Jeszcze w tym roku pierwsi pasażerowie pojadą w Gdyni nowymi autobusami elektrycznymi. ZKM Gdynia przygotowuje się na skok jakościowy, dostosowując do nowej technologii rozkłady jazdy niektórych dobrze znanych mieszkańcom linii. Zeroemisyjne pojazdy będą docelowo kursować m.in. po Obłużu i Oksywiu, Śródmieściu czy Witominie.
Nadchodzi nowa jakość w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jeszcze w tym roku sukcesywnie na liniach ZKM Gdynia zaczną kursować pierwsze zupełnie nowe autobusy elektryczne, które zostały zakupione przez miasto dzięki dużemu dofinansowaniu ze środków unijnych.
Przypomnijmy, że w ramach zamówienia na gdyńskie ulice mają trafić nowoczesne pojazdy marki Mercedes-Benz w długości standardowej (16 sztuk) oraz w wersji przegubowej (8 sztuk), która pomieści więcej pasażerów. Wewnątrz zastosowano mnóstwo nowych rozwiązań przyjaznych podróżnym i środowisku, od antywirusowej klimatyzacji po zabezpieczenia przeciwpożarowe, system rekuperacji energii czy elektryczne, bezemisyjne ogrzewanie.
Stare linie, nowe elektrobusy
ZKM Gdynia rozpoczyna zatem przygotowania do dostosowania oferty pod potrzeby nowych, zeroemisyjnych pojazdów. Mieszkańcy muszą przygotować się na niewielkie zmiany w funkcjonowaniu gdyńskiej komunikacji miejskiej, które rozpoczną się od 1 lutego 2022 roku. Rozkłady jazdy będą uwzględniać przyszłe rozpoczęcie eksploatacji elektrobusów.
Autobusy elektryczne zakupione przez Przedsiębiorstwo KomunikacjiAutobusowej będą, zgodnie z unijnym projektem, docelowo włączane do eksploatacji na istniejących liniach: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 (objęte projektem unijnym) oraz dodatkowo także na liniach 104 i 196, które funkcjonują w godzinach porannego szczytu przewozowego.
Jak będą funkcjonować elektryczne autobusy? Ich akumulatory będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie, podczas postojów na pętlach, przez ładowarki pantografowe (tzw. szybkie ładowanie).
Nowe stacje ładowania znajdują się na kilku pętlach w różnych dzielnicach Gdyni:
- Dom Marynarza (dwie stacje)
- Dworzec Morski – Muzeum Emigracji
- Oksywie – Godebskiego
- Plac Kaszubski
- Witomino Leśniczówka (dwie stacje)
W ten sposób pojazdy napędzane energią elektryczną zostaną w Gdyni wykorzystane możliwie najbardziej efektywnie.
Rozkład odpowie na pandemiczne realia
Niewielkie zmiany będą dotyczyć rozkładów jazdy także ze względu na sytuację pandemiczną i budżetową, czyli głównie mniejszą liczbę pasażerów komunikacji miejskiej. Rozkłady zostaną zoptymalizowane tak, aby spełniały potrzeby podróżnych, którzy korzystają z autobusów i trolejbusów w inny sposób, niż jeszcze np. dwa lata temu.
Poprawki rozkładów dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w tej samej relacji zapewniają też inne linie.
Poniżej lista zmian, które zaczną obowiązywać od 1 lutego:
- wprowadzenie autobusów elektrycznych na pojedyncze kursy na linii trolejbusowej 32 i na liniach autobusowych: 109, 141, 160 i 209 – w ramach dojazdów i zjazdów z bazy PKA na linie obsługiwane tymi pojazdami;
- zastąpienie autobusów przez trolejbusy w kilku parach kursów na linii 181 (Kacze Buki – Sopot Reja) w dni powszednie w porannym szczycie przewozowym oraz w godzinach wieczornych, co zapewnia trolejbusom wzrost udziału w obsłudze tej linii do 75%;
- zwiększenie liczby kursów obsługiwanych pojazdami przegubowymi na liniach: X, 109, 173 i 209 (na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19);
- zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego na liniach: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30 – z 12 do 15 minut oraz na liniach 23 i 33 – z 24 do 30 minut;
- zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów: na liniach 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowy, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia – z 20 do 30 minut;
- wycofanie dwóch kursów na linii 21 wykonywanych w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie – z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM „Klif”;
- wycofanie na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych trzech kursów z Cisowy do Kaczych Buków i uruchomienie w zamian za nie trzech kursów zjazdowych w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowy do Grabówka oraz czterech kursów linii 27 na części trasy, tj. z Węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków – zapewniających wydłużenie okresu funkcjonowania komunikacji miejskiej w tej relacji o godzinę, tj. do ok. godz. 21:30;
- zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13) – z 20 do 40 minut oraz ograniczenie okresu funkcjonowania tej linii do godziny 13;
