W środę, 22 grudnia odbyła się XXXVI sesja Rady Miasta Gdyni. Ze względów bezpieczeństwa związanych z pandemią koronawirusa obradowano on-line. W wyniku głosowań radni przyjęli m.in. budżet miasta na rok 2022.
XXXVI sesja Rady Miasta Gdyni rozpoczęła się o godz. 12:00. Radni zarządzili jednak przerwę, by móc uczestniczyć w ostatnim pożegnaniu wieloletniego dyrektora Urzędu Miasta Gdyni – Jerzego Zająca. Po wznowieniu obrad przewodnicząca Rady Miasta Joanna Zielińska odczytała wspomnienie o zmarłym.
Grudniowa sesja odbyła się on-line, co podyktowane jest względami bezpieczeństwa związanymi z pandemią koronawirusa i wysoką liczbą zachorowań na COVID-19. Możliwość poprawnego głosowania zapewni radnym system eSesja, z którego korzystają na każdych obradach. Sesja była transmitowana na stronie internetowej gdynia.pl oraz portalu eSesja.tv.
Radni przegłosowali projekty uchwał, dotyczących:
– uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2022 rok,
Radni przyjęli projekt budżetu miasta na rok 2022.
Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.729.209.843 zł, w tym:
- dochody bieżące 1.594.678.688 zł,
- dochody majątkowe 134.531.155 zł.
Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 1.933.779.288 zł, w tym:
- wydatki bieżące 1.606.466.139 zł,
- wydatki majątkowe 327.313.149 zł.
Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 204.569.445 zł.
Źródłem pokrycia deficytu będą przychody pochodzące z:
- kredytu długoterminowego w kwocie 193.000.000 zł, w tym 21.000.000 zł na pokrycie wkładu własnego zadań współfinansowanych ze środków europejskich,
- wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikających z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 11.569.445 zł.
W strukturze wydatków ogółem w 2021 roku dominuje finansowanie zadań w działach:
- oświata i edukacyjna opieka wychowawcza – 33,1% (ponad 531 milionów złotych)
- opieka społeczna i rodzina – 18,2% (ponad 274,8 miliona złotych)
- transport i łączność – 11,8% (ponad 189,8 miliona złotych)
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska – 9,8% (ponad 157,9 miliona złotych)
- administracja publiczna – 7,7% (ponad 124,2 miliona złotych)
– Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2022-2035,
Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Gdyni na lata 2022-2035 została opracowana na bazie poprzedniej prognozy – na lata 2021-2034 (uchwała Rady Miasta Nr XXV/831/20 z 23 grudnia 2020 z późn. zmianami) i ma na celu dostosowanie prognozowanych wielkości do obecnie obowiązujących przepisów prawa, aktualnych uwarunkowań makroekonomicznych oraz projektu budżetu Miasta Gdyni na 2022 rok.
WPF zapewnia pełną zgodność dochodów, wydatków, wyniku budżetu, przychodów i rozchodów z projektem budżetu Miasta Gdyni na 2022 rok. Podstawą opracowania przedkładanego projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Gdyni na lata 2022-2035 są:
- aktualne przepisy prawa, a w szczególności: ustawa o finansach publicznych, ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o samorządzie powiatowym oraz ustawy szczególne określające zadania jednostek samorządu terytorialnego,
- przewidywane kierunki rozwoju sytuacji gospodarczej kraju, w tym prognozowane parametry makroekonomiczne opublikowane w Założeniach do projektu budżetu państwa na 2022 rok oraz opublikowane przez Ministra Finansów Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą szacowania skutków finansowych projektowanych ustaw w sierpniu 2021 roku,
- skutki ustawy o wsparciu jednostek samorządu terytorialnego w związku z Programem Polski Ład wprowadzającej zmiany w zakresie dochodów jednostek samorządu terytorialnego,
- aktualna sytuacja finansowa Miasta ze szczególnym uwzględnieniem dotychczas zaciągniętych zobowiązań i planowanych do zaciągnięcia w latach objętych prognozą;
- plany inwestycyjne Miasta i ich analiza w aspekcie możliwości dochodowych budżetu miasta i finansowania zewnętrznego,
- planowana absorpcja środków ze źródeł zewnętrznych, w tym środków z Unii Europejskiej oraz środków na dofinansowanie zadań inwestycyjnych oraz projektów nieinwestycyjnych tzw. ”miękkich.
