W środę, 25 sierpnia odbyła się XXXII sesja Rady Miasta Gdyni. Po raz pierwszy po ponad rocznej przerwie obradowano w budynku Urzędu Miasta przy al. Marsz. Piłsudskiego. Podczas posiedzenia przegłosowane zostały uchwały dotyczące m.in. budżetu miasta, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, uchwały krajobrazowej czy utworzenia nowego środowiskowego domu samopomocy.
Podczas środowej sesji Rady Miasta Gdyni radni ponownie zasiedli w znanych sobie ławach Urzędu Miasta Gdyni. Ostatnim razem obrady odbyły się tutaj w lutym 2020 roku. Wybuch pandemii najpierw zmusił radnych do przełożenia jednej z sesji, a następnie do prowadzenia posiedzeń w trybie zdalnym lub w sali audytoryjnej Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
XXXII sesja Rady Miasta była transmitowana na stronie gdynia.pl, a także na portalu eSesja.tv, gdzie wkrótce będzie dostępny jej zapis.
Podczas XXXII sesji Rady Miasta Gdyni przegłosowano uchwały dotyczące m.in.:
– zmian w budżecie miasta Gdyni na 2021 rok,
Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1 828 634 167,04 zł, w
tym:
- dochody bieżące – 1 695 701 530,04 zł,
- dochody majątkowe – 132 932 637 zł.
Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 2 035 909 311,04 zł, w tym:
- wydatki bieżące – 1 683 549 800,04 zł,
- wydatki majątkowe – 352 359 511 zł.
W wyniku powyższych zmian budżet miasta Gdyni wynosi po stronie:
- dochodów – 1 828 391 502,04 zł,
- wydatków – 2 035 666 646,04 zł,
- przychodów – 271 523 460 zł,
- rozchodów – 64 248 316 zł.
– zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Gdyni na lata 2021-2034,
Wprowadzane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Gdyni na lata 2021 -2034
dotyczą:
- wielkości dochodów i wydatków oraz deficytu w 2021 roku w związku z dokonanymi zmianami w budżecie w celu doprowadzenia do zgodności z kwotami zmienionego budżetu,
- wielkości dochodów i wydatków w latach 2022 i 2023 w wyniku zmian planowanych kwot dofinansowania zewnętrznego oraz pozostałych dochodów,
- wielkości limitów wydatków w latach 2021-2024 w związku ze zmianą harmonogramów dotychczas realizowanych przedsięwzięć oraz wprowadzeniem do wykazu przedsięwzięć nowego zadania,
- wielkości dochodów i wydatków ze środków europejskich w latach 2021–2023 w wyniku zmian w prognozowanych przepływach pieniężnych na zadania realizowane z udziałem środków UE w związku ze zmianą harmonogramów realizacji zadań,
- zmniejszenia wysokości obciążeń budżetu miasta z tytułu odsetek od kredytów, pożyczek i obligacji w związku z utrzymywaniem niskich stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej.
- ustalenia limitów wydatków dla nowych zadań wieloletnich w wykazie przedsięwzięć WPF.
– uchylenia tzw. uchwały krajobrazowej przyjętej 23 czerwca i przyjęcia nowej uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane,
Prace nad Uchwałą Krajobrazową Miasta Gdyni 2021 były wielostopniowe i bardzo szczegółowe. Złożenie projektu do Rady Miasta poprzedził szereg uzgodnień i konsultacji społecznych, które uwzględniały potrzeby gdynian.
Dokument został jednogłośnie przyjęty w czerwcu tego roku podczas XXXI sesji Rady Miasta Gdyni. Zgodnie z przepisami uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego. Wojewoda wykonał przysługującą sobie kompetencję i opublikował jej treść. Jednak w tym samym czasie zaskarżył on dokument do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, zarzucając mu formalne naruszenia prawa skutkujące nieważnością.
