Rekordowy rok w porcie

Gdyński port w znakomitym stylu zakończył 2021 rok. To było rekordowe 12 miesięcy. W terminalu kontenerowym BTC obsłużono ponad pół miliona kontenerów. Z kolei w bazie w Dębogórzu po raz pierwszy w historii przekroczono granicę 2 milionów ton przeładowanych paliw.

Operujący w gdyńskim porcie Bałtycki Terminal Kontererowy zakończył rok z podwójnym rekordem. 47 631 TEU przeładowanych kontenerów to najlepszy grudniowy wynikw historii BTC. Wpłynął on również na znakomity rezultat w szerszej perspektywie. Rok 2021 terminal BTC zakończył bowiem z rekordowym wynikiem 573 784 TEU.

– Mimo tych trudnych, pełnych wyzwań dla całej branży logistycznej czasów kontynuujemy nasz rozwój. Osiągnięcie to jest wynikiem wspólnych wysiłków i zaangażowania naszych klientów oraz całego zespołu BCT – czytamy we wpisie na profilu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w serwisie LinkedIn.

To nie jedyne rekordy, jakie w minionym roku pobił gdyński BCT. W marcu 2021 roku przeładunki kontenerów przekroczyły granicę 50 tysięcy TEU. Ostateczny wynik sięgnął 50 378 TEU. To najwyższy miesięczny rezultat w całej historii terminalu.

Z kolei pod koniec roku do portu zawinął kontenerowiec „Cape Akritas”, pływający pod maltańską banderą. Jednostka ma pojemność 11 037 TEU. Na jej pokładzie przypłynął największy ładunek, jaki do tej pory przyjął Port Gdynia.

BTC, czyli Bałtycki Terminal Kontenerowy, to jeden z największych terminali kontenerowych w Polsce. Od wielu lat prężnie działa i rozwija się w grupie ICTSI (International Container Terminal Services, Inc.), która zrzesza terminale z całego świata i wspiera organizację transportu kontenerów.

Rekord w przeładunku paliw

Znakomity wynik na koniec 2021 roku udało się również uzyskać obsługującej gdyński port Bazie Paliw PERN w Dębogórzu.

Jak poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia, rozładowano 2 722 857 m3 oleju napędowego, co w przeliczeniu daje  2 miliony 267 tysięcy ton paliwa. To rekord. Po raz pierwszy w historii bazy udało się przekroczyć granicę 2 milionów ton. Stało się to w listopadzie po rozładunku tankowca „Hafnia Sunda”.

Na uwagę zasługuje jednak nie tylko rekord, ale także wzrost procentowy w stosunku do 2020 roku. Wyniósł on bowiem aż 35%.

Miniony rok w Bazie Paliw PERN w Dębogórzu to również liczne inwestycje. Obiekt zyskał dwa nowe zbiorniki. Każdy z nich może pomieścić po 32 000 m3 oleju napędowego. W 2022 roku do użytku zostanie oddany kolejny zbiornik. Jednocześnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje budowę kolejnych dwóch.

Bazę Paliw PERN wyposażono również w nowy nalewak, który pozwala obsługiwać tankowce o załadunku powyżej 30 000 ton.

Obecnie trwa także rozbudowa kolejowego frontu załadunkowego oraz bocznicy kolejowej. W ramach inwestycji powstaną nowe rurociągi i instalacje pompowe, a także nowe stanowiska do obsługi cystern kolejowych i torowisk.

Paweł Kukla 
UM Gdynia

Poprzedni artykułDodatek osłonowy tylko na rok 2022
Następny artykułZaszczep dziecko przed feriami #wGdyni
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze