedzenie rozpoczęło się o godzinie 12:00 i można je było oglądać na żywo za pośrednictwem strony Gdynia.pl oraz portalu eSesja.tv.

Podczas sesji Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwały dotyczące m.in.:

– zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego państwa

24 lutego rosyjska armia zaatakowała suwerenną Ukrainę. Ten bezprecedensowy akt agresji, wymierzony w naszych wschodnich sąsiadów, zapoczątkował konflikt zbrojny, w którym nie tylko uczestniczą stawiający twardy opór bohaterscy ukraińscy żołnierze i żołnierki, ale i wpływa on bezpośrednio na życie milionów cywilnych obywateli Ukrainy.

W wyniku bestialskich bombardowań obiektów niewojskowych, w tym m.in. szkół i szpitali, śmierć ponoszą dzieci, kobiety, seniorzy. Tysiące Ukraińców straciły domy i dobytek całego życia. Od rozpoczęcia wojny, już ponad 2 miliony obywateli Ukrainy, głównie kobiety i dzieci, przekroczyło polską granicę w poszukiwaniu schronienia, uciekając przed śmiercią i zniszczeniem. Kilkanaście tysięcy z nich dotarło do Gdyni, gdzie natychmiast zostali objęci wsparciem i pomocą, świadczoną na niespotykaną wcześniej skalę zarówno przez gdyński samorząd, jak i tysiące mieszkańców poruszonych tragedią ukraińskiego narodu.

Taki zryw serca gdynian, jakkolwiek wielki i zasługujący na olbrzymi szacunek, jest niestety niewystarczający w obliczu dramatycznej sytuacji i skali potrzeb uchodźców. Potrzebna jest systemowa pomoc oraz wsparcie w sferze społecznej i zawodowej tych osób, które zdecydują się pozostać w Gdyni do czasu zakończenia konfliktu w Ukrainie.

Uchwała Rady Miasta ma na celu zapewnienie obywatelom Ukrainy odpowiedniej pomocy. Zgodnie z art. 12 ust. 4 i 5 specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy jednostka samorządu terytorialnego z własnej inicjatywy i w zakresie posiadanych środków, może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy. Zakres pomocy określa w uchwale organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

W ramach realizacji ustawowego uprawnienia do określenia zakresu pomocy udzielanej obywatelom Ukrainy przewiduje się, iż Gmina Miasta Gdyni w zakresie posiadanych środków może również zapewnić pomoc polegającą na:
– zapewnieniu wsparcia żywnościowego;
– zorganizowaniu nauki języka polskiego dla dorosłych;
– zapewnieniu wsparcia w procesie integracji społecznej i zawodowej oraz dostępu do informacji o możliwościach uzyskania pomocy;
– zapewnieniu tłumaczenia w celu prawidłowej realizacji zadań publicznych.

– zmian w budżecie miasta na 2022 rok,

Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.760.539.249 zł, w tym:

  • dochody bieżące 1.607.027.695 zł,
  • dochody majątkowe 153.511.554 zł.

Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 2.035.421.789 zł, w tym:

  • wydatki bieżące 1.653.948.008 zł,
  • wydatki majątkowe 381.473.781 zł.

Upoważnia się Prezydenta Miasta do dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu, w tym dokonywania przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej, w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 250.000 zł przeznaczoną na zakup sprzętu dla Szpitali Pomorskich.

– w sprawie ustalenia maksymalnych cen za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym w gminnym przewozie pasażerskim oraz sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych i sposobu ustalania wysokości opłaty manipulacyjnej

Gdynia, wraz z Gdańskiem, Sopotem, Wejherowem, Rumią i kilkoma innymi miastami, należy do Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Jego zadaniem jest kształtowanie wspólnej polityki transportu zbiorowego na terenie wchodzących w jego skład gmin. To dzięki m.in. MZKZG ceny biletów w ZKM Gdynia i ZTM Gdańsk są jednakowe, a pasażer może je nabyć poprzez aplikację mobilną. Bez zastanawiania się, z czyich usług obecnie korzysta i który bilet będzie w danej sytuacji odpowiedni. To również dzięki współpracy w ramach związku w sprzedaży pojawiły się bilety łączone – obejmujące więcej niż jednego organizatora, w tym także kolej.