– Obecna sytuacja, w której przepisy uchwały z jednej strony wchodzą w życie, a z drugiej stanowią przedmiot sporu sądowego, budzi tzw. niepewność prawną i jest niekorzystna dla miasta. Ciężko określić, jak długo może potrwać rozpatrywanie sprawy w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym, zwłaszcza że w dobie pandemii procesy te uległy wydłużeniu. Stąd zwrócę się do radnych o uchylenie przyjętej uchwały krajobrazowej. Ważne jest, by zniknęła ona z porządku prawnego i nie tworzyła wspomnianej niepewności prawnej. Jednocześnie zleciłem w trybie pilnym przygotowanie poprawionego projektu uchwały. Jestem przekonany, że już wkrótce będzie mogła ona wejść w życie niezależnie od losów poprzedniego aktu, co pozytywnie wpłynie na sytuację reklamową w naszym mieście – komentował decyzję wojewody Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
To nie pierwszy przypadek, gdy tego typu dokumenty napotykają kłopoty i są zaskarżane. Do sądów administracyjnych kierowane były m.in. uchwały krajobrazowe Warszawy, Łodzi, Opola czy Gdańska.
– Miasto przystąpiło do prac nad projektem uchwały krajobrazowej w 2015 roku. Ich rozpoczęcie poprzedziliśmy licznymi warsztatami, konsultacjami i trudnym dialogiem z szerokim gronem interesariuszy tej uchwały. Prace nabierały tempa. Pojawiły się jednak pierwsze zaskarżenia uchwał w Łodzi, potem Olsztynie, Gdańsku i Warszawie, a orzecznictwo w powyższym zakresie dopiero się kształtowało. To spowodowało, iż wstrzymywaliśmy się z ostatecznymi zapisami projektu, by dostosować podstawę redakcji naszego projektu do ocen sądowych i innych niezaskarżonych uchwał i uniknąć podobnej sytuacji. Jak widać, podczas dotychczasowych rozstrzygnięć jednak nie wszystkie aspekty zostały wyjaśnione – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Podczas sierpniowej sesji radni uchylili przyjętą wcześniej uchwałę krajobrazową.
Jednocześnie przyjęto uchwałę intencyjną, dzięki której mogą ruszyć prace nad nowym projektem uchwały krajobrazowej. Miałby on zostać poddany pod głosowanie w styczniu 2022 roku.
– utworzenia samorządowej jednostki organizacyjnej Gminy Miasta Gdyni pod nazwą Środowiskowy Dom Samopomocy Maczka 2 w Gdyni i nadania jej statutu,
Na terenie Gdyni funkcjonują obecnie 4 środowiskowe domy samopomocy:
- jeden dla osób przewlekle psychicznie chorych (ŚDS typu A),
- dwa dla osób z niepełnosprawnością intelektualną (typu B),
- jeden dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych (typu C).
Utworzenie Środowiskowego Domu Samopomocy Maczka 2 (typu C) poszerzy gdyńską sieć specjalistycznych dziennych ośrodków wsparcia dotowanych ze środków budżetu wojewody.
28 lipca br. prezydent Gdyni oraz wojewoda pomorski zawarli umowę, która określa termin, zasady oraz wysokość środków z tytułu dotacji z budżetu państwa z przeznaczeniem na utworzenie na terenie Gdyni nowego środowiskowego domu samopomocy typu C w Gdyni przy ul. Maczka 1. W placówce przewidziano 50 miejsc, w tym 10 miejsc dla osób ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jego otwarcie jest planowane 1 listopada 2021 roku.
W budynku przy ul. Maczka 1 mieści się obecnie Dzienny Dom Pomocy Społecznej. 1 listopada br. zostanie on przekształcony w środowiskowy dom samopomocy. Wszyscy pracownicy dotychczas zatrudnieni przez MOPS w Dziennym Domu Pomocy Społecznej, na mocy ustawy o pracownikach samorządowych oraz przepisów kodeksu pracy, staną się pracownikami Środowiskowego Domu Samopomocy Maczka 2 w Gdyni jako nowej jednostki organizacyjnej gminy.
Składniki majątku niezbędne z punktu widzenia prowadzenia działalności statutowej, które dotychczas znajdowały się w posiadaniu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni i służyły do realizacji celów Dziennego Domy Pomocy Społecznej, staną się majątkiem nowo utworzonej jednostki. Podobnie będzie ze składnikami majątku, które zostały nabyte przez Centrum Administracyno-Rozliczeniowe w Gdyni, jako zamawiającego wyznaczonego przez Prezydenta Miasta Gdyni do przygotowania i przeprowadzenia postępowań oraz udzielenia zamówień publicznych na wykonanie prac remontowych i adaptacyjnych, a także na zakup wyposażenia na potrzeby nowo tworzonego ŚDS.
