Uczęszczasz do liceum? Obserwujesz zmieniającą się rzeczywistość? Weź udział w niezwykłym konkursie i stwórz pracę, która będzie wyjątkowym świadectwem zmieniającego się świata.
Od 17 stycznia licealiści z wybranych trójmiejskich szkół mogą wziąć udział w konkursie organizowanym przez stowarzyszenie Memphis in Poland oraz samorządy Sopotu, Gdańska i Gdyni.
– Pandemia COVID-19 i wprowadzone w związku z nią ograniczenia mocno wpłynęły na życie nas wszystkich – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – To szczególnie trudny okres dla uczniów, którzy przez długie miesiące nie mogli spotykać się ze znajomymi, spędzali czas w domu i uczyli się zdalnie. Dystans społeczny oraz negatywne informacje płynące z internetu i serwisów informacyjnych odbiły się na zdrowiu i samopoczuciu młodych ludzi na całym świecie. Gdyński samorząd cały czas stara się pomóc dzieciom i młodzieży w tym trudnym okresie. Oferujemy wsparcie specjalistów i wdrażamy programy profilaktyczne. W naszym mieście każde dziecko może skorzystać z pomocy. Obecnie, wspólnie z miastami partnerskimi, realizujemy projekt, który ma zaangażować młodych ludzi i pomóc im przezwyciężyć trudny czas, a także ułatwić powrót do normalnego życia.
Konkurs „Memphis in Poland – Fighting the Unknown” (w skrócie MIP – Fighting the Uknown) ma zachęcić trójmiejskich licealistów do stworzenia pracy artystycznej, która będzie dotyczyć ich doświadczeń związanych z pandemią COVID-19. Inspiracją dla nich może być piosenka „Fighting the Unknown”. Powstała ona specjalnie na potrzeby konkursu. Utwór został nagrany z udziałem studentów i profesorów Szkoły Muzycznej im. Rudiego Scheidta Uniwersytetu w Memphis (więcej informacji o konkursie oraz wspomniany utwór można znaleźć poniżej).
W ramach konkursu młodzi ludzie mogą wyrazić swoje poglądy i odczucia poprzez muzykę, poezję i sztukę. To również szansa na to, aby zastanowić się, jak uczynić naszą planetę lepszym miejscem do życia.
– Ten trudny czas w szczególny sposób odbił się na dzieciach. Lekcje online, izolacja w domach – to wszystko bardzo obciążyło psychikę młodych ludzi – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydent Sopotu. – Mam nadzieję, że konkurs pozwoli im uporać się z trudnymi emocjami, a zespołowe działanie wpłynie na nich pozytywnie po tak długim czasie odosobnienia. Gorąco popieram ideę konkursu i jestem przekonana, że będzie cieszył się on zainteresowaniem trójmiejskich licealistów. Nasza młodzież to również przyszli turyści. Po przerwie w wyjazdach tym bardziej są spragnieni odkrywania nowych miejsc, do których być może w przyszłości powrócą.
Nagrodą dla zwycięzców będzie wyjazd do Memphis w stanie Tennessee. Uczniowie poznają kulturę tego miasta i zaangażują się w międzykulturowe dyskusje i działania ukierunkowane na twórczą ekspresję, prawa obywatelskie i pomoc w walce z pandemią. Wyjazd, którego koszt pokryją samorządy, jest planowany na maj. W Memphis odbywa się wtedy największy festiwal muzyczny „Memphis in May”. Wizytę poprzedzą wirtualne spotkania w marcu i kwietniu, które będą przygotowaniem do podróży.
Idea konkursu została zaproponowana przez Jacka Dutkiewicza, założyciela stowarzyszenia Memphis in Poland oraz aktywnego działacza Stowarzyszenia Polsko-Amerykańskiego, a także przez Ryszarda Schnepfa, byłego ambasadora Polski w Stanach Zjednoczonych.
– „MIP Fighting the Unknown” to kontynuacja współpracy pomiędzy Sopotem i Memphis, zapoczątkowanej międzykulturowym festiwalem „Memphis in Poland” w 2017 roku – mówi Ryszard Schnepf, były ambasador Polski w Stanach Zjednoczonych. – Mam nadzieję, że zaangażowanie młodych ludzi pozwoli im poradzić sobie z trudnymi emocjami, a wyzwanie i nagroda w postaci wyjazdu tylko zmobilizują ich do działania.