W lutym tego roku podczas posiedzenia Zgromadzenia MZKZG przyjęty został „Projekt taryfy w zakresie cen za usługi transportu komunalnego na obszarze Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej”. Związek zarekomendował wchodzącym w jego skład gminom przyjęcie wskazanych w dokumencie stawek za bilety jednorazowe i okresowe.

Zgodnie z prawem do kompetencji Rady Miasta należy ustalenie maksymalnych cen za usługi przewozowe. Dążąc do ujednolicenia systemu taryfowego, którego istotnym elementem jest cena za korzystanie z usług przewozu, miasto podjęło decyzję o przyjęciu rekomendacji wypracowanych przez MZKZG. Nowe stawki mają wejść w życie od 1 czerwca. Ceny biletów kształtować będą się w następujący sposób:

Bilet jednoprzejazdowy lub czasowy:

  • jednoprzejazdowy ważny na linii nocnej i zwykłej – 4,80 zł,
  • jednoprzejazdowy ważny na linii nocnej, pospiesznej i zwykłej – 5,00 zł,
  • czasowy ważny do 75 minut na liniach nocnych i zwykłych – 4,80 zł,
  • czasowy ważny do 75 minut na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych – 5,00 zł,
  • czasowy ważny 24 godziny na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych – 18,00 zł.

Bilet miesięczny:

  • imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni – 94 zł (na okaziciela 110 zł),
  • imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni – 106 zł (na okaziciela 124 zł),
  • imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) – 116 zł, (na okaziciela 130 zł).

Bilet semestralny dla uczniów i studentów:

  • 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni – 179 zł (5-miesięczny 223 zł),
  • 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni – 201 zł, (5-miesięczny 252 zł),
  • semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) – 220 zł (5-miesięczny 276 zł).

Ponadto uchwała określa sposób ustalania wysokości opłat dodatkowych w rozmaitych przypadkach. Za brak odpowiedniego dokumentu przewozu przyjdzie nam zapłącić 50-krotność ceny biletu czasowego ważnego do 75 minut (włącznie) na liniach zwykłych i nocnych (240 zł). Z kolei za brak ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu – 40-krotność ceny biletu czasowego ważnego do 75 minut (włącznie) na liniach zwykłych i nocnych (192 zł). Opłata dodatkową przewoźnik może na nas nałożyć także za niezapłacenie należności za przewożenie rzeczy lub zwierzęta lub naruszenia przepisów o ich przewozie. Kwota takiej opłaty to 20-krotność ceny biletu czasowego ważnego do 75 minut (włącznie) na liniach zwykłych i nocnych (96 zł). Najwyższa kwota przypisana została spowodowaniu, bez uzasadnionej przyczyny, zatrzymania lub zmiany trasy środka transportu. W tym przypadku zapłacimy 150-krotność ceny biletu czasowego ważnego do 75 minut (włącznie) na liniach zwykłych i nocnych (720 zł).

Od nałożenia opłaty dodatkowej można się odwołać. W przypadku zwrotu lub jej umorzenia pobiera się opłatę manipulacyjną. Uchwała ustala się ją w wysokości nie wyższej niż 10% nałożonej kary.

– w sprawie udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru oraz figurujących w gminnej ewidencji zabytków, znajdujących się na terenie administracyjnym Gminy Miasta Gdyni

Rada Miasta zadecydowała o przyznaniu na dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy następujących zabytkach wpisanych indywidualnie do rejestru zabytków, podanym niżej wnioskodawcom:

  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. Arciszewskich 27, nr w rejestrze zabytków 1859,
  • Kościół p. w. Najświętszego Serca Pana Jezusa, Gdynia, ul. Armii Krajowej 46, nr w rejestrze zabytków 1927,
  • Uniwersytet Morski, Gdynia, ul. Morska 81-87, nr w rejestrze zabytków 1153,
  • Budynek mieszkalny „Willa Gryf”, Gdynia, ul. Przemysława 6, nr w rejestrze zabytków 1037,
  • Budynek „Polska YMCA”, Gdynia, ul. Żeromskiego 26, nr w rejestrze zabytków 1911.

