Z początkiem roku Gdańsk ogłosił ofensywę na rzecz jednego z największych wyzwań w gospodarce odpadami komunalnymi. To budowa systemowych rozwiązań komfortowego odbioru elektroodpadów od mieszkańców przy jednoczesnej gwarancji ich proekologicznej utylizacji z odzyskiem surowców wtórnych. Pierwsze półrocze wdrażania zmian przyniosło już wymierne efekty – wagowo to 130 ton.
W Gdańsku funkcjonowały dwie usługi miejskie umożliwiające odbiór małych i dużych elektroodpadów takich jak zużyte baterie, toner do drukarki, suszarka, czajnik, telewizor, lodówka czy pralka. Były to:
- Objazdowa Zbiórka Odpadów Niebezpiecznych (służby komunalne trzy razy w roku odbierają odpady w określonych punktach wszystkich dzielnic, zgodnie z harmonogramem) – operator: Gdańskie Usługi Komunalne Sp. z o.o.
- Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) na terenie Zakładu Utylizacyjnego w Szadółkach (samodzielne dostarczanie przez mieszkańców i bezpłatne przekazywanie elektroodpadów) – operator: ZU sp. z o.o.
Bliżej, częściej, przyjaźniej
Rosnąca produkcja tego rodzaju odpadów, a w ślad za tym zmieniające się potrzeby mieszkańców, przesądziły o strategicznej reformie, którą przygotował Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego.
– Naszym celem było poważne zwiększenie potencjału i podniesienie jakości usług w tym zakresie. Uznaliśmy, że muszą być bardziej dostępne, pojawiać się częściej i bliżej domu, a ponadto zależało nam by uczynić je bardziej przyjaznymi dla seniorów oraz osób niepełnosprawnych – wyjaśnia Olga Goitowska, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej. Dlatego obok wyżej wymienionych usług w 2021 r. wprowadzono dwie nowe:
- odbiór wielkogabarytowych elektroodpadów z domu mieszkańca (po uprzedniej rezerwacji terminu), operator: Gdańskie Usługi Komunalne Sp. z o.o.
- sieć 65 „czerwonych pojemników” przeznaczonych wyłącznie na małe elektroodpady (rozlokowanych na terenie miasta, opróżnianych po zapełnieniu), operator i zewnętrzny partner miasta – MB Recycling Sp. z o.o.
Jednocześnie zmiany są regularnie wspierane działaniami informacyjnymi oraz edukacyjnymi. Analiza wyników po pierwszym półroczu napawa optymizmem.
– W tym czasie zrealizowaliśmy 1415 zgłoszeń odbiorów ciężkich dużych elektroodpadów z domów gdańszczanek i gdańszczan. Rekordowy był kwiecień kiedy to zebraliśmy w ten sposób 20 ton. Równie duże zainteresowanie budzą czerwone pojemniki. Urzędnicy dostawali nawet liczne prośby o ich ulokowanie w konkretnych rejonach. Uśredniając w każdym z takich pojemników mieszkańcy umieścili 460 kg drobnych i małych elektroodpadów. Jako społeczność sukcesywnie wchodzimy na coraz wyższy poziom odpowiedzialności ekologicznej – zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Odbiór elektroodpadów w liczbach
Główne statystyki w ramach poszczególnych usług po pierwszym półroczu 2021 r.
- 77 ton / 1415 zgłoszeń – odbiór wielkogabarytowych elektroodpadów z domu
- 30 ton – zbiórka poprzez sieć czerwonych pojemników na terenie miasta
- 12 ton – Objazdowa Zbiórka Odpadów Niebezpiecznych
- 11 ton – PSZOK w Szadółkach (osobiste dostarczanie odpadów)
Zgodnie z zapowiedziami, rozbudowa miejskiego systemu odbioru elektroodpadów to długofalowy proces wsparty inicjatywami kształtującymi świadomość i pożądane postawy społeczne.
– W następnych krokach, począwszy od przyszłego roku, będziemy budować i otwierać w różnych częściach miasta Sorterownie. To małe, estetyczne centra przekazywania do utylizacji odpadów nietypowych, nie tylko elektrycznych i elektronicznych, ale też między innymi opon, mebli czy zużytych farb. Znakomicie one się przyjęły w zachodniej Europie, służą też do wymiany zbędnych przedmiotów użytkowych między mieszkańcami. Jestem przekonany, że podobnie będzie w naszym mieście – prognozuje Piotr Grzelak.
Więcej informacji na temat możliwości odbioru elektroodpadów w Gdańsku, w tym mapa lokalizacji czerwonych pojemników, dostępnych jest na Czyste Miasto Gdańsk oraz w aplikacji Czyste Miasto Gdańsk.
Cyprian Maciejewski
Wydział Gospodarki Komunalnej