- przewidywane uwarunkowania wewnętrzne w zakresie kształtowania takich czynników jak: stawki podatków i opłat lokalnych, ceny usług komunalnych świadczonych przez jednostki organizacyjne Miasta, planowane zamierzenia dot. gospodarowania majątkiem Miasta.
– przyjęcia „Gminnego programu przeciwdziałania cyberprzemocy i uzależnieniom cyfrowym na lata 2021-2023”,
Powszechny dostęp do Internetu oraz masowe korzystanie z serwisów społecznościowych spowodowały pojawienie się, a następnie eskalację problemu cyberprzemocy oraz szeroko rozumianych uzależnień cyfrowych.
Miasto Gdyni od lat podejmuje szereg działań mających na celu niwelowanie przyczyn wymienionych wyżej problemów oraz podnoszenie świadomości dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie bezpiecznego korzystania z zasobów cyfrowych.
„Gminny program przeciwdziałania cyberprzemocy i uzależnieniom cyfrowym na lata 2021-2023” stanowi świadomą kontynuację działań realizowanych przez Miasto Gdynia w poprzednich latach w ramach „Gminnego Programu Przeciwdziałania Cyberprzemocy i Infoholizmowi na lata 2018-2020” oraz „Gminnego Programu Przeciwdziałania Cyberprzemocy na lata 2015-2018”.
Celem głównym nowego programu jest przeciwdziałanie zjawisku cyberprzemocy oraz uzależnieniom cyfrowym. Cele szczegółowe planowanych działań to:
- wzrost świadomości zagrożeń płynących z cyberprzemocy i uzależnień cyfrowych,
- harmonizowanie współpracy instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci, młodzieży, ich rodzin oraz mieszkańców Gdyni w zakresie przeciwdziałania cyberprzemocy i uzależnieniom cyfrowym,
- zwiększenie wsparcia dla osób doświadczających negatywnych skutków pandemii koronawirusa, w tym osób zagrożonych ze względu na izolację wynikającą z pandemii.
– zmieniająca Uchwałę nr XXV/834/20 Rady Miasta Gdyni z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie przyjęcia „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru miasta Gdyni na lata 2020÷2045”,
Zgodnie ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru gminy opracowuje prezydent miasta na okres co najmniej 15 lat i aktualizuje je co najmniej raz na 3 lata. Projekt założeń powinien określać:
- ocenę stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
- przedsięwzięcia racjonalizujące użytkowanie ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych;
- możliwości wykorzystania istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w instalacjach odnawialnego źródła energii, energii elektrycznej i ciepła użytkowego wytwarzanych w kogeneracji oraz zagospodarowania ciepła odpadowego z instalacji przemysłowych;
- możliwości stosowania środków poprawy efektywności energetycznej;
- zakres współpracy z innymi gminami.
Projekt „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru miasta Gdyni na lata 2020÷2045” sporządzony został zgodnie z wymaganiami ustawy. Opracowanie stanowi aktualizację „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru miasta Gdyni” przyjętych przez Radę Miasta Gdyni uchwałą nr XXXVIII/1255/2002 z dnia 27 lutego 2002 roku z późniejszymi zmianami. Ostatnia aktualizacja dokumentu miała miejsce w 2016 roku.