- ograniczenie okresu funkcjonowania linii trolejbusowej 320 (Dworzec Główny PKP – Przystań Żeglugi) w dni powszednie do godzin 8:30-14:00 (zamiast 8:30-18:00) przy jednoczesnym zmniejszeniu częstotliwości kursowania z 30 do 40 minut oraz zawieszenie funkcjonowania tej linii w soboty;
- zastąpienie jednej pary kursów na linii autobusowej 125 (Redłowo Szpital – Pogórze Dolne) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego przez parę kursów na linii 105 (Redłowo Szpital – Mechelinki), co zapewnia dodatkowe połączenie na trasie Pogórze Dolne – Mechelinki – Pogórze Dolne;
- zastąpienie na linii 105 kursu zjazdowego z Mechelinek do Pogórza Dolnego oraz kursu na linii 125 z Pogórza Dolnego do Redłowa w dni powszednie w godzinach wieczornych kursem linii 105 na całej trasie tej linii – z Mechelinek do Redłowa;
- zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów na linii 119 (Dworzec Morski – Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30) – z 20 do 30 minut oraz skrócenie okresu funkcjonowania tej linii o godzinę (do godz. 17);
- uruchomienie na linii 140 dodatkowego kursu w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych z Dworca Głównego PKP do Wiczlina Niemotowa;
- wycofanie linii 147 z obsługi ul. Polskiej (skrócenie 3 kursów realizowanych w tej relacji do Dworca Głównego PKP);
- uruchomienie dodatkowych par kursów na linii 160 (Dworzec Główny PKP – Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych, umożliwiające zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki;
- wycofanie kilku kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa – Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych oraz uruchomienie dodatkowego kursu w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego, wydłużającego okres funkcjonowania komunikacji miejskiej w tej relacji o 30 minut;
- zmniejszenie liczby kursów na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP – Pustki Cisowskie) – poprzez likwidację kursów w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego oraz wszystkich kursów w niedziele i święta;
- zmniejszenie liczby kursów na linii 180 (Karwiny Tuwima – Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego oraz skrócenie okresu funkcjonowania linii w dni powszednie o godzinę (do godz. 15:30);
- zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów linii 182 (Węzeł Franciszki Cegielskiej – Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30) – z 20 do 40 minut oraz ograniczenie okresu funkcjonowania linii do godziny 17:30;
- zmniejszenie liczby kursów na linii 190 (pl. Kaszubski – Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego oraz uruchomienie dodatkowego kursu w godzinach wieczornych;
- zmniejszenie liczby kursów na linii szczytowej 209 (pl. Kaszubski – Babie Doły) – poprzez likwidację w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego;
- ograniczenie okresu funkcjonowania linii W (Redłowo Szpital – Pustki Cisowskie) w niedziele i święta do godzin 10-19 (zamiast 9-20);
- wydłużenie trasy linii nocnej N40 (Pogórze Dolne – Dworzec Główny PKP) w godzinach wczesnoporannych z Dworca Głównego PKP do Witomina Leśniczówki oraz uruchomienie w tym czasie dodatkowego kursu na wydłużonej trasie (w rezultacie wykorzystania dojazdów autobusów na linię 150 z zajezdni na Pogórzu Dolnym);
- wydłużenie trasy linii nocnej N94 (Węzeł Franciszki Cegielskiej – Pogórze Górne) w godzinach 23-24 o odcinek Witomino Leśniczówka – Węzeł Franciszki Cegielskiej oraz uruchomienie w tym czasie dodatkowego kursu na tej linii na wydłużonej trasie (w związku z wykorzystaniem zjazdów z linii 150 do zajezdni na Pogórzu Dolnym);
- wycofanie kursów zjazdowych autobusów, wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków;
- wycofanie kilku kursów dojazdowych autobusów z bazy PKM w Kaczych Bukach, wykonywanych pod numerem 740, na trasie z Kaczych Buków do Dworca Głównego PKP w soboty, niedziele i święta;
- wycofanie kursów dojazdowych autobusów z zajezdni na Pogórzu Dolnym do Chyloni, wykonywanych pod numerem 759;
- wycofanie wszystkich kursów zjazdowych autobusów do bazy PKA, wykonywanych pod numerem 770, na trasie z Pustek Cisowskich do Pogórza Dolnego we wszystkie dni tygodnia;
- uruchomienie kilku kursów zjazdowych autobusów do bazy PKA, pod numerem 770, na trasie z Witomina Leśniczówki do Pogórza Dolnego w poszczególnych dniach tygodnia w godzinach wieczornych;
- aby zapobiegać spóźnieniom we względu na zatory w dni powszednie w godzinach szczytu popołudniowego trolejbusy linii 31 we wszystkich kursach skierowane zostaną do pętli Dąbrowa Miętowa, natomiast autobusy linii X nie będą obsługiwać pętli Karwiny Nowoliczlińska i po zatrzymaniu na przystanku Anyżowa 01, skręcą od razu na obwodnicę – ujednolicona zostanie trasa w obu kierunkach (w szczycie porannym trasa linii X nadal będzie obejmować tę pętlę).
Kamil Złoch
fot. Marcin Gromadzki
UM Gdynia