Ponadto przyznaje się dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy następujących budynkach objętych indywidualną ochroną zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w których zaliczono je do grupy A i jednocześnie figurujących w gminnej ewidencji zabytków, podanym niżej wnioskodawcom:

  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. 10 Lutego 29,
  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. płk. Dąbka 52,
  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. Olsztyńska 28,
  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. Starowiejska 11,
  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. Świętojańska 37,
  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. Zygmunta Augusta 13.

Przyznaje się również dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy następujących budynkach położonych na obszarze Śródmieścia uznanego za Pomnik Historii, zbudowanych przed 1989 r. lub figurujących w gminnej ewidencji zabytków, podanym niżej wnioskodawcom:

  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. Krasickiego 38,
  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. Morska 150,
  • Budynek mieszkalny, Gdynia, ul. Władysława IV 11.

– w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na obszarze Gminy Miasta Gdyni na rok 2022

Uchwalenie niniejszej uchwały stanowi wykonanie obowiązku nałożonego na radę gminy w zakresie określenia programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt.

Gmina Miasta Gdyni w drodze konkursu powierzyła Ogólnopolskiemu Towarzystwu Ochrony Zwierząt OTOZ „Animals” prowadzenie Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt „Ciapkowo”, stąd część zadań określonych w programie realizował będzie podmiot prowadzący schronisko.

Gmina Miasta Gdyni podpisała umowę z Michałem Michalskim lekarzem weterynarii – prowadzącym Gabinet Weterynaryjny w Gdyni przy ul. Rdestowej 6/2 w celu świadczenia pomocy weterynaryjnej zwierzętom gospodarskim czasowo odebranym lub z innych przyczyn pozbawionym opieki.

Ustawa o ochronie zwierząt nakłada obowiązek regulacji w programie wyłącznie kwestii dotyczących pomocy zwierzętom bezdomnym, jednak gmina w umowie z w/w gabinetem weterynaryjnym zapewnia świadczenie pomocy weterynaryjnej również dzikim zwierzętom chorym oraz tym, które zostały uwięzione lub okaleczone w wypadkach komunikacyjnych lub z innych przyczyn wymagających pomocy weterynaryjnej.

Na mocy umowy pomiędzy Gminą Miasta Gdyni a prowadzącym gospodarstwo rolne położone w Gdyni przy ul. Suchej 14b zapewnione zostanie miejsce opieki zwierzętom gospodarskim czasowo odebranym lub z innych przyczyn pozbawionym opieki.

Gmina Miasta Gdyni na realizację w/w zadań zabezpieczyła środki w budżecie miasta na 2022 rok w wysokości 2 081 811 zł brutto.

– zmian w statucie jednostki budżetowej pod nazwą „Laboratorium Innowacji Społecznych”,

W związku z rozwojem działań merytorycznych i usług prowadzonych przez Laboratorium Innowacji Społecznych, niezbędne jest wprowadzenie zmian, poszerzających zakres zapisów statutowych.

Zmiany wynikają z:

  • prowadzenia przez Laboratorium Innowacji Społecznych działalności Urban Lab Gdynia – już nie jako projektu, ale ogólnomiejskiego programu związanego z poszukiwaniem odpowiedzi na wyzwania stojące przed miastami – w tym rozwiązaniami proklimatycznymi,
  • rozwoju Sieci Przystani – w tym administrowania obiektami,
  • rozwoju działań na rzecz deinstytucjonalizacji usług oraz działań na rzecz integracji międzykulturowej oraz wsparcia osób z doświadczeniem imigranckim i uchodźczym.

Ponadto zaprezentowane zostały sprawozdania z prac Rady Dzielnicy Leszczynki oraz Komisji Budżetowej.

Pełen porządek obrad dostępny jest w Biuletynie Informacji Publicznej.

Paweł Kukla
fot. Paweł Kukla
UM Gdynia

Poprzedni artykułOszukali staruszkę na 25 tys zł. Policja szuka mężczyzny z monitoringu
Następny artykułWystartowała 10. edycja Budżetu Obywatelskiego w Gdańsku
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze