Egzamin z zasad taryfowych, przepisów porządkowych, układu komunikacyjnego, a także obowiązkowe badania zdrowia – również psychicznego. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni już wiele lat temu wdrożył procedury weryfikacyjne dla kandydatów na kierowców gdyńskich autobusów i trolejbusów. To gwarancja bezpiecznej podróży.
– W Gdyni stawiamy na bezpieczeństwo, widząc w nim niezbędny element jakości. Procedury i egzaminy, które przechodzą kandydaci na kierowców komunikacji miejskiej, są bardziej rygorystyczne niż w innych miastach, ale też bardzo dobrze się sprawdzają. Testy i badania stanu zdrowia, w tym również psychicznego, są niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pasażerom korzystającym z usług ZKM Gdynia, jak i kierowcom – podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. – Jeden z operatorów, miejska spółka PKA, we wszystkich swoich pojazdach posiada alkoblokady, które uniemożliwiają uruchomienie silnika przed przetestowaniem kierowcy. Warto także dodać, że organizator komunikacji miejskiej w Gdyni, tj. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, ma odpowiednio wyszkolonych pracowników, którzy przy współpracy z policją regularnie przeprowadzają badania trzeźwości kierowców i testują ich pod kątem obecności środków odurzających. Takie procedury bywają krytykowane, ale w dzisiejszych czasach wydają się konieczne. Rzetelni, uczciwi kierowcy nie mają powodu, by się ich obawiać – dodaje.
Zanim kierowca komunikacji miejskiej rozpocznie pracę, musi wykonać szereg badań u lekarzy specjalistów: okulisty, laryngologa, neurologa. Ponadto każdy kierowca zawodowy przechodzi co 5 lat badania psychotechniczne. Sprawdzanie stanu zdrowia pracowników należy do obowiązków lekarza-orzecznika. Są to czynności pozostające w gestii przedsiębiorstw (operatorów przewozów) zatrudniających prowadzących pojazdy.
ZKM w Gdyni jako organizator kontraktujący przewozy nakłada własne, dodatkowe wymogi, które muszą spełnić kierowcy komunikacji miejskiej.
Dodatkowe egzaminy i badania
Zgodnie z zapisami umów przewozowych nowo zatrudniani kierowcy danego operatora, a także ci, którzy nie pracowali wcześniej w sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni lub też mieli ponad roczną przerwę w pracy, muszą zdać test (ustny i pisemny). Zakres tematyczny egzaminu jest bardzo szeroki. Dotyczy on zasad taryfowych, przepisów porządkowych, układu komunikacyjnego, kultury obsługi pasażera oraz jakości usług przewozowych.
Test muszą przejść także kierowcy, jeśli w ciągu roku kalendarzowego w związku z ich pracą na danego operatora nałożono ponad 10 kar umownych lub wpłynęło ponad 10 skarg uznanych za zasadne, lub też łącznie ponad 10 kar umownych i skarg uznanych za zasadne. Test przeprowadza operator z udziałem pracowników ZKM-u.
– Egzamin ustny ma charakter rozmowy-wywiadu przedstawicieli ZKM-u z kandydatem na kierowcę, podczas której poruszane są także kwestie zachowania w sytuacjach kryzysowych. Wzorzec przeprowadzania takich egzaminów zaczerpnięto z miast krajów Europy Zachodniej i wciąż stanowi pewien ewenement w skali kraju. Egzamin u organizatora przewozów stanowi de facto pewną formę dodatkowego, nieformalnego wywiadu psychologicznego, prowadzonego przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach – wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Proces weryfikacji i rekrutacji kandydatów na kierowców autobusów i trolejbusów w Gdyni jest bardziej rygorystyczny, ale bardzo dobrze się sprawdza. Wykwalifikowani pracownicy to gwarancja bezpieczeństwa i jakości usług świadczonych przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Weronika Rozbicka
fot. Paweł Kukla
UM Gdynia