Po ponad pół roku od wprowadzenia zmian w Strefie Płatnego Parkowania (SPP) Gdynia uprości zasady. Na najbliższej sesji Rady Miasta pod głosowanie zostanie poddana uchwała, mająca sprawić, że parkowanie stanie się łatwiejsze.
– Od lipca ubiegłego roku obserwowaliśmy, jak funkcjonuje nowa odsłona strefy. Słuchaliśmy sugestii mieszkańców, sami także widzieliśmy, że nie wszystko, co założyliśmy w teorii, dobrze sprawdziło się w praktyce. Dlatego zdecydowaliśmy się na zmiany – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Projekt uchwały zakłada kilka kluczowych zmian:
- Zmniejszenie liczby stref do dwóch – pozostanie strefa śródmiejska, a pozostałe połączone zostaną w strefę dzielnicową;
- Wniesienie opłaty w droższej strefie (śródmiejskiej) upoważniać będzie do postoju w tańszej strefie (dzielnicowej);
- Abonament mieszkańca upoważniać będzie do parkowania do 300 metrów od miejsca zamieszkania (niezależnie od granic strefy);
- Uwzględnienie umów leasingowych z bankami przy wydawaniu abonamentów;
- Opłata dodatkowa za brak opłaconego miejsca postojowego wynosić będzie 150 zł (dotychczas po tygodniu wzrastała do 200 zł);
- Identyfikator mieszkańca Gdyni (wystawiany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni) umożliwi bezpłatne parkowanie w niedziele (dla zameldowanych i opłacających PIT w Gdyni).
Wyzwania związane z SPP
Poszerzenie w ubiegłym roku Strefy Płatnego Parkowania było ogromnym wyzwaniem, gdyż w dużej mierze zmieniło przyzwyczajenia kierowców.
– Zdajemy sobie sprawę, że takie procesy, także społeczne, są trudne i wymagają czasu na przyzwyczajenie. Wprowadzając powiększoną strefę, wspólnie z mieszkańcami, zmierzamy w kierunku zmniejszenia liczby samochodów w centrum miasta. Zachęcamy do korzystania z komunikacji miejskiej. To ogólnoświatowa tendencja mająca wpływ na ratowanie klimatu. Między innymi z tego względu od kilku lat realizujemy projekt KLIMATycznego Centrum – wyjaśnia Marek Łucyk i dodaje: – Wyzwanie dotyczyło także wielu kwestii proceduralnych, połączenia wielu oczekiwań i potrzeb. Teraz, mając jasny obraz, jak nowe przepisy funkcjonują w zderzeniu z rzeczywistością, możemy dokonywać i dokonujemy zmian. Doskonałym przykładem są umowy bankowe na leasing samochodów. Przygotowując przepisy nie brano ich pod uwagę, a – jak się okazało – dotyczy to dużej grupy osób korzystających z firmowych samochodów i jednocześnie mieszkających na terenie SPP. Dzięki zmianom, oni także uzyskają dostęp do abonamentu.
Kolejną istotną zmianą dotyczącą gdynian jest wprowadzenie bezpłatnego parkowania w niedziele.
– Osoby posiadające samochód, zameldowane w Gdyni i rozliczające PIT w mieście, będą mogły otrzymać identyfikator uprawniający do bezpłatnego parkowania przez całą niedzielę. Wnioski od gdynian zaczniemy przyjmować w chwili, gdy zaczną obowiązywać przepisy, czyli prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia. Sam okres wdrożeniowy potrwa dodatkowe dwa miesiące – podkreśla wiceprezydent Marek Łucyk.
Nowością będą także abonamenty graniczne. To znaczące ułatwienie dla tych gdynian, którzy mieszkają na granicy stref. Obniżeniu i wyrównaniu uległa wysokość wezwania do opłaty – zamiast 200 zł kwota ta wyniesie 150 zł.
Mniej stref, bardziej intuicyjne parkowanie
Od lipca w Gdyni funkcjonują cztery strefy płatnego parkowania. Po wprowadzeniu zmian pozostaną jedynie dwie: śródmiejska i dzielnicowa.
– Wprowadzając zmiany współpracujemy także z operatorami aplikacji parkingowych, aby kierowcy, którzy nie lubią korzystać z parkometrów, w czytelny sposób na ekranie smartfona widzieli, w jakiej znajdują się strefie i tym samym wiedzieli, ile należy zapłacić za parkowanie – tłumaczy Michał Felon, dyrektor ZDiZ w Gdyni.
Wygodne parkowanie poza strefą
Do dyspozycji kierowców wciąż pozostają parkingi bezpłatne – jednym z najpopularniejszych rozwiązań, z którego można korzystać wybierając się do Śródmieścia Gdyni, jest darmowy parking mieszczący się pomiędzy Gdynia Areną a Centrum Handlowym Riviera. Od ulicy Świętojańskiej dzieli go zaledwie kilkuminutowy spacer.
Wkrótce powstanie podziemny parking na 270 miejsc pod Parkiem Centralnym (płatny). Niedawno miasto wyłoniło wykonawcę – inwestycja planowo ma zostać ukończona za nieco ponad rok.
Paweł Marszałkowski
UM Gdynia