– Memphis w stanie Tennessee oraz Sopot wraz z Gdańskiem oraz Gdynią mają wiele wspólnego kulturowo i odegrały ważną rolę w walce o prawa człowieka i obywatela – mówi Jacek Dutkiewicz, pomysłodawca konkursu i założyciel stowarzyszenia Memphis in Poland. – Chcemy dalej rozwijać polsko-amerykańskie partnerstwo oparte na wymianie edukacyjnej i kulturalnej. Wpływ potencjalnych, przyszłych zagrożeń pandemicznych, zmian klimatycznych oraz społecznych problemów globalnych jest niezwykle istotny dla życia przyszłego młodego pokolenia. Mam nadzieję, że konkurs stanie się platformą, na której młodzież będzie mogła wyrazić swoje myśli na te tak ważne tematy i artystyczną wizję przyszłości naszej planety.
Dodajmy, że do konkursu przystąpiły 3 gdyńskie szkoły: III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marynarki Wojennej, IX Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz X Liceum Ogólnokształcące w Gdyni im. Gdyńskich Nauczycieli Bohaterów II Wojny Światowej w Gdyni.
Więcej informacji o konkursie, utwór oraz formularz zgłoszenia poniżej.
WARUNKI UCZESTNICTWA
- w konkursie mogą brać udział uczniowie z wybranych trójmiejskich szkół, w maksymalnie trzyosobowych grupach,
- uczniowie muszą umieć pisać i rozmawiać w języku angielskim,
- uczniowie muszą być w pełni zaszczepieni przeciwko COVID-19 przed datą podróży do Memphis (do maja 2022 roku),
- uczestnicy mogą zgłosić tylko jedną pracę artystyczną.
FORMY PRAC ARTYSTYCZNYCH
Czerpiąc inspirację z przesłania i znaczenia piosenki „Fighting the Unknown” uczniowie mogę zaprezentować swoje prace poprzez:
- sztuki wizualne, inspirowane piosenką „Fighting the Unknown”. Zgłoszenia mogą obejmować obrazy, rysunki, kolaże, wydruki, prace mieszane (połączenie dwóch lub więcej mediów), sztukę generowaną komputerowo, fotografie lub rzeźby,
- film/prace multimedialne (czas trwania: minimum 3 minuty), gdzie utwór „Fighting the Unknown” zostanie użyty w pewnym zakresie. Uczniowie mogą dopisać kolejne teksty piosenki, stworzyć dodatkową partię instrumentalną lub całkiem nową aranżację,
- poezję,
- muzykę.
Uczestników konkursu zachęcamy, by myśleli nieszablonowo.
ZGŁOSZENIA DO KONKURSU
Zgłoszenia powinny zostać przesłane przez szkoły bezpośrednio do Koordynatora Projektu, pana Jacka Dutkiewicza (e-mail: jkdutkiewicz@gmail.com) do 15 lutego 2022 r. i powinny zawierać:
- wypełniony formularz zgłoszeniowy,
- pracę artystyczną (szczegóły w akapicie „FORMY PRAC ARTYSTYCZNYCH”),
- krótki esej (maks. 300 słów) w języku angielskim, zawierający refleksję nad doświadczeniami uczniów w „Walce z nieznanym” i opis związku ich pracy artystycznej z piosenką,
- list polecający od nauczyciela uczniów.
PRZEBIEG KONKURSU
- każde z miast Trójmiasta ogłasza i organizuje konkurs MIP FTU w sposób niezależny (dopuszcza się niewielkie modyfikacje w regulaminie konkursu przez poszczególne miasta),
- każde miasto sponsoruje uczniów lokalnych szkół, którzy zwyciężą w konkursie oraz pokrywa koszty wyjazdu związane z wygraną w konkursie (dla maksymalnie grupy 3 uczniów z opiekunem),
- jurorzy konkursu MIP FTU (m.in. twórcy piosenki „Fighting the Unknown”) wybierają maksymalnie do trzech zwycięzców z miasta, które uczestniczy w konkursie,
- uczestnicy konkursu będą oceniani za jakość i oryginalność ich pracy oraz za unikalność interpretacji tematu „Walka z nieznanym”.
HARMONOGRAM
styczeń 2022 – Ogłoszenie konkursu
15 lutego 2022 – Termin nadsyłania zgłoszeń
1 marca 2022 – Ogłoszenie wyników konkursu
maj 2022 – Podróż dla laureatów do Memphis
PARTNERZY PROJEKTU
Stany Zjednoczone:
Memphis in Poland Festival
University of Memphis
Rotary International, Dystrykt 6800, USA
BRIDGES, USA
Memphis Music Initiative
Polska:
Urząd Miasta Sopotu
Urząd Miejski w Gdańsku
Urząd Miasta Gdyni
Rotary International, Dystrykt 2231, Polska
Do pobrania:
Sylwia Szumielewicz – Tobiasz
UM Gdynia