Do portu w Gdyni będą mogły wejść statki o długości nawet 400 metrów i szerokości sięgającej 58 metrów. Urząd Morski i Port Gdynia zawarły umowę dotyczącą pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych. Tor wodny w ciągu niespełna dwóch lat będzie miał do 17 metrów głębokości, co otworzy nowe możliwości.
To ważny krok w kierunku rozwoju gdyńskiego portu – tor podejściowy będzie aż o 130 metrów szerszy i o 3 metry głębszy niż do tej pory. Inwestycja ma być gotowa dokładnie za 20 miesięcy, a jej główny cel to umożliwienie zawinięć do portu znacznie większych statków.
Po zakończeniu prac terminale będą mogły obsłużyć jednostki sięgające nawet 400 metrów długości. Rozbudowane zostaną też falochrony, a oznakowanie nawigacyjne doczeka się modernizacji.
Umowa zawarta, prace mogą ruszać
Urząd Morski zawarł umowę dotyczącą zadania „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II – Pogłębienie toru podejściowego” podczas czwartkowego seminarium na Uniwersytecie Morskim.
– Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Realizacja naszego przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami realizowanymi przez zarząd portu wpłynie na jeszcze większą atrakcyjność portu i wzrost przeładowywanych w nim ładunków – powiedział przy okazji zawarcia umowy dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Wiesław Piotrzkowski.
Przypomnijmy, że to jeden z łącznie trzech etapów większego projektu prowadzonego wspólnie przez Urząd Morski i Port Gdynia. Pozostałe dwie części, za które odpowiada bezpośrednio portowa spółka to rozbudowa Obrotnicy nr 2 z przebudową nabrzeża Gościnnego oraz pogłębienie akwenów wewnętrznych.
– Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych – zapowiedział Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.
Doświadczony wykonawca, refulacja przy okazji
Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o., Rohde Nielsen A/S i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V. Co ciekawe, pierwsza ze spółek, która jest liderem konsorcjum już w przeszłości (w drugiej połowie lat 90.) zajmowała się pogłębieniem toru w Gdyni do 14 metrów i 150 metrów szerokości.
Docelowo tor wodny prowadzący do portu w Gdyni na długości ok. 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 metrów. Jego głębokość sięgnie natomiast 17 metrów. Przy okazji zostanie pozyskany materiał do umocnienia brzegów, które mocno ucierpiały m.in. podczas styczniowego sztormu. Tzw. roboty czerpalne to łącznie około 3,5 mln metrów sześciennych, z czego część zostanie wykorzystanych właśnie do refulacji brzegu.
Przypomnijmy, że całe przedsięwzięcie dotyczące rozwoju portowej infrastruktury w Gdyni jest wspierane ze środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to niemal 127 milionów złotych, z czego dofinansowanie ze środków europejskich wynosi prawie 108 milionów złotych.
Kamil Złoch
UM Gdynia
fot. mat. prasowe Portu Gdynia