Co jest kluczowe w dobrym biznesplanie, jak ruszyć z firmowym marketingiem i jak odnaleźć się na rynku w gąszczu prawnych zawiłości? Na te pytania odpowiadają szkoleniowcy i trenerzy, a nową wiedzę chłoną uczestnicy „Gdyńskiego Biznesplanu”. Za nami pierwszy cykl szkoleń dla tych, którzy walczą o zrealizowanie swojej biznesowej idei w Gdyni.
324 osoby, 286 pomysłów na biznes i 14 szkoleń, które przybliżą tajniki prowadzenia własnego biznesu – trwa drugi etap konkursu „Gdyński Biznesplan”, czyli faza, w której autorzy szlifują swoje biznesowe wizje i zdobywają niezbędne know-how.
Nowa wiedza, nowe wyzwania
Zgodnie z harmonogramem konkursu, tegoroczni uczestnicy mają już za sobą pierwszą serię szkoleń. Już 7 lutego rozpoczęły się zajęcia – w tym roku, podobnie jak wcześniej, prowadzone ze względów pandemicznych w formie online.
Każdy z zakwalifikowanych do drugiego etapu mógł zdecydować, które z nich są dla niego szczególnie przydatne i zapisać się na poszczególne tematy. Co zyskują dzięki zajęciom? To dyskusje prowadzone przez doświadczonych ekspertów, którzy do tej pory wyjaśnili uczestnikom m.in. podstawy marketingu, prawa w kontekście umów czy wdrażania produktu i samego tworzenia biznesplanu, który może stać się przecież głównym kluczem do sukcesu w konkursie.
– To od zawsze jeden z kluczowych elementów „Gdyńskiego Biznesplanu”. Wygrać w finale mogą tylko nieliczni, ale dzięki szkoleniom i nowej wiedzy tak naprawdę każdy z uczestników wychodzi z naszego konkursu z pewną wartością dodaną. Solidne, rynkowe know-how to dziś podstawa sukcesu w niemal wszystkich branżach biznesu, dlatego wierzymy, że dla części uczestników może być to podstawa przyszłego sukcesu rynkowego, nawet jeśli nie znajdą się w ścisłym gronie finalistów. Najważniejsza jest chęć rozwoju i sięgnięcia po swoje marzenia – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Podstawy sukcesu? Biznesplan i marketing
Którzy szkoleniowcy cieszą się największym zainteresowaniem? Stały trend w gdyńskim konkursie to chociażby poszukiwanie wiedzy z zakresu marketingu, która może pomóc początkującym firmom w wypromowaniu się na wymagającym rynku. W końcu to jedna z podstaw tego, aby w ogóle dotrzeć do potencjalnego klienta.
W tym roku szczególnie popularne były szkolenia Grażyny Zalewskiej-Pawlisz, doświadczonej trenerki biznesowej zajmującej się na co dzień zawodowo m.in. strategiami i modelami biznesowymi czy kreowaniem identyfikacji wizualnej marek. Od niej uczestnicy „Gdyńskiego Biznesplanu” dowiedzieli się więcej przede wszystkim o tytułowym biznesplanie, ale i szerzej pojętym marketingu. Z tych dwóch szkoleń skorzystało odpowiednio 88 i 80 osób.
– Uczestnicy pytali o strukturę biznesplanu, o to, na co szczególnie zwrócić uwagę, czyli co w opisywanym przedsięwzięciu jest najistotniejsze, co podkreślić czy uwypuklić. Na co nieodmiennie odpowiadam, że najistotniejsza jest klarowna, spójna całość, opisana maksymalnie prostym i zrozumiałym językiem. Wiele pytań dotyczyło też planu finansowego, z którego stworzeniem uczestnicy konkursu bardzo często mają kłopoty. (…) Jeżeli chodzi zaś o marketing, to wiele pytań dotyczyło sposobów pozyskiwania klientów i najbardziej efektywnych dróg docierania do nich – opisuje tegoroczne szkolenia Grażyna Zalewska-Pawlisz z ZinkStudio, trenerka biznesowa.
Średnio po kilkudziesięciu uczestników wzięło też udział w pozostałych szkoleniach w pierwszej połowie lutego. Wśród nich m.in. wątki content marketingu, wykorzystania potencjału naturalnego w biznesie, stosunków prawnych w odniesieniu do działań badawczo-rozwojowych (szczególnie ważnych dla innowacyjnych pomysłów) czy analizy prawnej ryzyka dla działalności w internecie oraz zawierania umów handlowych.
Wśród prowadzących znaleźli się Mateusz Woźniak z Novatorius, Tomasz Gębała z Agencji Reklamowej Pixella, Maria Matyjaszek-Skorupka z Business Solutions, radca prawny Tomasz Palak, adwokat Piotr Jakubiak, Katarzyna Engler-Zielińska z Apoyo Group i Agnieszka Larysa Kubiak z Kancelarii Usług Księgowych.
Przed przyszłymi twórcami biznesów jeszcze dokładnie 6 szkoleń, które zaplanowano od 28 lutego do 4 marca. Wśród nich okazja do zdobycia nowej wiedzy na temat funkcjonowania firm w rozwiązaniach „Polskiego Ładu”, kwestii finansowych, uruchomienia sklepu internetowego, metody design thinking, a także druga okazja do nauki tworzenia skutecznego biznesplanu.
Co dalej?
Po zakończeniu szkoleń nastąpi prawdopodobnie najważniejszy moment dla walczących o swoje biznesowe marzenia, czyli czas na pisanie własnych biznesplanów. Zakwalifikowani będą mieli czas na ich opracowanie do 31 marca. Później ich projektom przyjrzą się członkowie jury, którzy wyłonią autorów najlepszych, najbardziej kreatywnych, innowacyjnych i przemyślanych propozycji.
Listę finalistów, czyli osób, które dostały się do trzeciego etapu konkursu poznamy najpóźniej 8 kwietnia. Dalej zadecyduje już w dużej mierze autoprezentacja i wiara we własną ideę, bo najlepsi będą musieli osobiście przekonać jurorów do swojej wizji biznesowej. Finałowa gala, czyli oficjalne zakończenie „Gdyńskiego Biznesplanu” odbędzie się dokładnie 10 czerwca – to wówczas dowiemy się, jaki pomysł może zrewolucjonizować lokalny (albo i globalny) rynek i kto z uczestników dostanie silne wsparcie na start.
Przypomnijmy, że gra toczy się o naprawdę wysoką stawkę – pula nagród to łącznie aż 100 tysięcy złotych! Trójka laureatów otrzyma nagrody finansowe (główna to 30 tysięcy złotych), ponadto przygotowano nagrody rzeczowe, edukację menedżerską czy dodatkowe świadczenia pomagające w rozwoju własnej firmy.
„Gdyński Biznesplan” to konkurs, który jest organizowany przez miasto nieprzerwanie od 2003 roku. Ma na celu promocję przedsiębiorczości oraz wsparcie osób, które chcą założyć własną działalność gospodarczą, ale nie mają jeszcze odpowiednich środków finansowych czy wiedzy i doświadczenia. Przez 20 lat jego trwania w konkursie wzięło udział ponad 7000 osób.
Organizatorem jest miasto Gdynia. Główni partnerzy przedsięwzięcia to PKO Bank Polski i Radmor. Regulamin konkursu oraz lista nagród i wyróżnień są dostępne na stronie internetowej www.gdyniaprzedsiebiorcza.pl. Zachęcamy także do śledzenia facebookowego profilu konkursu.
Kamil Złoch
UM Gdynia