Prowadzenie ośrodków wsparcia w formie środowiskowych domów samopomocy jest zadaniem zleconym gminie przez administrację rządową, finansowanym z budżetu wojewody. Dotacja dla środowiskowych domów samopomocy jest określana corocznie wg wskaźnika na jednego mieszkańca domu. Wyodrębnienie nowej jednostki organizacyjnej ze struktury MOPS-u nie spowoduje zwiększenia wydatków z budżetu gminy na ten cel, wręcz przeciwnie, zmniejszy zobowiązania budżetowe w części dot. realizacji zadań własnych gminy, a nadto jest warunkiem dalszego finasowania tego zadania przez wojewodę pomorskiego.
– przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Babie Doły w Gdyni, rejon zespołu dworsko-folwarcznego Nowe Obłuże,
Przystępuje się do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Babie Doły w Gdyni, rejon zespołu dworsko-folwarcznego Nowe Obłuże, obejmującego teren pomiędzy ulicami Rybaków a Klifową.
Sporządzenie planu miejscowego dla przedmiotowego obszaru przewidziano w „Analizie zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gdyni w okresie 2015-2019” i „Stanie opracowań oraz programie prac planistycznych 2019-2023”.
Głównym celem sporządzenia planu miejscowego jest dopuszczenie funkcji mieszkaniowej w budynkach zespołu dworsko-folwarcznego Nowe Obłuże. Zespół dworsko-folwarczny objęty jest w planie miejscowym strefą ochrony konserwatorskiej jako zespół, a poszczególne budynki objęte są ochroną konserwatorską obiektów historycznych w podziale na grupy obiektów A, B i C.
Większość z przedmiotowych budynków powstała jako budynki mieszkalne – dwór, dom zarządcy i czworaki. Obecnie nadal pełnią funkcję mieszkalną – znajdują się w nich mieszkania socjalne, a ich stan techniczny wymaga przeprowadzenia prac remontowych i modernizacyjnych. Dopuszczenie zabudowy mieszkaniowej na przedmiotowym terenie pozwoli przeprowadzić niezbędne remonty bez konieczności zmiany funkcji całego zespołu.
Ponadto zasadnym jest uzupełnienie przeznaczenia terenów o funkcje usług kultury, aby umożliwić wprowadzenie funkcji społecznej w zespole dworsko-folwarcznym Nowe Obłuże, jak np. świetlice sąsiedzkie.
– przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Kamienna Góra i Śródmieście w Gdyni, rejon bulwaru Nadmorskiego im. F. Nowowiejskiego,
Przystępuje się do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Kamienna Góra i Śródmieście w Gdyni, rejon bulwaru Nadmorskiego im. F. Nowowiejskiego.
Sporządzenie planu miejscowego dla przedmiotowego obszaru zostało przewidziane w „Analizie zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gdyni w okresie 2015-2019” i „Stanie opracowań oraz programie prac planistycznych 2019-2023”.
Obszar objęty granicami planu obejmuje teren, który przeznaczony jest pod zieleń urządzoną, publiczny ciąg pieszy z dopuszczeniem lokalizacji usług gastronomii i obsługi turystyki.
Z wnioskiem o wprowadzenie zmian do planu wystąpiła spółka Browar Portowy Sp. z o.o. Wniosek dotyczy przesunięcia nieprzekraczalnej linii zabudowy w celu umożliwienia stworzenia pawilonu smażalni ryb o powierzchni zabudowy do 25 m2, stanowiącego uzupełnienie działalności gastronomicznej Browaru Port Gdynia.
Bulwar Nadmorski im. F. Nowowiejskiego stanowi ważną przestrzeń publiczną w Gdyni, dlatego należy opracować spójne zasady zagospodarowania dla całego jego obszaru, mając na uwadze ład przestrzenny oraz potrzeby mieszkańców i turystów.
Pełny porządek obrad znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej.
Paweł Kukla
fot. Magda Śliżewska