W gdyńskim porcie przeładowano ok. 27 milionów ton towarów

Mimo trudów i wyzwań gdyński port może zaliczyć 2021 rok do udanych. W ciągu minionych 12 miesięcy przeładowano tam łącznie prawie 27 milionów ton towarów. To wzrost o 8,2% w stosunku do roku 2020.

Tendencja wzrostowa w Porcie Gdynia trwa. Każdy kolejny rok to więcej przeładowanych towarów – kontenerów, paliw czy ładunków drobnicowych. W 2021 roku było ich aż 26 693 000 ton. To wzrost o 8,2% w stosunku do 2020 roku.

Skąd tak znakomity wynik? Największy wzrost zanotowały przeładunki ropy i przetworów naftowych – było ich łącznie 2 516 000. To skok aż o 42%. Z kolei najczęściej przeładowywano ładunki drobnicowe – w ostatnim roku aż 16 207 000 ton, co daje wzrost o 14,9% w stosunku do 2020 roku. Niewiele zabrakło, by pękła magiczna granica 1 miliona TEU w przeładunkach kontenerów. Ostatecznie było to 985 919 TEU.

Do Gdyni zawinęło również więcej statków handlowych. Było ich aż 4 240 – o 14,7% więcej niż w 2020 roku. 19 spośród nich to kontenerowce o długości przekraczającej 300 metrów.

Tak dobre wyniki to zasługa licznych inwestycji. W 2021 roku zakończono bowiem m.in. elektryfikację dostępu kolejowego do zachodniej części portu. Prace przeprowadzano również Bazie Paliw PERN w Dębogórzu. Obiekt zyskał dwa nowe zbiorniki. Każdy z nich może pomieścić po 32 000 m3 oleju napędowego. W bazie jest też nowy nalewak, który pozwala obsługiwać tankowce o załadunku powyżej 30 000 ton.

Ubiegłoroczne sukcesy motywują władze portu do dalszego działania. Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie Port Gdynia może osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.

– Pogłębienie basenów wewnętrznych sprawi, że do Portu Gdynia będą mogły wpływać największe jednostki kontenerowe. Mamy solidne podstawy i świetne perspektywy rozwojowe – komentuje Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Trwa też rozbudowa placów manewrowo-składowych, których część jest już gotowa. Posłużą one m.in. do obsługi kontenerów, ale także konstrukcji offshore.

Z kolei Baza Paliw PERN w Dębogórzu wzbogaci się w tym roku o nowy zbiornik. Na tym nie koniec, bo w planach są już dwa kolejne. Ponadto zostanie rozbudowany kolejowy front załadunkowy oraz bocznica kolejowa. W ramach inwestycji powstaną nowe rurociągi i instalacje pompowe, a także stanowiska do obsługi cystern kolejowych i torowisk.

Paweł Kukla
fot. Dawid Linkowski

Poprzedni artykułOdkryj tajemnice sceny podczas lekcji teatralnych
Następny artykułStrażacy wyleją lodowiska
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze