Przesiąknięte dzielnicowym klimatem opowiadanie spod pióra Salci Hałas czy nowe rzeźby i instalacje artystyczne w miejskiej przestrzeni – co podczas ostatniego Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej zasłużyło na szczególne uznanie? Traffic Design podsumuje efekty swojego sztandarowego projektu podczas oprowadzania po poświęconej mu wystawie w nowej siedzibie stowarzyszenia.
„Droga od idei i briefu do realizacji nie prowadzi bezpośrednio z punktu A do punktu B” – wie to zapewne każdy doświadczony projektant, podkreślają to również w zapowiedzi oprowadzania po wystawie członkowie gdyńskiego Traffic Design. W ten sposób lokalni specjaliści od dobrego designu uchylają rąbka tajemnicy na temat tego, co będzie można wkrótce zobaczyć i usłyszeć w ich nowej siedzibie przy ul. Żeromskiego 36.
O wszystkim, co na Biennale
To wystawa „Zabawa Kontekstem”, która jest swoistym podsumowaniem działań w ramach Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej w miejskiej przestrzeni Gdyni w ostatnich miesiącach. Ze względu na czas pandemii dobrze już znane biennale zmieniło nieco swoją formę i rozłożyło się w czasie. Przyjrzenie się wystawie w zamkniętej przestrzeni to idealna okazja, żeby dowiedzieć się więcej o wszystkich projektach i realizacjach, które od jesieni zeszłego roku pojawiły się w Gdyni.
Na pierwszych ochotników, którzy zdążyli zapisać się przez internetowy kalendarz czeka wyjątkowe oprowadzenie w małych, pięcioosobowych grupach. Pierwsze dostępne terminy zostały zarezerwowane w szybkim tempie, ale to nie koniec – Traffic Design zapowiada zwiększenie dostępności wystawy w najbliższych tygodniach.
– Wystawa pokazuje koncepcyjne i produkcyjne zaplecze realizacji. Zakomponowana w edytorskim charakterze pozwala wczytać się w historię powstawania poszczególnych prac. Osadza je w różnych kontekstach, które determinują ostateczny kształt realizacji – czytamy w przygotowanym przez Traffic Design opisie wystawy.
– Stawianie na sztukę funkcjonującą w otwartej miejskiej przestrzeni to zupełnie inne doświadczenie niż typowa wizyta w galerii sztuki czy muzeum. W Gdyni działa naprawdę świetny zespół projektantów, którzy regularnie wzbogacają miejsca na ogół niepozorne. Myślę, że dziś już większość gdynian spotkała się na ulicach miasta z jedyną w swoim rodzaju twórczością stowarzyszenia Traffic Design. Wystawa podsumowująca realizacje z ostatnich miesięcy to świetna okazja do tego, aby lepiej poznać działania kształtujące charakter miasta, do czego zachęcam – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Rzeźby, murale i neony
Przypomnijmy, że rozpoczęte jeszcze jesienią 2020 „Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej” tym razem skupiło się głównie na estetyzacji przestrzeni w obrębie gdyńskiej dzielnicy Wzgórze św. Maksymiliana.
To tam powstało kilka niebanalnych, charakterystycznych realizacji, wymieniając chociażby „Dom Międzygatunkowy”, czyli ścianę z budkami dla ptaków i drzewnym muralem, „Wejście na dzielnicę”, czyli czerpiący z Międzynarodowego Kodu Sygnałowego minimalistyczny neon zamontowany w międzydzielnicowym przejściu czy „Czesacza Mgły” – nietypową miejską rzeźbę zainspirowaną opowiadaniem Salci Hałas. To także m.in. ażurowa „Stolemka” przy ul. gen. Hallera, „Perspektywa ulicy” – estetyzacja zabudowy szeregowej przy ul. Focha czy zrealizowany przy ul. Harcerskiej projekt „Pieszy też człowiek”.
Wystawa w nowej siedzibie stowarzyszenia Traffic Design to okazja to poznania historii tych realizacji od podszewki. Podczas oprowadzania projektanci zamierzają zdradzić m.in. kulisy współpracy z artystami, proces powstawania rzeźb, instalacji, murali czy neonu w miejskiej przestrzeni.
Aktualności zwiaząne z wystawą poświęconą Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej można śledzić na facebookowym wydarzeniu. Wydarzenie jest współfinansowane przez miasto Gdynia.
Kamil Złoch
fot. Traffic Design / Facebook