Miasto Gdynia zamierza dążyć do wykorzystania ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych w sposób zrównoważony i racjonalny oraz do zabezpieczenia potrzeb mieszkańców na energię. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:
- Podjęcie działań wspomagających na rzecz termomodernizacji budynków we własności osób prywatnych, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz budynków publicznych, wymianę i modernizację lokalnych źródeł ciepła oraz poprawę efektywności energetycznej budynków i komfortu cieplnego,
- Promocję rozwoju sieci ciepłowniczej na terenie miasta przy racjonalizacji kosztów jej funkcjonowania,
- Nowe budynki oraz inwestycje w mieście będą spełniały aktualnie obowiązujące normy w zakresie wykorzystania energii, promowane będą budynki niskoenergetyczne, zero i plus energetyczne oraz montaż urządzeń wysokoefektywnych energetycznie, a także systemy sterowania i zarządzania energia w budynkach,
- Energia elektryczna będzie użytkowana w sposób efektywny, proces wymiany bądź zakupu nowych urządzeń będzie uwzględniał cykl życia urządzenia, premiowane będą urządzenia o niskim zużyciu energii elektrycznej,
- Oświetlenie ulic i placów będzie prowadzone w sposób ekonomiczny, zakłada się stopniową wymianę oświetlenia na energooszczędne oraz stosowanie systemów zarządzania oświetleniem zewnętrznym.
- Promowanie wykorzystania nośników energii o niskiej emisyjności jak energia elektryczna, gaz ziemny i ciepło sieciowe celem poprawy jakości powietrza,
- Miasto postuluje rozbudowę sieci przesyłania energii elektrycznej,gazowej i sieci ciepłowniczej umożliwiającej mieszkańcom dostęp do nośników energii oraz pozwalający na odsprzedaż energii wytworzonej do sieci,
- Wsparcie i promocja małych źródeł wytwarzania energii z wiatru oraz promieniowania słonecznego, w tym poprzez tworzenie klastrów energii, wysp energetycznych, spółdzielni i społeczności energetycznych oraz instalowanie magazynów energii celem dostosowania profilów zużycia energii do jej wytwarzania,
- Rozwijanie świadomości ekologicznej oraz energetycznej mieszkańców poprzez prowadzenie zajęć w szkołach o tematyce racjonalnego użytkowania energii i jej produkcji oraz organizacja wystaw, przygotowywanie informacji w formie pisemnej, akcja edukacyjna społeczeństwa,
- Projekt założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla miasta Gdyni prognozuje niewielki spadek zapotrzebowania na ciepło i paliwa gazowe oraz wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną. Rzeczywiste zapotrzebowanie powinno być monitorowane, a prognozy aktualizowane w odstępie maksimum 3 lat od daty wykonania tych założeń lub ich kolejnych aktualizacji.
– wyboru Biura Audytu i Rachunkowości PROMAR Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni do przeprowadzenia badania sprawozdań finansowych Miasta Gdyni za lata 2021 i 2022,
Projekt uchwały w sprawie wyboru podmiotu do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Miasta Gdyni został przygotowany na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 roku, z której wynika obowiązek badania przez biegłego rewidenta rocznego sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego, w której liczba mieszkańców przekracza 150 tysięcy.
Zgodnie ustawą podmiotu do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie, czyli Rada Miasta.
Przedmiotem badania jest sprawozdanie finansowe, które składa się z:
- bilansu z wykonania budżetu,
- łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
- łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
- łącznego zestawienia zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
Do przeprowadzenia badania wybrano firmę Biuro Audytu i Rachunkowości PROMAR Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, wybraną w wyniku przeprowadzonego postępowania na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zapytanie ofertowe wystosowano do trzech firm wpisanych na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdania finansowego. Firma Biuro Audytu i Rachunkowości PROMAR Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni przy ul. Władysława IV 43 złożyła ofertę spełniająca wszystkie warunki wykonania przedmiotu zamówienia.
Ponadto podczas obrad przedstawione zostały sprawozdania z prac Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz Rady Dzielnicy Dąbrowa.
Pełen porządek obrad oraz projekty uchwał znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej.
Paweł Kukla
fot. Paweł Jałoszewski