Rejestracja pojazdu, zgłoszenie zameldowania czy Karta Mieszkańca pomiędzy zakupami a kawą? Od dziś to możliwe w Centrum Riviera, gdzie uruchomiono Centrum Obsługi Mieszkańca – placówkę Urzędu Miasta Gdyni.
Od poniedziałku do soboty w godz. 10:00-18:00 w Centrum Obsługi Mieszkańca na gdynian czeka aż 18 urzędowych stanowisk, w tym kasa i punkt informacyjny.
– Gdynia jako miasto innowacyjne i nowoczesne od lat stawia na funkcjonalność, dlatego wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom między innymi tych osób, którym z uwagi na codzienne obowiązki trudno odwiedzić gdyński urząd w godzinach pracy. Centrum Obsługi Mieszkańca jest zlokalizowane w doskonale skomunikowanym, ogólnodostępnym punkcie i pozwoli załatwić kilka spraw w jednym miejscu i krótkim czasie – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
– Uruchomienie Centrum Obsługi Mieszkańca to kolejny krok w stronę usprawnienia komunikacji urzędu z gdynianami. Oferujemy mieszkańcom nowoczesną, funkcjonalną przestrzeń, w której mogą załatwić dziesiątki spraw bez konieczności wizyty z urzędzie. Dzięki Centrum Obsługi Mieszkańca możemy obsługiwać ponad 10 tysięcy dodatkowych interesantów miesięcznie – zapowiada dyrektor Urzędu Miasta Gdyni oraz sekretarz Miasta Rafał Klajnert. I dodaje: – Wybór Centrum Riviera jako lokalizacji dla Centrum Obsługi Mieszkańca uzasadnia m.in. fakt, że jest to jedno z najchętniej odwiedzanych miejsc w Gdyni. Bliskość przystanków komunikacji miejskiej oraz stacji SKM, a także duży parking i dostępność dla osób z niepełnosprawnościami stanowią niepodważalne atuty i pozwolą mieszkańcom na komfortowe dotarcie do urzędowych stanowisk.
– Centrum Riviera od samego początku aktywnie włącza się w przedsięwzięcia organizowane przez Gdynię oraz różnego rodzaju miejskie i lokalne instytucje. Zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest bycie częścią lokalnej społeczności i działanie na jej rzecz. Jesteśmy dumni z tego, iż mogliśmy zaangażować się w tak istotne dla Gdyni i regionu wydarzenia, jak np. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, przyczynić się do odnowienia oddziału Szpitala Wincentego a Paulo w Gdyni, sadzenia lasów na Kaszubach czy wsparcia lokalnych hospicjów, domów dziecka i schroniska dla zwierząt – przyznaje Anna Krakowska, dyrektor Centrum Riviera. – Cieszy nas, że od dziś współpraca z Urzędem Miasta Gdyni jeszcze się poszerza i że osoby odwiedzające nasze centrum będą mogły załatwić szereg urzędowych spraw w dogodnych dla siebie godzinach, również w soboty – dodaje.
Centrum Obsługi Mieszkańca (COM) wystartowało w czwartek, 2 września o godz. 10:00. Ma 400 metrów kwadratowych i znajduje się na 1. piętrze Centrum Riviera (ul. Kazimierza Górskiego 2).
Wizyty w Centrum Obsługi Mieszkańca można umawiać telefonicznie, dzwoniąc na infolinię: 58 626 26 26 (od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00), lub online na stronie rezerwacje.um.gdynia.pl.
W systemie rezerwacji należy wskazać, jaką sprawę zamierzamy załatwić i wybrać lokalizację, w której chcemy to zrobić: Urząd Miasta Gdyni lub Centrum Obsługi Mieszkańca (jeśli dana sprawa znajduje się na liście świadczonych w nim usług). Później pozostaje już tylko wybrać dzień i godzinę wizyty.
Po wcześniejszym umówieniu wizyty w Centrum Obsługi Mieszkańca można załatwić następujące sprawy:
EWIDENCJA LUDNOŚCI (stanowiska 2-4):
– zgłoszenie zameldowania/wymeldowania,
– nadanie numeru PESEL,
– wydawanie zaświadczeń,
– potwierdzenie profilu zaufanego (stanowisko 3).
DOWODY OSOBISTE (stanowiska 5-6):
– złożenie wniosków o wydanie dowodu osobistego.
REJESTRACJA POJAZDÓW (stanowiska 7-14):
– rejestracja i przerejestrowanie pojazdów,
– wydawanie stałych dowodów rejestracyjnych,
– wpisy i adnotacje w dowodach rejestracyjnych.
PRAWA JAZDY (stanowiska 15-16):
– wydanie PKK po raz pierwszy,
– złożenie wniosku o zmianę danych w prawie jazdy,
– złożenie wniosku o wymianę zagranicznego prawa jazdy na dokument polski.
Sprawy, które można załatwić bez konieczności rezerwacji wizyty:
MOBILNY PUNKT SPISOWY [do 30.09] (stanowisko 1)
– udział w Narodowym Spisie Ludności i Mieszkań – wypełnienie formularza internetowego z pomocą pracownika Wydziału Organizacyjnego (członka Gminnego Biura Spisowego).
REJESTRACJA POJAZDÓW (stanowiska 12-14):
– rejestracja nowych pojazdów,
– wydawanie stałych dowodów rejestracyjnych,
– wpisy i adnotacje w dowodach rejestracyjnych.
PUNKT INFORMACYJNY:
– m.in. zakładanie i odbieranie Karty Mieszkańca.
KASA
W punkcie informacyjnym mieszkańcy będą mogli od ręki uzyskać wskazówki i pomoc przy załatwieniu spraw urzędowych oraz założeniu Karty Mieszkańca czy profilu zaufanego, który pozwala na prowadzenie korespondencji z urzędem w sposób elektroniczny.
– Stawiamy na elastyczność, a więc w miarę zapotrzebowania będziemy dostosowywać stanowiska do bieżącej sytuacji i oczekiwań mieszkańców. Dobrym przykładem jest stanowisko numer 1, które do 30 września będzie funkcjonować jako mobilny punkt spisowy, a już od 1 października jako stanowisko dotyczące programu Czyste Powietrze oraz Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. W późniejszym terminie możemy przekwalifikować to stanowisko na punkt związany np. z Budżetem Obywatelskim itd. – wyjaśnia dyrektor Rafał Klajnert.
Punkty obsługi mieszkańców na terenie centrów handlowych funkcjonują w niektórych polskich miastach (np. w Krakowie, Rzeszowie czy Olsztynie), jednak żadne nie może pochwalić się działaniem na tak dużą skalę jak w przypadku gdyńskiego Centrum Obsługi Mieszkańca. 18 stanowisk czynnych przez sześć dni w tygodniu to tysiące dodatkowych terminów wizyt dostepnych w ciągu miesiąca.
Paweł Marszałkowski
fot. Magda Śliżewska